کد خبر: ۷۵۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۵۶۶
برای ما آنچه قابل تصور است، منافع ایران است و در این زمینه اگر ذره‌ای از منافع ما خدشه‌دار شود به همان نسبت عمل می‌کنیم، اعتقاد داریم آنچه مانع خروج آمریکا از برجام شده، علاقه این کشور به برجام نیست بلکه فرار از انزوای بین‌المللی است.
ظریف: موبایلم هنگام مذاکرات به خاطر شنود مثل اتو داغ می‌شد/ فیلم لاتاری را ندیده‌ام/ تمام مطالب توییت و اینستاگرام را خودم انجام می‌دهم/ رابطه‌ام با رهبر انقلاب، مرید و مرادی استبه گزارش خبرداغ،محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از چهره‌هایی است که در سال‌های اخیر همواره نامش به عنوان یکی از اثرگذارترین چهره‌ها و مقامات ایرانی مطرح بوده است. مردی که در دولت یازدهم با توجه به مذاکرات هسته‌ای، پرخبرترین مقام دولتی بود و در دولت دوازدهم، اگرچه با توجه به وارد شدن برجام به فاز اجرا شرایط کمی متفاوت شده اما ظریف همچنان یکی از خبرسازترین وزیران کابینه است.

مشروح گفت‌وگو با محمد جواد ظریف را در ارتباط با برجام، توانمندی‌های دفاعی، دستاوردها و نفوذ منطقه‌ای ایران، دلایل افزایش فشار آمریکا به برجام و... در ادامه بخوانید.

ایده اصلی و گفتمانی دولت آقای روحانی در سال 92 متمرکز بر سیاست خارجی و تعامل سازنده با جهان بود، وزارت خارجه بجز برجام چه دستاوردهای دیگری در زمینههای منطقهای و دیپلماسی عمومی داشت؟

تحول عمده در سیاست خارجی طی پنج سال گذشته این است که ایران از کشوری که به صورت غیر عادی به آن نگاه می‌شد به کنشگری فعال و جدی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد تا جایی که اگر ایران یک‌سال به هر دلیل تصمیم به عدم شرکت در اجلاس داووس بگیرد، حضور نیافتن در اجلاس تبدیل به یک اتفاق می‌شود، این در حالی است که سال‌ها ایران را به این اجلاس دعوت نمی‌کردند. بنابراین این تحول عمده‌ای است که در سیاست خارجی ایران رخ داده و نقش جدی نه‌تنها در صحنه میدانی، بلکه در صحنه تعاملات جهانی نیز داریم و توانستیم در حوزه سیاست خارجی با استفاده از ظرفیت‌های میدانی تبدیل به کنشگر اصلی در بحث‌های منطقه شویم.

در اجلاس ژنو 1 ایران از اجلاس حذف شد، حتی با وجود این‌که در ابتدا برای حضور در ژنو 2 در مونترو از ایران دعوت شده بود، ولی دعوت را پس گرفتند، اما در چند سال گذشته حتی مذاکراتی که غربی‌ها هدایتگر آن بودند مانند لوزان که جان کری دعوت‌کننده آن بود، ایران تعیین‌کننده کشورهایی بود که باید در آن مذاکرات حضور یابند، زمانی که این کشورها در مذاکرات حضور نیافتند، ایران نیز حاضر به شرکت نشد و به این ترتیب برخی همسایگان سوریه را دعوت کردند. امروز در نشست‌های سوچی یا آستانه، جمهوری اسلامی ایران تبدیل به بازیگری فعال و بسیار جدی در منطقه شده است و کشورهای مختلف با علاقه و در سطوح مختلف با ایران ارتباط سیاسی و اقتصادی دارند.

شاید در طول یک‌سال گذشته سنگین‌ترین هجمه‌ها علیه ایران از سوی آمریکا شکل گرفته است تا جایی که در طول عمر 30 ساله‌ای که از نزدیک موضوعات مربوط به آمریکا را دنبال می‌کنم هیچ زمانی به اندازه یک‌سال اخیر از سوی آمریکا هجمه علیه ایران صورت نگرفته بود. این در حالی است که شاهد بیشترین میزان سرمایه‌گذاری و امضای قرارداد کشورمان با دیگران طی این مدت بوده‌ایم.

چنین رویکردی نشان‌دهنده این واقعیت است که ایران در صحنه بین‌المللی و با وجود برخی شعارهایی که داده می‌شود به کنشگری سازنده تبدیل شده و این همان شعار تعامل سازنده است که در ابتدای دولت یازدهم مطرح شده و همچنان ادامه دارد.

بخش عمدهای از توییتهای شما به ترامپ و موضعگیریهایش باز میگردد. در 40 سال اخیر بزرگترین چالشها را با سیاست خارجی آمریکا داشتهایم، مشخصا راهبرد ما مقابل این حجم از ایرانهراسی ترامپ چیست؟

ایران‌هراسی‌ای که ترامپ پیگیر آن است در تداوم ایران‌هراسی است که همیشه از سوی آمریکا دنبال می‌شده است، در دو سال گذشته ایران‌هراسی توسط رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه بیشتر پیگیری شده است، اما در این میان توافق هسته‌ای موجب به‌چالش کشیدن پروژه ایران‌هراسی شد که رژیم صهیونیستی به عنوان کنشگر اصلی این پروژه و به‌واسطه موضوع هسته‌ای درصدد ایجاد اجماع جهانی علیه ایران بود. اما برجام موجب شد اسرائیل احساس کند سرمایه‌گذاری درازمدتش به ناگاه در حال فروریختن است، به همین دلیل حجم تبلیغاتش را علیه برجام و ایران بشدت افزایش داد، بخصوص شاید در دو سال گذشته میزان تهدیدات بی‌سابقه است، عربستان هم همین‌طور، با همان حجم و هزینه بسیار بالا در حوزه تبلیغات و هزینه‌های عملیاتی مانند جنایاتی که در یمن می‌کند تلاش کردند با شرایط جدید ایران مقابله و تصویر فروپاشیده شده خطر امنیتی ایران را به شکلی زنده کنند. در واقع احیای ایران‌هراسی را بازی مرگ و زندگی می‌بینند و حاضرند هر هزینه‌ای برای بازسازی تصویر ایران داشته باشند که البته در این حوزه نتوانستند چندان موفق شوند. دولت ترامپ مدل به روز شده آمریکایی این پروژه است. ترامپ احساس می‌کند در دوران اوباما این پروژه مقداری کمرنگ شده بود گرچه احساس می‌کنیم در آن دوره هم توسط شاخه‌هایی در آمریکا بخصوص از سوی کنگره و قوه مقننه به صورت جدی دنبال شد، اما آنچه اتفاق افتاده این است که این پروژه اعتبارش را از دست داده که نشان‌دهنده کنشگری ایران است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در تقویت و تخریب پروژه‌های آنها و رژیم صهیونیستی نقش ایفا کند. خوشحالیم در این مدت دنیا معترف است که ایران توانسته پروژه رژیم صهیونیستی را تخریب کند.

این روزها در مورد وضعیت برجام در افکار عمومی اما و اگر زیاد است. از این منظر که برخی این فرضیه را مطرح میکنند که شاید برجام با این فرض نوشته شده که بعد از اوباما باز هم دموکراتها در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا به پیروزی میرسند. در واقع منتقدان میگویند که برجام برای بدعهدیهای دولت جمهوریخواه پیشبینی خاصی نداشت...

شما اگر برجام را با دقت بخوانید براساس بدبینی متقابل نوشته شده است، چرا که اگر توافقی براساس خوشبینی نوشته شده باشد آنقدر حجیم نیست، در حالی که برجام به دلیل بی‌اعتمادی طرفین و وجود قیدهای متعدد در آن یکی از طولانی‌ترین توافقات سیاسی تاریخ است. در ضمن بعد از توافق هسته‌ای کمترین مصاحبه را داشتم، چرا که معتقدم باید بیشتر کار کنم تا مصاحبه، به دلیل این‌که حراست از منافع ایران کار سنگینی است. برای حفظ و حراست از منافع از دو راه تقابل و تعامل می‌توانیم عمل کنیم. حراست از منافع از طریق تقابل آسان است، زیرا می‌گوییم نه و صرفا مواضع را می‌گوییم، اما در عین حال هزینه سنگینی برای اقتصاد کشور، جیب مردم و زندگی آنها دارد، اما حراست از منافع در قالب تعامل، نیازمند هوشیاری لحظه‌ای است و باید ببینیم هر لحظه چه به دست می‌آوریم. هر توافق بین‌المللی متضمن بده بستان است، بنابراین باید مراقبت کنیم آنچه به دست آورده‌ایم طرف مقابل هم در اجرا آن را لحاظ کند و در حوزه‌هایی که امتیازاتی را در جهت منافع خود ارائه کرده‌ایم طرف مقابل امکان زیاده‌خواهی نداشته باشد. لحاظ کردن این موارد کار سنگینی در وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و دستگاه‌های اقتصادی کشور بود و اقدام گسترده‌ای در جهت تحقق این هدف انجام شده است.

در مجموع معتقدم در حوزه‌های مختلف قادر به حفظ منافع کشور شدیم، ضمن این‌که آمریکا خباثت خود را ادامه می‌دهد، اما میزان توفیقی که در حوزه سیاست خارجی و تعاملات اقتصادی بین‌المللی در دو سال اخیر بوده شاید از ظرفیتی که می‌توانست در داخل جذب شود مقداری بیشتر است.

فهم من از صحبتهای شما این است که میگویید اگر دولت کلینتون تشکیل میشد نیز با موضعگیریهای مشابهی علیه برجام مواجه بودیم. این برداشت درست است؟ در کل میخواهم بدانم مواضع ترامپ شخصی است یا نمادی از راهبرد آمریکا برای بر هم زدن برجام بهشمار میرود؟

البته من همیشه بعید می‌دانستم دولت خانم کلینتون تشکیل شود. در آن مقطع برخلاف تصورات موجود، تحلیل شخصی من پیروزی کلینتون نبود، در جلساتی هم که در وزارت خارجه حضور داشتم پیش‌بینی من این بود که در مورد خانم کلینتون شرط‌بندی قطعی نداشته باشند. در مذاکرات خارجی نیز به همتایان خود گفتم آنهایی که به پیروزی کلینتون براساس موضوعات داخلی و خارجی آمریکا امیدوار بودند، با قطعیت در مورد پیروزی کلینتون سخن نگویند. البته زمانی که برجام به نتیجه رسید فردی مانند ترامپ برای ریاست‌جمهوری مطرح نبود، فراموش نکنیم زمانی که برجام در حال تصویب بود 47 سناتور جمهوریخواه به ما نامه نوشتند که به دنبال برجام نروید. اما اعتقاد داشته و داریم که برجام چنان استحکامی دارد که دولت آمریکا هر چقدر هم ضد برجام باشد نمی‌تواند به این راحتی آن را نادیده بگیرد، کما این‌که در طول یک‌سال گذشته باوجود تهدید ترامپ مبنی بر این‌که اولین اولویتم پاره کردن برجام است همچنان این اتفاق نیفتاده است.

در عین حال در صورت انتخاب کلینتون به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قطعا سیاست دولت وی با اوباما متفاوت بود، همه می‌دانستند گرایش سیاست دولتی که کلینتون در راس آن باشد، نسبت به اوباما، گرایش بیشتری به سیاست‌های سنتی آمریکا در منطقه خواهد داشت. حداقل در ظاهر تصور می‌شود مقداری با سیاست‌های سنتی آمریکا در منطقه زاویه داشت، اما ترامپ سیاست سنتی آمریکا را دنبال نمی‌کند و از بسیاری خطوط قرمز سیاست‌های سنتی آمریکا هم فاصله گرفته و عبور کرده است. همچنین پیگیر سیاست‌های دیگری نیز بوده که انتقاداتی در داخل آمریکا داشته است.

حداقل از مقطع ریاست‌جمهوری کارتر به بعد را از نزدیک دنبال کردم، در مورد هیچ ریاست‌جمهوری در آمریکا (حتی ریگان که ابتدا مقاومت بالایی در داخل در مورد سیاست‌های او بود) این میزان مقاومتی که در سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ در مقابل سیاست‌های او وجود دارد، دیده نشده بود و با وجود این که در حال حاضر جمهوریخواهان هر دو بخش کنگره را هم در اختیار دارند، مقاومتی که در مقابل دولت آمریکا در داخل این کشور هست در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

اگر تهدیدات ترامپ عملی و واشنگتن از برجام خارج شود، آیا برجام بدون آمریکا برای شما قابل تصور است؟

برای ما آنچه قابل تصور است، منافع ایران است و در این زمینه اگر ذره‌ای از منافع ما خدشه‌دار شود به همان نسبت عمل می‌کنیم، اعتقاد داریم آنچه مانع خروج آمریکا از برجام شده، علاقه این کشور به برجام نیست بلکه فرار از انزوای بین‌المللی است. آمریکا احساس می‌کند اگر بخواهد از برجام خارج شود در جامعه بین‌المللی منزوی می‌شود لذا تمام تلاشی که بخصوص در چند ماه گذشته و در حال حاضر با فشار و تمرکز بیشتری دنبال می‌کند، این است که بتواند این معضل را حل کند یعنی راهی بیابد که در صورت خروج، کمتر منزوی شود. در این میان البته با هماهنگی، انسجام داخلی و فرماندهی منسجم در سیاست خارجی باید هنر ما این باشد که به آمریکا اجازه ندهیم این گسل را که موجب ناتوانی این کشور برای خروج از برجام شده به شکلی پر شود و بتواند شرایطی ایجاد کند که خروجش از برجام انزوا ایجاد نکند. اگر بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقی نمی‌افتد، احتمال خروج آمریکا به همان دلیل که در یک‌سال گذشته رخ نداد، همانند یک‌سال گذشته رخ نخواهد داد.

تنها زمانی آمریکا، البته با فرض مقداری عقلانیت در سیاست خارجی، به این کار اقدام می‌کند که اطمینان حاصل کرده باشد بعد از خروجش می‌تواند این انزوا را جبران کند.

البته ممکن است آمریکا فشارهای موشکی و منطقهای خود را علیه ایران افزایش دهد تا بتواند این گسلها را بپوشاند. موضع ما نسبت به درخواست مداوم بحث مذاکرات موشکی چیست؟

تلاش آمریکا همین است که این گونه اقدامات را انجام دهد. همیشه گفته‌ایم برجام با فرض اختلاف در سایر حوزه‌ها شکل گرفته است. بنابراین اگر بخواهند برجام را به موضوعات دیگر مشروط کنند با اصل برجام نازسازگار است و اگر قرار بود همه مشکلات با برجام حل شود که دیگر نیازی به باقی ماندن تحریم‌های اولیه آمریکا نبود. ما حاضر نشدیم در حوزه‌های مورد علاقه آمریکا در قالب برجام مذاکره کنیم.

سیاست منطقه‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران کاملا قابل دفاع است و این سیاست را در همه صحنه‌های بین‌المللی با شجاعت اعلام می‌کنیم، امروز کمترین هزینه تسلیحاتی را در منطقه داریم. این در حالی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سال گذشته 116 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی داشتند اما ایران کمتر از 16 میلیارد، لذا ما نکات و سخنان بسیاری در زمینه تسلیحات در منطقه داریم.

کشورهای غربی که سابقه بسیار بدی در حافظه تاریخی مردم ایران و دنیا دارند همان‌هایی بودند که به عراقی‌ها آواکس، هواپیماهای سوپراتاندارد، تسلیحات شیمیایی و تانک‌های چیفتن دادند. آنها هنوز هم به منطقه ما سلاح می‌فرستند، بنابراین در موقعیتی نیستند که ادعایی علیه ایران داشته باشند.

اگر قرار باشد کشوری ادعایی داشته باشد ما هستیم نه آنها، چرا که منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده و از داعش حمایت می‌کنند. آنها اجازه دادند مردم یمن هر روز توسط سعودی‌ها به خاک و خون کشیده شوند. سلاح‌های آنها در منطقه کار می‌کند. بنابراین ایران حرف بسیاری در این زمینه دارد، اما بارها گفته‌ایم برجام با فرض اختلاف روی این حوزه‌ها به نتیجه رسیده و نمی‌شود فرض‌های جدید بر برجام تحمیل کرد.

رابطه‌ام با رهبر انقلاب، مرید و مرادی است

شنیده‌های زیادی از روابط عاطفی شما با رهبر معظم انقلاب داریم. گفته می‌شود حضرت آقا خطاب به شما گفته‌اند بر شما حرام است اگر نظر کارشناسی حتی برخلاف دیدگاه من داشته باشید و آن را منتقل نکنید. ممکن است برای ما بگویید این روابط نزدیک ناشی از چیست؟

رابطه من با رهبر معظم انقلاب مرید و مرادی است. رابطه همه کارگزاران ایران با رهبری اینچنین است، بنده وظیفه‌ای را از ابتدای آغاز به کارم تعریف کرده‌ام. سرکلاس‌ها نیز گفته‌ام به عنوان کارشناس، مقلد نیستید و به عنوان مجری، مجتهد نیستید. زمانی که به عنوان کارشناس دیدبانی می‌کنم عین چیزی را که می‌بینم، ارائه می‌کنم و هیچ وقت خود را سانسور نکرده‌ام، حتی در زمانی که کارمند دون‌پایه بودم آنچه دیدم، باور داشتم و براساس دانش، مطالعه و تجربه میدانی به آن رسیده بودم به مقامات بالاتر ارائه کرده‌ام.زمانی معاون وزیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم بودم همین‌طور. در دوران فعلی وزارتم که سعادت داشتم به صورت مستقیم با رهبری ارتباط داشته باشم به همان روش عمل کرده‌ام و ایشان نیز تاکید داشتند هر آنچه را می‌بینیم هر چند مطابق دیدگاهشان نباشد گزارش دهیم. هم ایشان و هم من تاکید داشتیم آنچه در نهایت اجرا می‌شود، سیاست نظام است که در حوزه سیاست خارجی سیاست کلی نظام را رهبری براساس قانون تعیین می‌کنند و ما هم ملتزم به قانون و نظارت ایشان هستیم. این موضوع ارتباط صادقانه‌ای را از طرف بنده ایجاد کرده و ایشان نیز ارتباط بزرگوارانه و سخاوتمندانه‌ای داشتندکه همیشه مورد تفقدشان بودم. البته خود را قابل این تفقد نمی‌دانم.

ارتباط بسیار نزدیکی با سردار سلیمانی داشته و دارم

خبرهایی درباره روابط شخصی شما با برخی چهره‌ها و مقامات آمریکایی مانند جان کری مطرح می‌شود. می‌خواهم بدانم رابطه شخصی دکتر محمدجواد ظریف ـ و نه وزیر خارجه ایران ـ با برخی چهره‌های آمریکایی چگونه است؟

رابطه شخصی یک عنصر بسیار مهم است که طرف مقابل احساس کند حرف شما جدی است و هدف جدی داشته و روی مواضع ایستاده و دنبال منافع ملی هستید، اما در عین حال به دنبال رسیدن به راه حل مشترک نیز هستید. چنین رویکردی تاثیر درازمدت بر طرف‌های مذاکره دارد حتی اگر طرف مورد مذاکره طرف مقابل شما بوده و ارتباط دوستانه نباشد. به دلیل این‌که مدت زیادی در این حوزه فعال هستم با افراد مختلفی چه به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل و چه مسئولیت جدیدی که داشتم ارتباطاتی در سازمان‌های بین‌المللی و محیط‌های دانشگاهی داشتم و احترامی نسبت به این اصول از طرف مقابل دیده می‌شود و در شرایطی قابل استفاده است. اما امروز اغلب افراد نقشی در تصمیم‌گیری ندارند، یکی از اتفاقات در دولت جدید آمریکا گرایش جدیدی است که بیشتر حول دیدگاه‌های شخص رئیس‌جمهور می‌چرخد.

با توجه به این‌که شما و سردار سلیمانی دو چهره بین‌المللی ایران هستید، برای مخاطبان ما جالب است بدانند که روابط بین شما چگونه است؟ آیا جلسات منظمی با هم دارید؟

از زمانی که نماینده ایران در مذاکرات بن برای افغانستان بودم، ارتباط بسیار نزدیکی با سردار سلیمانی داشتم و از همان زمان همین ارتباط بوده است، احترام بسیاری برای ایشان قائلم و برای سلامت سردار دعا می‌کنم.

موبایلم هنگام مذاکرات (به خاطر شنود) مثل اتو داغ می‌شد

بحثهایی در مورد استفاده شما از شبکههای اجتماعی میشود. بحث بر سر این است که سرویسهای امنیتی بیگانه بهدنبال دسترسی به حسابهای کاربری شما در شبکههای اینترنتی هستند. با توجه به اینکه از شبکههای فیلتر شده استفاده میکنید و احتمالا نیاز به فیلترشکن دارید، نگران این حملات سایبری نیستید؟

از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم، وزارت خارجه به دلیل وظایفش امکانات ویژه‌ای برای استفاده از اینترنت دارد.

طبیعتا استفاده از فیلترشکن همراه با تهدیدهای امنیتی است، البته باید توجه داشته باشیم در دنیای کنونی اگر احساس می‌کنید حتی با ایمیل می‌توانید (حال با فیلتر شکن یا بدون آن) از تعرض در امان باشید، اشتباه است لذا با علم به این باید این کار را انجام دهید. وزارت خارجه به عنوان دستگاهی که همیشه دو سیستم مجازی کشف و محرمانه داشته است، معمولا کارگزاران سیاست خارجی کاملا نگرش جداسازی این دو را از هم دارند و این دقت را به خرج می‌دهند. برای یک نفر در وزارت خارجه ورود به همه اینها باید همراه با این آگاهی باشد مبنی بر این‌که تمام اطلاعات در چنین فضایی می‌تواند در دسترس دیگران باشد و علی‌القاعده هم هست. بعضی وقت‌ها سوال می‌کنیم چند دستگاه جاسوسی در جهت تعرض به سیستم ما تلاش می‌کنند، چرا که خود جاسوسی را مفروض می‌گیریم اما در مورد تعدادش صحبت داریم. زمانی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود بعضی روزها در محیط مذاکره تلفن من مانند اتو داغ بود و سایر مذاکره‌کنندگان نیز مشکل مشابهی داشتند. این قبیل اتفاقات نشان‌دهنده این است که میزان تلاش برای تعرض به موضوعات داخلی ما زیاد است. لذا این اتفاق نیاز به ذهنیت فعال جداسازی امور کشف از امور محرمانه دارد.

شما خودتان توییت میکنید یا کسی از طرف شما صفحات اینستاگرام و توییتر را بهروزرسانی میکند؟

بله، تمام مطالب توییت و اینستاگرام را خودم انجام می‌دهم، البته مدت‌هاست از فیس‌بوک استفاده نمی‌کنم اما در مقطعی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود، یکی دوبار در اوج مذاکرات که به فیس‌بوک دسترسی نداشتم از پسرم خواستم مطلبی را که البته خودم آماده کرده بودم در فیس‌بوک قرار دهد. برای توییت کردن زمان زیادی را البته نه به صورت مداوم صرف می‌کنم، به طور متوسط برای هر توییتی دو تا سه ساعت.

واکنشها به توییتها و پستهای اینستاگرامیتان را هم میخوانید؟

خیر، فرصت نمی‌کنم. لذا از زمانی که شروع به نوشتن یک توییت می‌کنم تا تدوین و مشورت به طور میانگین سه ساعت طول می‌کشد. برخی اوقات وقتی می‌خواهم توییت کنم با توجه به اختلاف ساعتی که با برخی جاها داریم 15 یا 24 ساعت صبر می‌کنم تا طرف مقابل از خواب بیدار شود و آن را ببیند. مخاطب برخی توییت‌ها حرف‌های ترامپ است و باید در آمریکا دیده شود که بین 8 تا 11 ساعت با ایران اختلاف ساعت دارند.

فیلم لاتاری را ندیده‌ام

سوال دیگر ما به نوعی سینمایی است. درباره فیلم لاتاری و ملاحظات وزارت خارجه درباره آن بحث‌هایی مطرح شده است. شما لاتاری را دیده‌اید؟

نه. لاتاری نام فیلم است!!؟

بله و می‌گویند شما با بخش‌هایی از آن مخالف بوده‌اید. بخصوص آنجا که شاهزاده عرب کشته می‌شود...

در فیلم کشته می‌شود یا در واقعیت (خنده)... من در جریان این فیلم نیستم و فرصت نکرده‌ام آن را ببینم هرچند برای دیدن فیلم‌های مختلفی دعوت شده‌ام، اما معمولا کمتر فرصت می‌کنم فیلم ببینم.

منبع: جام جم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
آمریکا جنایتکارشماره یک نيروهاي خود را از کشورهاي منطقه خارج کند.
99 درصد آمریکا جنایتکارشماره یک عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی درمنطقه است.
99 درصد آمریکا جنایتکارشماره یک عامل اصلی جنگ درمنطقه است.
99 درصد آمریکا جنایتکارشماره یک عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم، القاعده، تکفیری ها، داعش و دیگرگروه های تروریستی درمنطقه است.
99 درصد مشکلات اصلی منطقه نيروهاي آمریکایی است نه تروریسم
99 درصد مشکلات اصلی منطقه نيروهاي آمریکایی است نه داعش
حضورنيروهاي آمریکایی درمنطقه غیرقانونی است.
نيروهاي آمریکایی بدون مجوز واجازه سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دیگرسازمان های بین المللی بین المللی درکشورهاي منطقه حضوردارند.
تیلرسون نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت پایش را ازگلیمش درازترکرده است.
هم تیلرسون غلط می کند هم صهیونیست ها!
هم تیلرسون غلط می کند هم اروپایی ها!
هم تیلرسون غلط می می کند هم سعودی ها!

تيلرسون: ايران خود را از کشورهاي منطقه خارج کند
تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

وزير امور خارجه آمريکا ضمن تکرار اتهامات واشنگتن عليه تهران و نقش آن در تحولات خاورميانه ، از ايران خواست نيروهاي خود را از کشورهاي منطقه خارج کند.

به گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريکا، رکس تيلرسون در مصاحبه اختصاصي تلويزيون الحره با وي در شهر کويت درباره مسائل مختلف از قبيل بازسازي عراق، حضور آمريکا در عراق، شکست داعش، تحولات اخير سوريه و حمله اخير اسرائيل به اين کشور و نقش ايران در تحولات منطقه و مسائل ديگر به پرسش ها پاسخ داد. مشروح اين مصاحبه بدين شرح است:
سوال: جناب وزير، ابتدا از شما تشکر مي کنم که وقت خود و اين فرصت را در اختيار تلويزيون الحره قرار داديد. ما اين گفتگو را از جايي شروع مي کنيم که شما روزتان را در کويت با آن به پايان رسانديد -- يک روز طولاني. نظر شما در اين باره چيست که کويت که زماني مورد تجاوز نظامي عراق، در دوره رژيم سابق، قرار گرفت اکنون ميزبان کنفرانسي براي بازسازي عراق است؟
تيلرسون: من فکر مي کنم اين نشان دهنده اهميتي است که کويت، و نيز کل کشورهاي خليج (فارس) و جهان عرب، براي آينده عراق قائل اند. عراق سال هاي طولاني از بقيه کشورهاي منطقه خليج (فارس) دور افتاده بود و من فکر مي کنم اکنون مشاهده اين نزديکي و برقراري دوباره فعاليت اقتصادي، برقراري دوباره روابطي که براي آينده عراق بسيار مهم خواهد بود، بسيار دلگرم کننده است.
سوال: و بيش از 100 شرکت آمريکايي در اين کار -- يا در کنفرانس بازسازي عراق -- مشارکت کرده اند. بخش خصوصي آمريکا چه نقشي مي تواند در بازسازي عراق ايفا کند؟
تيلرسون: من فکر مي کنم اين کاملا روشن است که آوردن دلار براي سرمايه گذاري در عراق براي ايجاد شغل و رشد اقتصادي در عراق بسيار مهم است. اما فراتر از آن، آوردن شيوه هاي تجارت آمريکايي و ارزش هاي آمريکايي به عراق نيز مهم است. شرکت هاي آمريکايي به تعامل و همکاري با رژيم هايي که حاکميت قانون را با قدرت اعمال مي کنند خو گرفته اند و من فکر مي کنم اين مسئله آنچه را در عراق براي موفقيت در دراز مدت نياز داريم، تقويت مي کند.
سوال: منتقدان مي گويند دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا پولي براي بازسازي عراق نخواهد داد و بر بخش خصوصي و سازمان هاي بين المللي متکي خواهد بود. پاسخ شما به آنها چيست؟
تيلرسون: کاملا مشخص است که اين کنفرانس قرار نبود کنفرانس کمک کنندگان يا کنفرانس وعده دادن باشد. اين کنفرانس در واقع براي اين برگزار شده است که اطمينان يابيم شرکت ها، بخش خصوصي، و نيز ديگر موسسات وام دهنده به درک خوبي از اوضاع کنوني عراق پس از شکست داعش ، و فرصت هايي که در دسترس قرار گرفته است، برسند و اين کنفرانس براي ايجاد علاقه و هيجان درباره عراق به عنوان يک فرصت خوب براي سرمايه گذاري و تجارت برگزار شده است. با اين کار، ما اطمينان داريم که کار بسيار زيادي در زمينه بازسازي عراق از طريق بخش خصوصي و نيز با مشارکت موسسات وام دهنده -- مانند شرکت سرمايه گذاري خصوصي برون مرزي (OPIC)، بانک صادرات و واردات آمريکا (Ex-Im) ، بانک جهاني، صندوق بين المللي پول -- انجام مي گيرد و همه اينها عناصر مهمي براي اطمينان يافتن از آينده موفق عراق هستند.
سوال: آيا شما از نتايج آنچه امروز به دست آورديد، رضايت داريد؟
تيلرسون: من فکر مي کنم علاقه بسيار زيادي وجود داشت. ما چند شرکت را داشتيم که آمدند و در اين کنفرانس حضور يافتند اما چند شرکت هم هستند که يا اعلام کردند فرصت هايي براي مشارکت در بازسازي عراق به دست آورده اند، يا اينکه با عراق سرگرم مذاکره اند. من فکر مي کنم اين واقعا مهم بود که اکنون عراق را در ويترين بگذاريم و همانطور که در اظهاراتم گفتم، نشان دهيم که اين کشور آماده تجارت است.
سوال: و در خصوص آينده حضور آمريکا در عراق، فکر مي کنيد اين حضور چگونه خواهد بود؟
تيلرسون: اگر سوال شما درباره حضور دولت آمريکا يا حضور نظامي باشد، اين موضوعي است که هنوز بايد درباره آن با دولت عراق ، با حيدر العبادي، نخست وزير عراق، مذاکره کنيم. البته آنها انتخابات را پيش رو دارند. ما امروز هنوز در عراق حضور داريم تا اطمينان يابيم که داعش دوباره ظاهر نشود. هرچند ما داعش را شکست داده ايم و آن را از مناطقي که در عراق اشغال کرده بود بيرون کرده ايم. ما مي دانيم -- همانطور که نخست وزير عبادي نيز به آن اذعان دارد -- هنوز عناصري از داعش هستند که عراق را تهديد مي کنند و ما قصد داريم تا آنجا که لازم باشد در عراق بمانيم تا اطمينان حاصل کنيم که با اين عناصر نيز برخورد کرده ايم.
سوال: ائتلاف بين المللي ضد داعش پيشرفت هاي بزرگي در سوريه و عراق داشت. بزرگترين چالشي که شما هنوز با آن مواجه ايد چيست و چه طرح يا هدفي براي سال آينده داريد؟
تيلرسون: نشست وزيران که ما امروز براي ائتلاف جهاني ضد داعش تشکيل داديم فرصت بسيار مهمي بود تا همه اعضاي ائتلاف گردهم بيايند و به موفقيت هايي که در عراق و سوريه به دست آمده است اذعان کنند. اما ما اين را نيز مي دانيم که شکست داعش يک تهديد جهاني نيز به وجود آورده است و ما مي کوشيم از اين فرصت استفاده کنيم و به بررسي اين بپردازيم که جنگجويان خارجي چگونه ممکن است بخواهند به کشورهاي خود بازگردند و ما چگونه مي توانيم رد کساني را که با داعش همکاري مي کرده اند، بگيريم. ما مجموعه جديدي از اصول راهنما را تصويب کرديم که راهنماي تلاش هاي ما در آينده خواهد بود و مبناي آن نيز مبادله فراوان اطلاعات ، جمع آوري اطلاعات با استفاده از بانک اطلاعاتي اينترپل است. بنابراين، ما وارد مرحله بعدي شده ايم که مرحله اطمينان يافتن از اين است که داعش را براي هميشه شکست مي دهيم.
سوال: جناب وزير، نگراني هايي در منطقه به سبب رويارويي اخير ميان اسرائيل، ايران، و سوريه به وجود آمده است. برخي نگران وقوع جنگي منطقه اي هستند. آيا شما هم اين نگراني را داريد؟
تيلرسون: من درست قبل از اينکه سفرم به منطقه را شروع کنم، گفتگويي بسيار طولاني و مفصل با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل داشتم که به سبب همين حملات بود و ما مذاکره اي طولاني درباره تهديداتي که اسرائيل با آنها مواجه است داشتيم -- تهديداتي که منشاء آنها از لبنان به سبب حزب الله لبنان، و نيز از سوريه است. ما اين تهديدات عليه اسرائيل را بسيار جدي مي گيريم و معتقديم اسرائيل کاملا حق دارد از خود در برابر اين تهديدات دفاع کند.ما نگرانيم که سوريه موجب بي ثباتي و ايجاد فرصت هايي براي تهديدات بيشتر نه فقط عليه اسرائيل، بلکه عليه اردن و ترکيه و همه همسايگانش شود و به همين دليل است که تا زماني که داعش کاملا شکست بخورد و اطمينان يابيم که نمي تواند مجددا سر بلند کند، ما در سوريه خواهيم ماند. ما به مشارکت در روند سياسي براي سوريه نيز ادامه خواهيم داد و معتقديم راه دراز مدت براي برقراري ثبات در سوريه و احياي ماهيت مستقل سوريه همين روند سياسي است.
سوال: اما در ميدان عمل آمريکا به طور خاص براي مهار نفوذ روزافزون ايران در سوريه، در لبنان، در عراق و جاهاي ديگر چه مي کند؟
تيلرسون: ما معتقديم واکنش آينده به نفوذ ايران در سوريه از طريق روند سياسي و از طريق خود روند صلح خواهد بود. مجددا بايد بگويم که آمريکا فقط براي يک هدف در سوريه حضور دارد و آن هم شکست دادن داعش و اطمينان يافتن از شکست دائمي داعش است. اما براي اين کار ما رويکردي را انتخاب کرده ايم که بر اساس آن مي خواهيم از فرصتي که به وجود آمده است استفاده کنيم و اطمينان يابيم که ميان جناح هاي داخل سوريه جنگي رخ ندهد و شاهد يک جنگ داخلي ديگر در اين کشور نباشيم. ما همچنين مي خواهيم از حضور خودمان به عنوان يک عامل ثبات براي پشتيباني از مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل در ژنو استفاده کنيم و به مردم سوريه اجازه دهيم يک قانون اساسي جديد بنويسند و يک انتخابات آزاد و سالم برگزار کنند. ما معتقديم از طريق اين روند سوريه استقلال خود را تقويت خواهد کرد و براي کاستن از نفوذ ايران در داخل سوريه و در نهايت طرد اين نفوذ خودش اقدام خواهد کرد.نفوذ ايران داخل سوريه مثبت نيست، اين نفوذ منفي است چون ايراني ها با خود بي ثباتي و خشونت مي آورند.
سوال: اما جناب وزير، شما بر شکست دادن داعش متمرکز شده ايد و ايران و رژيم سوريه و روسيه در ميدان در حال پيشروي اند. شما در اين خصوص چه خواهيد کرد؟
تيلرسون: من فکر نمي کنم رژيم (سوريه) ، روسيه و ايران لزوما در حال پيشروي باشند. من معتقدم در نهايت ، کل کشور سوريه در حال شکست دادن داعش است. مجددا بايد بگويم که ما روسيه و ديگران را تشويق مي کنيم که جلو تشديد درگيري ها را بگيرند و پس از آنکه داعش شکست خورد، به خشونت دامن نزنند. ما از روسيه خواسته ايم رژيم سوريه را ترغيب کند که پيشروي و کارزار خود را در برابر نيروهاي مخالف متوقف کند. آنها (روس ها) با آتش بس در برخي مناطق و ثبات در برخي مناطق موافقت کرده اند اما بايد اينها را عملي کنند تا شرايط براي دستيابي به يک راه حل صلح آميز براي آينده سوريه مهيا شود.و در خصوص مداخله گسترده ايران در منطقه، ما با صراحت درباره حضور بي ثبات ساز ايران در يمن، حضور بي ثبات ساز آنها در سوريه، در لبنان، و نيز در عراق حرف خود را زده ايم. از ديد ما -- که من فکر مي کنم اين ديدگاه بخش اعظم جامعه بين المللي نيز باشد -- حضور ايران در اين کشورها مفيد نيست. اين حضور موجب ثبات نمي شود. اين حضور براي شهروندان اين کشورها امنيت نمي آورد. ما از ايران مي خواهيم عقب نشيني کند و نيروهايش را به کشورش بازگرداند و از ديد ما اين مسير درست به سوي آينده است.
سوال: اما ايراني ها عکس اين کار را مي کنند.
تيلرسون: آنها چون فقط ما از آنها خواسته ايم، نيروهاي خود را از اين کشورها خارج نمي کنند. من فکر مي کنم در نهايت اراده مردم سوريه و احياي يک سوريه آزاد، يکپارچه، دموکراتيک و مستقل به طرد مداخله بيروني ايران در اين کشور منجر خواهد شد.
سوال: جناب وزير، به نظر مي رسد تاکنون روند سوچي و روند ژنو بي نتيجه بوده است. هماهنگي و همکاري با روسيه نيز نتيجه بخش نبوده است. آيا آمريکا قصد دارد به همين روند ادامه دهد يا اينکه شما دنبال چيز ديگري هستيد و قصد داريد دوبارره از مخالفان سوري حمايت و آنها را مسلح کنيد تا مناطقي را مجددا تصرف کنند؟
تيلرسون: خير، تنها تلاش ما اين است که از روند صلح سازمان ملل در ژنو حمايت کنيم. من فکر مي کنم مهم است که فراموش نکنيم که رئيس جمهور ترامپ و رئيس جمهور پوتين هر دو در نوامبر گذشته بيانيه اي در حاشيه نشست آسه آن در دانانگ ويتنام منتشر کردند که هر دو در آن خود را به روند ژنو به عنوان مسير حرکت رو به جلو در سوريه متعهد کردند. ما همچنان با روس ها و با شرکاي ديگر در منطقه براي حمايت از روند ژنو کار مي کنيم. نشست سوچي در برخي جنبه ها نتوانست برخي انتظارات را که به اعتقاد من برگزار کنندگان اين نشست به دنبال آن بودند، محقق کند، اما از طرف ديگر، اگر بيانيه پاياني اين نشست را ببينيد،مي بينيد با صراحت اعلام شد که ژنو جايي است که اين مسائل در آن حل و فصل خواهد شد و اين بيانيه بر نقش مهمي که استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه بايد در هدايت اين روند ايفا کند، تاکيد کرد. بنابراين، من فکر مي کنم همه طرف هاي کليدي -- روسيه، آمريکا، ائتلاف ما، کشورهاي همفکر ما در خصوص مسئله سوريه -- از روند ژنو حمايت مي کنند.
سوال: دولت ترامپ تهديد کرده است در صورتي که رژيم سوريه از سلاح هاي شيميايي استفاده کند، واکنش نظامي به آن نشان خواهد داد. گزارش ها حاکي است رژيم سوريه ماه گذشته شش بار از سلاح هاي شيميايي استفاده کرد. آيا آمريکا يا جامعه بين المللي واکنشي به آن نشان خواهد داد؟
تيلرسون: ما از اين گزارش ها بسيار نگرانيم -- گزارش هايي که از استفاده از بمب هاي حاوي کلر و نيز استفاده مجدد از مهمات حاوي گاز سارين حکايت دارند. من فکر مي کنم چيزي که امروز اهميت دارد اين است که جامعه بين المللي ساز و کار خوبي براي راستي آزمايي و تاييد اين گزارش ها ندارد. شوراي امنيت سازمان ملل راي گيري هاي متعددي براي تمديد ماموريت ساز و کار تحقيقي مشترک انجام داد تا به کارشناسان اجازه دهد به سوريه بروند و درباره اين گزارش ها تحقيق کنند و ببينند اولا آيا اين گزارش ها واقعا صحت دارد و ثانيا مشخص کنند چه کسي مسئول است.دولت ترامپ استفاده از سلاح هاي شيميايي را بسيار جدي مي گيرد و اين را مي توان از اقداماتي که سال گذشته انجام داد مشاهده کرد. ما بايد تحليل و تحقيقاتي مستقل در باره اين گزارش ها داشته باشيم و چيزي که ما واقعا نياز داريم اين است که روسيه وتو کردن تمديد ماموريت ساز و کار تحقيقي مشترک را متوقف کند تا ما به اطلاعات بهتري درباره اينکه در سوريه دقيقا چه اتفاقي مي افتد، دست يابيم.
سوال: اما از زماني که شما به سوريه حمله کرديد اتفاقي نيفتاده و چيزي تغيير نکرده است و رژيم سوريه دوباره از سلاح هاي شيميايي استفاده کرده است.
تيلرسون: خب، از آن زمان به صورت گسترده، به ويژه از گاز سارين استفاده نشده است. ما فکر مي کنيم توانسته ايم جلو سوريه را بگيريم و نگذاريم از اين نوع سلاح شيميايي استفاده کند. با اين حال، اين گزارش ها بسيار نگران کننده است. چيزي که ما مي دانيم اين است که کساني بر اثر چيزي که به نظر مي رسد سلاح هاي شيميايي بوده است، جان خود را از دست داده اند. ما به اطلاعات بهتري از طرف کارشناساني نياز داريم که بتوانند از طريق ساز و کاري مانند ساز و کار تحقيقي مشترک از داخل سوريه به ما بدهند.
سوال: جناب وزير، در اين سفر طولاني شما قصد داريد از لبنان نيز ديدن کنيد و اين در حالي است که تنش ميان لبنان و اسرائيل بر سر مرزهاي دريايي و زميني بالا گرفته است. آمريکا ميان اين دو ميانجيگيري کرده است. آيا به نظر شما ما به حصول يک توافق نزديک شده ايم يا به جنگ؟
تيلرسون: روشن است که ما تا آنجا که بتوانيم مي کوشيم جلو درگيري را بگيريم و همچنان تلاش خواهيم کرد يک دولت مستقل را در لبنان تقويت کنيم. ما تلاش خواهيم کرد نيروهاي امنيتي مستقل لبنان را تقويت کنيم. ما مي دانيم که لبنان در حال طي کردن روندي است که احتمالا يک دوره گذار طولاني خواهد بود. من فکر مي کنم لبناني ها گام هاي مثبتي در زمينه قانون "عدم مداخله" برداشته اند، قانوني که ايجاب مي کند نيروهاي لبناني از يمن يا جاهاي ديگر خارج شوند. ما در لبنان هستيم تا از اين کشور براي طي کردن اين دوره گذار طولاني پشتيباني کنيم.
سوال: در همين حال، شما فشارها و تحريم هاي بيشتري عليه حزب الله اعمال کرده ايد. آيا دولت لبنان در اين خصوص با آمريکا هماهنگي و همکاري مي کند؟ شما چطور مي توانيد بدون تاثيرگذاري بر دولت لبنان بر حزب الله فشار بياوريد؟
تيلرسون: اين سوال بسيار خوبي است. ما بسيار مراقب هستيم و مي دانيم که مسئله ما با حزب الله لبنان است، يعني با يک سازمان تروريست. مسئله ما با مردم لبنان نيست، مسئله ما با دولت لبنان نيست. بنابراين، ما مي کوشيم در خصوص اقداماتي که اتخاذ مي کنيم بسيار دقيق عمل کنيم تا به مردم لبنان آسيبي نرسانيم. اما ما به پشتيباني دولت لبنان نياز داريم تا بتوانيم با اين فعاليت ها که حزب الله لبنان در پيش گرفته است و براي بقيه جهان غيرقابل قبول است، به روشني و با قاطعيت برخورد کنيم.
سوال: به عنوان سوال آخر، محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت با آمريکا به عنوان ميانجي در کشمکش با اسرائيل ديگر هيچ گونه همکاري نخواهد داشت. آيا شما واکنشي به اين حرف نداريد؟
تيلرسون: من محمود عباس و نگراني هاي او را در خصوص برخي اقدامات و تصميمات آمريکا درک مي کنم. پيام من به او اين است که آمريکا هنوز خود را متعهد مي داند که روند صلح خاورميانه به موفقيت برسد و آماده است براي پيشبرد اين روند کمک کند. ما اميدواريم عباس راه بازگشت به ميز مذکره را پيدا کند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
حضور آمریکا جنایتکارشماره یک در سوریه منبعی برای بی ثباتی در منطقه است
که حضور آمریکا جنایتکارشماره یک منبعی برای بی ثباتی در منطقه است.
که ما از حضورنیروهای آمریکایی ونیروهای انگلیسی در سوریه نگران هستیم.
که آمریکا، انگلیس و تروریست ها مورد حمایت خودشان و باید از سوریه خارج شوند.
کسانی که بدون اجازه دولت سوریه در آن کشور هستند باید بروند نه ایران
ایران با دعوت دولت قانونی سوریه در آنجا حضور دارد و کسانی باید از سوریه بروند که بدون اجازه دولت قانونی آنجا هستند.
تیلرسون نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیرخارجه آمریکا جنایتکارشماره یک پایش را ازگلیمش درازترکرده است.
وزیرخارجه نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت انگلیس جنایتکارشماره یک پایش را ازگلیمش درازترکرده است.
نیروهای آمریکایی و نیروهای انگلیسی بدون مجوز و اجازه دمشق، سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دیگرسازمان های بین المللی درسوریه حضوردارند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی بزرگترین اشتباده سیاست خارجی دردولت روحانی بود.
گفت وگو با آمریکا و کشورهای اروپایی بزرگترین اشتباه سیاست خارجی درروحانی بوده است.
ناتوانی روحانی، ظریف، مسئولان و نمایندگان مجلس درمدت 5 سال، دربرابر مقابل جنایت ها، خیانت های، دخالت های، مداخله گری و تجاوزهای فرانسه جنایتکارشماره یک
سفیرفرانسه اخراج شود و روحانی عذرخواهی کند.
سفیر فرانسه اخراج شود وظریف عذرخواهی کند.
سفارت فرانسه درتهران باید تعطیل شود.
سفیرفرانسه را اخراج کنید.
فرانسه ازسال 1357 تاکنون با ملت ایران دشمن است، نه موشکی ایرانی
چرا فرانسه به عاملان شهادت 17000، ایرانی پناه داده است!
ایتالیا و فرانسه، پایتخت و خانه قاتلان 17 هزار شهید ایرانی+ فیلم
فرانسه جنایتکارشماره یک شریک جنایات وحشیانه وغیرانسانی گروهک تروریستی منافقین است.
فرانسه جنایتکارشماره یک شریک جنایات وحشیانه و غیرانسانی رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهور سابق عراق و ارتس عراق درمدت هشت جنگ تحمیلی بوده است.
فرانسه جنایتکارشماره یک حق حرف زدن ازموشک های ما را ندارد.
اروپایی که به دشمن ما سلاح شیمیایی داد حق ندارد درباره موشک های ما حرف بزند.
برد موشک های ما هیچ ربطی به آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... ندارد.
ملت ایران دربرابرجنایتکاران جنگی سرخم نمی کند.
ملت ایران دربرابر حامیان اصلی تروریسم سرخم نمی کند.
ملت ایران دربرابر حامیان اصلی داعش سرخم نمی کند.
ملت ایران دربرابر حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین سرخم نمی کند.
ملت ایران دربرابر دیکتاتوری آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و رژیم جعلی صهیونیستی سرخم می کند.

زیاده‌گویی دوباره رئیس‌جمهور بی ‌چشم و روی فرانسه(خبر ویژه)
رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین‌بار مدعی شد فعالیت‌های موشکی ایران، تهدیدی برای ثبات منطقه است.

تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

رژیم فرانسه از حامیان دیکتاتور معدوم عراق در ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت‌های ایران و عراق بود و جنگ‌افزارهای صدام، به ویژه توسط دولت فرانسه تأمین می‌شد. پاریس همچنین مقر برخی عناصر سلطنت‌طلب فراری برای تدارک کودتا علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت و پس از آن نیز تا به امروز به مقر سازمان تروریستی منافقین تبدیل شده که 17 هزار نفر از مردم و مقامات ایرانی را با وحشی‌گری تمام ترور کردند. فرانسه در حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه نیز نقش‌آفرینی می‌کند و در جریان جنگ سوریه و عراق علیه تروریست‌ها، در جبهه تروریست‌ها قرار داشت.
با وجود این کارنامه سیاه، امانوئل ماکرون برای چندمین بار علیه برنامه موشکی ایران لفاظی کرد. وی در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت‌های موشکی ایران با فعالیت‌های موشکی مرتبط با این کشور، چه در یمن و چه در خاک سوریه، یک سرچشمه بی‌ثباتی و «یک معضل برای امنیت چندین کشور متحد» فرانسه است.
وی بار دیگر خواهان آغاز گفت‌وگوها برای قرار گرفتن فعالیت‌های موشکی ایران زیر نظارت جامعه بین‌المللی شد و گفت: این موضوع برای امنیت منطقه ضروری است و باید مکانیسمی از تحریم‌ها و کنترل سازگار با آن طراحی کرد.»
ماکرون اضافه کرد تاکنون نیز زمان زیادی برای کنترل برنامه موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای این کشور از دست رفته است.
خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد که از پاییز سال گذشته تاکنون، اظهارات امانوئل ماکرون درباره برنامه موشکی ایران، روابط تهران-پاریس را سرد کرده است.
رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت: «امیدوارم که ما بتوانیم در هفته‌های آینده جلسه‌ای را با هدف نابودی فعالیت‌های موشکی از مبدأ خاک سوریه برگزار کنیم.» این اظهارات ماکرون پس از حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه اتخاذ می‌شود.
قرار است ماکرون اسفند به تهران سفر کند. انفعال دولت و وزارت خارجه، موجب گستاخی دولت ورشکسته فرانسه شده که طی سال‌های اخیر، رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد را تجربه کرده و در بحران اقتصادی و سیاسی شدید دست و پا می‌زد اما از صدقه سر تجارت یکطرفه با ایران، امسال رکورد رشد اقتصادی بی‌سابقه در 6 سال گذشته را به دست آورد.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: