کد خبر: ۷۵۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
تعداد بازدید: ۴۲۷
نمی‌توان با برچسب «جاسوسی» حقوق‌ شهروندی را نقض كرد
صادق زیباکلام درباره مرگ مبهم کاووس سیدامامی در زندان اوین خطاب به روحانی نوشت: ما حتی به خاک کشورمان نيز رحم نکرده‌ایم. کدام بخش ازمحیط زیست ما مورد رشک وحسادت دشمنان‌مان بوده که آنان دست به دامان مرحوم سید امامی و گروه فعالان محیط زیست می‌شوند که برای‌شان «جاسوسی»كنند؟
نامه‌ زيباكلام به روحانی درباره مرگ سیدامامی؛ مگر با زندانیان‌مان چگونه برخورد می‌کنیم که آنان را به فکر خودکشی می‌اندازیم؟!
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور درباره مرگ مبهم کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست در زندان اوین، نوشته است: جناب آقای ريیس جمهور، به‌نظرمی‌رسد که اتهام جاسوسی در ایران تبدیل شده به ابزاری برای گرفتار كردن انسان‌های بخت برگشته‌ای که انگیزه بازداشت‌شان به واسطه دلایل دیگری بوده است‌.

به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه قانون، متن نامه زیباکلام به شرح زیر است:
سرور مكرم

جناب آقاي دكتر حسن روحاني

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دامه اقباله

با سلام و تحیات، مرگ مشکوک مرحوم دکترسیدامامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق(ع) بسیاری ازدانشگاهیان را در بهت و ناباوری فروبرده‌ است. همه مسائل در مورد مرگ وی مبهم است. گفته می‌شود که ایشان به‌همراه گروهی از فعالان محیط زیست «جاسوسی» می‌کردند؛ گفته می‌شود که اطلاعاتی که ایشان به بیگانگان داده به‌قدری زیاد بوده که ضمن اعتراف آنقدر منقلب می‌شود که تصمیم می‌گیرد به حیاتش پایان دهد. جناب آقای ريیس جمهور، به‌نظرمی‌رسد که اتهام جاسوسی در ایران تبدیل شده به ابزاری برای گرفتار كردن انسان‌های بخت برگشته‌ای که انگیزه بازداشت‌شان به واسطه دلایل دیگری بوده است‌.

یک استاد دانشگاه، آن‌هم دانشگاه امام صادق(ع) که بیش ازسی سال درآن دانشگاه تدریس می‌کرد، به کدام اطلاعات محرمانه دسترسی داشته که آن‌ها را در اختیار بیگانگان قرار دهد؟

پرسشی که در مورد بسیاری دیگراز متهمان «جاسوسی» در ایران نيز می‌توان به درستی مطرح كرد. ما کدام دستاورد مشعشع علمی در زمینه محیط زیست داشته‌ایم که اسباب کنجکاوی بیگانگان را برانگیخته و آن‌ها از دکتر سیدامامی و همکاران‌شان می‌خواهند که برای‌شان «جاسوسی» كنند؟

عملکرد ما درحوزه محیط زیست فی الواقع و در یک کلام فاجعه بوده‌ است. اگر جدولی برای رنکینگ جهانی محیط زیست وجود داشت آیا تردیدی داریم که ایران در آخرهای جدول قرار می‌گرفت؟

نابودی یک سوم از جنگل‌های کشور بعد از انقلاب؛ خشک شدن دریاچه اروميه؛ بحران تالاب انزلی؛خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و تبدیل ساير آن‌ها همچون کارون و سپید‌رود به فاضلاب‌های بزرگ؛ نابودی یا در معرض انقراض قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی؛ آلودگی هوای شهرهای بزرگ‌مان؛ گرد و غبار خوزستان؛ مشکل بی آبی که دارد از راه می‌رسد؛ ما حتی به خاک کشورمان نيز رحم نکرده‌ایم. کدام بخش ازمحیط زیست ما مورد رشک وحسادت دشمنان‌مان بوده که آنان دست به دامان مرحوم سید امامی و گروه فعالان محیط زیست می‌شوند که برای‌شان «جاسوسی»كنند؟

جناب آقای رييس‌جمهور، «حقوق شهروندی» هر معنایی که داشته باشد نمی‌توان با برچسب «جاسوسی» این حقوق رانقض كرد. بعلاوه رفتار با زندانیان و متهمان در مراحل بازجویی یکی از جدی‌ترین این حقوق است.

به‌عنوان پاسدار قانون اساسی مي‌شود به این سوال ساده پاسخ دهید که مگر ما با زندانیان سیاسی و امنیتی‌مان چگونه برخورد می‌کنیم که آنان را به فکر خودکشی می‌اندازیم؟!

ایام بکام باد

صادق زیباکلام


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: