کد خبر: ۷۵۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۲۰۴
نیویورک تایمز در گزارشی به قلم دیوید ام هالب فینگر به حوادث اخیر در سوریه پرداخته و تحلیل هایی در این باره ارائه داده است.
5 نتیجه گیری نیویورک تایمز از حوادث اخیر در سوریه: این پایان ماجرا نیست، بلکه تنها آغاز داستان است / اسرائیل به تنهایی قادر به مهار ایران در سوریه نیست / روس ها دیگر نمی توانند درباره ایران و اسرائیل، بی طرف بمانند

نیویورک تایمز در گزارشی به قلم دیوید ام هالب فینگر به حوادث اخیر در سوریه پرداخته و تحلیل هایی در این باره ارائه داده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ نیویورک تایمز آورده است: در روز شنبه آرامش بین دو طرف اسرائیل و نیروهای ایران و سوریه، تبدیل به روابطی خصمانه شد . موضوعی که  در سرتاسر مرزهای شمالی اسرائیل منتشر شد و برای افرادی که در بخش های حاشیه ای جنگ داخلی سوریه متمرکز بودند،پیغام هشدار صادر کرد . پیغامی با این محتوا که  در مورد جنبه های مختلف  استراتژی ایران در منطقه جای تردید وجود دارد .

در فاصله چند ساعت،پس از آن که  اسرائیل اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به مرزهای  هوایی اش نفوذ کرده و درست پس از آن که اعلام شد مرکز کنترل و فرماندهی سوریه، سئول این پهباد بوده ، یک جنگنده  F-16 پس از حمله به مواضع سوریه در مرزهای شمالی اسرائیل  سقوط کرد . این ، نخستین جت اسراییل در دهه های گذشته است که  تحت حمله سقوط می کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رویدادهای روز شنبه  را به عنوان مدرکی برای اثبات عزم اسرائیل درمنطقه توصیف کرد. وی گفت: دیروز، ما ضربه های شدیدی به نیروهای ایران و سوریه وارد کردیم.ما به صراحت به همه اذعان کردیم که یک خط از قوانین ما نیز تغییر نکرده است .بر این اساس ما هر نوع تلاش برای حمله را به سرعت پاسخ خواهیم داد .

اما استراتژیست ها و تحلیل گران نظامی در اسرائیل مسائل  را به همین سادگی نمی بینند. برخی از نکات مهم در خصوص این درگیری ها شامل موارد زیر است :

این پایان ماجرا نیست،بلکه تنها آغاز داستان است

همانطور که جنگ داخلی سوریه در جریان است ، یک درگیری جدید در حال ظهور است. به نظر می رسد سوریه تبدیل به پایگاهی پایدار برای ایران در راستای تهدید اسرائیل شده باشد .

در سوی دیگر ماجرا ، اسرائيل، مصمم است تا مانع دولت سوریه و مقاصد ایران در این کشور شود . مقاصدی که بر اساس شلیک به هواپیماهای اسرائیلی نشان از افزایش چشمگیر اعتماد به نفس بشار اسد دارند .

 زلزبرگ، تحلیلگر گروه بین المللی بحران در این خصوص می گوید ؛ما در حال بررسی مجدد مقررات بازی  سیاستمداران با توجه به نوع فعالیت های نظامی هستیم که هر طرف به طرف مقابل تحمیل می کند و در نتیجه آستانه تحمل دو طرف دستخوش فشار می شود . این موضوع منجر به افزایش اصطکاک بین طرف های مختلف می شود . با این وجود نکته آشکار این است که بشار اسد در خصوص سرکوب شورشیان سوری موفقیت آمیز عمل کرده است . آن هم در شرایطی که بعید به نظر می رسد هیچ یک از طرفین پا پس بکشند.

اسراییل معتقد است توقف فعالیت های موشکی ایران، حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه در منطقه یک الزام جدی است . موشک هایی دقیق که در گوشه و کنار مناطق مهم سوریه جا خوش کرده اند و در سایه  توپخانه و نیروهای نظامی  متعدد دیده می شوند .

جورا ایلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل،می گوید :  ایران نمی خواهد پس از سرمایه گذاری خود  در نجات بشار اسد هیچ نقشی در دمشق نداشته باشد و ناچار باشد در نهایت نیروهای خود را به تهران باز گردانده و پایگاه ها را تحویل دولت دهد . اگر ایران به پایگاه های خود بازگردد، روس ها هم به خواسته های خود می رسند ، در این میان ایران چه می شود ؟

اسرائیل به تنهایی قادر به مهار ایران در سوریه نیست

اسرائیل کشورهای همسایه را از ساختن تاسیسات هسته ای منع کرده است .اما به اعتقاد آیلند بعید است که  در خصوص ایران توان موفقیت داشته باشد . درواقع حتی اگر بتواند در مسیر ایران وقفه یا کندی ایجاد کند ، بازهم موفق نخواهد بود . اسرائیل میتواند دولت اسد را برای حمایت از ایران تحت مجازات قرار دهد .

ایلند ادامه می دهد: ما برخی از اهداف در سوریه را نابود کردیم. موضوعی که می تواند منجر به بروز  تنش در سوریه  شود. در نهایت اسرائیل می تواند تلاش کند تا نگرانی های امنیتی خود را درمذاکرات جدید بین المللی  به سرانجام برساند.

ایلند ادامه داد :آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهند از پیشرفت تولید موشک های دوربرد ایران علیه اروپا جلوگیری کنند. از دیدگاه اسرائیل، ایران در حال حاضر دارای موشک هایی است که می تواند کل  اسرائیل را هدف حمله قرار دهد. موضوعی که به لحاظ آسیب زایی بسیار خطرناک تر از حضور ایران در سوریه خواهد بود .

 ایالات متحده در جای دیگر متمرکز است

ایالات متحده، مهمترین متحد اسرائیل، بر شکست داعش در مواضعی در مرکز و شرق سوریه متمرکز شده است. در نتیجه توجهی به نگرانی های اصلی اسرائیل در خصوص جنگ با ابران ندارد. به اعتقاد زلزبرگ  ، ایالات متحده هیچ گونه کمکی برای حذف ایران از معادلات منطقه یا کاهش روابط سوریه و ایران انجام نداده . موضوعی که به قول این دیپلمات اسبق  «همه اسرائیلی ها  هم متوجه آن شده اند».

جنگنده های اسرائیلی شکست ناپذیر نیستند

اخیرا رسانه ای اسرائیلی پس از سورپرایز روز شنبه ضربه بزرگی را احساس کردند که آن نابودی یک اف 16 اسرائیلی در یک ماموریت بود که از سال 1982 اتفاق نیافته بود.

روزنامه معاریو اسرائیل نوشت: اسرائیلی ها همواره تصور می کردند که هیچکس در منطقه توان مقابله با نیروی هوایی آنان را ندارد.

این روزنامه افزود: از این پس اسد تلاش بیشتری برای دستیابی به موفقیت های بیشتر در این زمینه دست خواهد زد.

روسیه برای مدت طولانی نمیتواند بی طرف بماند

روس ها تاکنون با مهارت توانسته اند که بی طرف بمانند. از یکسو با ایران در حمایت از حکومت اسد همکاری می کنند و از سوی دیگر با اسرائیلی ها در ارتباط نزدیک هستند.

یک مقام اطلاعاتی اسرائیل می گوید: معتقدم روس ها به دنبال آن هستند که موفقیت ها و دستاوردهای خود را حفظ کنند.

وی افزود: من معتقدم که آنها فکر می کنند که حضور نیروهای نزدیک به ایران در سوریه می تواند به دستاوردهای آن ها ضربه بزند.

وی اضافه کرد: روس ها تاکنون با اسرائیل و ایران کم و بیش دوست و دشمن بوده اند اما اکنون بر سر دو راهی مانده اند.

این مقام اسرائیلی خاطرنشان کرد: اسرائیل میداند که حریم اسمان سوریه در دست روسیه است و روس ها از پهباد ایران چیزی به آنها نگفتند. روس ها بالاخره مجبور خواهند بود دست به تصمیم بزنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: