کد خبر: ۷۵۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
تعداد بازدید: ۲۳۲
معاون رئیس‌جمهور گفت: جریان اصلاحات و جریان اعتدال و هر جریان زنده و پویای سیاسی باید متناسب با انتظارات و مطالباتی که جامعه دارد، دائم خودش را ارزیابی و نقد کند.
ابتکار: پایگاه اصلاح‏‎طلبان را باید برای انتخابات بعد توجیه کنیم
به گزارش خبرداغ،وزارت کشور بنا دارد در قالب «شورای گفت‎وگوی سیاسی» برای هم اندیشی با احزاب در خصوص مسائل سیاسی کشور، جلساتی را برگزار کند اما سئوال اینجاست که چرا با وجود خانه احزاب، وزارت کشور چنین تصمیمی گرفته است؟ برخی منتقدان ایده «شورای گفت‎وگوی سیاسی» می گویند این ایده نشان می دهد که عزمی برای تقویت جایگاه احزاب وجود ندارد و این هم اقدامی نمادین در کنار سایر اقداماتی است که بعد از مدتی کار تبلیغاتی به فراموشی سپرده می شود و خروجی درخورد توجهی نخواهد داشت. برخلاف این دیدگاه معصومه ابتکار معتقد است: گفت و گو در هر سطحی و در هر نوعی که باشد، خوب است چون قرار نیست تصمیمی درباره مسئله ای اتخاذ شود، بیشتر هدف آن است که دیدگاه ها به هم نزدیک شود.

نکته دیگری که ابتکار در گفت و گو با خبرآنلاین به آن پرداخت، ادعاهایی درباره ریزش پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات است که او چنین دیدگاهی را رد می کند و معتقد است: تا انتخابات مجلس آینده زمان زیادی باقی است، همیشه پایگاه مردمی جریان اصلاحات با توجیه، درک و فهم شرایط به پای صندوق های رأی آمدند و در انتخابات مشارکت داشتند. بنابراین هیچگاه تبعیت محض نداشتند، حضور آنها اجباری نبود بنابراین خیلی طبیعی است که ریزش و رویش باشد.

مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با معصومه ابتکار را در ادامه بخوانید.

****

وزارت کشور می خواهد «شورای گفت‎وگوی سیاسی» برای هم‌اندیشی احزاب تشکیل دهد، با توجه به اینکه خانه احزاب نیز فعال است، آیا تشکیل چنین شورایی موازی کاری محسوب نمی شود؟

خیر، به نظر من گفت و گو در هر سطحی و در هر نوعی که باشد، خوب است. ما نیازمند گفت و گو در سطح عالی سیاسی کشور، احزاب، گروه های مرجع و حتی بین گروه های اجتماعی همچون جوانان هستیم. معاونت خانواده و امور زنان رئیس جمهور موضوع گفت و گوی ملی خانواده را با قوت پیگیری می کند. به نظر ما گفت و گوی ملی خانواده و گفت و گوی بین نسلی از مهمترین مسائلی است که در جامعه می تواند راهگشا و امیدآفرین باشد. برای این گفت و گوها برنامه داریم که اگر به زودی نهایی شود، در سطح تهران و شهرستان ها اعلام خواهد شد. بر همین اساس موضوع را به طور جدی و با همکاری وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بخش های مختلف دنبال می کنیم. امیدوارم گفت و گو در سطح گروه های مرجع مثل احزاب و تشکل ها نیز به خوبی دنبال شود.

اگر واقعا عزمی برای گفت و گو و نزدیک کردن دیدگاه وجود دارد، می توان این کار را در خانه احزاب انجام داد. برخی معتقدند تعدد مجموعه های موازی نمادین بودن این نیت را نشان می دهد؟

اصلا این طور نیست. نفس گفت و گو کار مفید و با ارزشی است چون می تواند دیدگاه ها را نزدیک و سوءتفاهم ها را برطرف کند و با طرح دیدگاه های نوین راه حل هایی برای مشکلات کشور ارائه دهد. بنابراین نفس گفت و گو در مجموعه های مختلف اصلا مشکلی ندارد. معتقدم گفت و گو لزوما تصمیم گیری نیست، یعنی قرار نیست تصمیمی درباره مسئله ای اتخاذ شود، بلکه بیشتر هدف آن است که دیدگاه ها به هم نزدیک شوند. بنابراین هر چقدر هم که تنوع وجود داشته باشد، هیچ مشکلی نیست و مورد استقبال است.

برخی با اشاره به ناآرامی های دی ماه و کمپین پشیمانی، می گویند بدنه اجتماعی جریان اصلاحات ریزش کرده است. بنابراین شانس اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 98 برای کسب اکثریت کرسی ها از انتخابات مجلس در سال 94 نیز کمتر است. نظر شما چیست؟

اولا تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خیلی فرصت داریم؛ بنابراین زمان زیادی هنوز خیلی باقی مانده است که بخواهیم قضاوتی بکنیم. این یک اتفاق خاص و یک تنش در کشور بود که گرچه ممکن است دلایل واقعی داشته باشد و ما نمی خواهیم این مسئله را انکار کنیم و نادیده بگیریم اما تا انتخابات مجلس آینده زمان زیادی باقی است. همیشه پایگاه مردمی جریان اصلاحات با توجیه، درک و فهم شرایط به پای صندوق های رأی آمده اند. هیچگاه تبعیت محض نداشتند، حضور آنها اجباری نبوده؛ بنابراین خیلی طبیعی است که ریزش و رویش داشته باشند. مهم این است که دولت با عملکرد خوب و تبیین عملکرد و دستاوردهایش و جریان اصلاحات با برگزاری این گفتمان و پیگیری مطالباتش به پیش برود. اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و شهرداری ها باید پیگیری هایی برای تحقق مطالبات مردم انجام دهند، طبیعتا عملکرد خوب و توان با تعامل با انتقاد پذیری و شنیدن حرف جوانان محقق می شود. مهم این است که واقعا ما چه طور می توانیم در این فرصت باقی مانده کار کنیم که آن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی توجیه شوند. این خیلی مهم است.

فراکسیون امید با عملکردی که از خود نشان داد، آیا انتظارات را برآورده کرده است؟ برخی معتقدند نتوانست این کار را انجام دهد، نظر شما چیست؟

من فکر می کنم همه باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. مجلس شورای اسلامی قطعا بیشتر می تواند موثر باشد، فراکسیون امید بیشتر می تواند در تحقق امید در جامعه از طریق طرح و پیگیری مطالبات و مشکلات واقعی مردم و پافشاری بر رسیدگی به آنها نقش آفرینی کند. بالاخره مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و باید از موقعیت در رأس امور بودنش استفاده درستی کند. چون مردم مطالبات بر حق زیادی دارند. خصوصا جوانان در معرض تبعیض هایی بوده اند، موضوعات ناتمامی وجود دارد که اینها باید مورد توجه باشد و مسائل برجای خودش قرار بگیرد تا عدالت برقرار شود. همه می دانیم موضوعات ناتمام زیاد است مجلس حتما می تواند روند رسیدگی به این موضوعات را تسریع کند. ضمن آنکه دولت نیز وظایفی دارد که باید وظایف خود را با قوت و قدرت انجام دهد. از این بابت خیلی نگران نیستیم. البته عده ای فضاسازی ها و شانتاژهایی می کنند که همیشه از آزادی بیان و اینترنت سوءاستفاده می کنند ولی در مجموع اعتقاد داریم این جریان آزاد و سالم اطلاعات به نفع کشور و درک بیشتر و تشخیص بهتر مردم از مناسبات است.

گفته می شود جریان اصلاحات می خواهد از آقای عارف به عنوان نمادی که در سال 94 آمد و نیروهای این جریان را ساماندهی کرد، عبور کند؛ چون او نتوانست انتظارات را برآورده کند و حتی در هفته های اخیر نامی از ورود آقای جهانگیری به انتخابات مجلس شورای اسلامی برده شد. به نظرتان این اتفاق می افتد یا خیر؟

من این را نشنیدم ولی فکر می کنم خیلی مهم است که جریان اصلاحات و جریان اعتدال و هر جریان زنده و پویای سیاسی متناسب با انتظارات و مطالباتی که جامعه دارد، دائم خودش را ارزیابی و نقد کند. ولی من این را نشنیدم و این قضاوت و ارزیابی را نمی توانم تأیید کنم.

یعنی جریان اصلاحات از آقای عارف در سال 98 عبور نخواهد کرد؟

من چنین موضوعی را نشنیدم و تأیید نمی کنم. ولی اعتقاد دارم جریان اصلاحات به عنوان یک جریان زنده و پویای سیاسی مرتب باید خودانتقادی داشته باشد و قدرت این را داشته باشد که بتواند خود را مرتب بازسازی کند. به عبارت دیگر باید پویایی لازم به عنوان یک جریان سیاسی را داشته باشد و ممکن است این مسئله در هر مقطعی لازمه اش تجدیدنظر در یکسری نیروها باشد. کما اینکه آقای دکتر روحانی درباره دولت خودش این کار را انجام داد و این بازنگری انجام شد. اینها نقطه ضعف نیست، نقطه قوت محسوب می شود اما من چنین خبری را الان تأیید نمی کنم.
خبرآنلاين
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: