کد خبر: ۷۵۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
تعداد بازدید: ۲۱۲
دبیرکل نهضت آزادی گفت: مرحوم بازرگان به رغم تمام هزینه‌ها ایستاد و به رسالت خود ادامه داد.
مرحوم بازرگان با وجود تمام هزینه‌ها ایستاد و به رسالت خود ادامه داد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمد توسلی در همایش بازرگان و انقلاب اسلامی با  اینکه دولت بازرگان را با چالش‌هایش باید در نظر گرفت، گفت: نخستین چالشی که باید به آن اشاره کرد دیداری است که بازرگان در پاریس با رهبر انقلاب داشت. رسم بود که همه به نوعی با امام در پاریس بیعت می‌کردند،  بازرگان ساعت‌ها مذاکره کرد و قرار بود ایشان هم نامه‌ای مانند بیعت بنویسند اما به ایران آمد در حزب مشورت کرد و بیانیه‌ای حزبی داد که چون طی یک سال اخیر مردم رهبری امام خمینی را پذیرفتند، بحث حاکمیت رای ملت است.

توسلی با بیان اینکه در حکمی که امام خمینی به بازرگان دادند آمده است به حکم شرع و خواست مردم من این حکم را به شما می‌دهم، اظهار داشت: در نامه پاسخ، بازرگان هم بر رای مردم تاکید می‌کند او با یک نگاه راهبردی این کلمات را در ۱۵ بهمن سال ۵۷ استفاده می‌کند.

دبیرکل نهضت آزادی افزود: چالش بعدی رفراندوم انقلاب اسلامی است. مردم قرار شد برای رای به جمهوری اسلامی‌ که در پاریس و در بانگ رسانه‌های جهانی گفته بودند و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی که همه در آن حق اظهارنظر دارند، در پای صندوق رای حاضر شوند.

توسلی با اشاره به تدوین قانون اساسی گفت: امام خمینی گفتند با اصلاحات لازم قانون اساسی که تهیه شده را به رفراندوم بگذارید، بازرگان معتقد بود باید مجلس موسسان تشکیل شود در نهایت هم مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شد. روحانیون سنتی در این مجلس از پیشنهاد مرحوم آیت حمایت همه جانبه کردند. برخی از اعضای دولت نامه اعتراضی نوشتند و در این زمینه برخورد با برخی از وزرای دولت موقت شکل گرفت.

وی با اشاره به دومین چالش گفت: امام خمینی در دو سند مراتب اعتماد خود به دیانت و سلامت مهندس بازرگان را اعلام کرد. با یک لحن بسیار مثبت تمام سوابق علمی و مبارزاتی ایشان را تایید کردند. من شش ماه در نجف با امام خمینی بودم و با روحیات ایشان آشنا هستم.

دبیرکل نهضت آزادی با اشاره به نامه‌نگاری‌ها طی سال‌های ۶۶ تا ۶۸ گفت: چالش بعدی نامه‌ای است سال ۶۶ نوشته شد و سال ۶۸ منتشر شد. نامه‌های امام همیشه باید به خط و امضای خودشان می‌بود که بعد از فوت امام آقای منتظری گفت این نامه به خط و امضا ایشان نبوده است.

دبیرکل نهضت آزادی افزود: چالش بعدی اختلافاتی است که بین احزاب بوجود آمد.  بازرگان با یک جمع خبره کار پژوهشی انجام داد که اصل ولایت مطلقه فقیه را به استناد قرآن و سنت و عترت با توجه به جنبه‌های سیاسی و اجتماعی آن بررسی کردند. این نشریه در اواخر سال ۶۶ تهیه شد. با نامه و امضای بازرگان برای تمام مراجع قم و مسئولان فرستاده شد و گفته شد این کار پژوهشی است که هرجای آن اشتباه بود به ما متذکر شوید اما حتی یک نامه هم دریافت نشد.

وی تاکید کرد: چالش‌های بازرگان بعد از خرداد ۶۰ هم مورد توجه است. در مجلس جریانی مرگ بر بازرگان می‌گفت. اما به رغم تمام هزینه‌ها و بازداشت‌ها ایستادند و به رسالت خود ادامه دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: