کد خبر: ۷۵۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید: ۲۴۰
رئوفیان با تاکید بر اینکه از نظر من وضعیت آزادی‌ها اخیرا بهتر شده است، گفت: در وقایع ناگواری که در مشهد آغاز شد و به بعضی جاها سرایت کرد برخوردهایی که در سال ۸۸ بود را شاهد نبودیم و نسبتا به نظر می‌آید نظام با یک متانت و آستانه تحمل بالاتری با این پدیده و رخداد اجتماعی روبه‌رو شد.
رئوفیان: مصلحت‌سالاری به جای شایسته‌سالاری حاکم شده است/ گمان نمی‌کنم کسی با طرح مساله گفت‌وگوی ملی مشکلی داشته باشد

به گزارش خبرداغ،ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره مهمترین اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: یک هدف عمده مدنظر بود که در قالب شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ابراز شد. جمهوری اسلامی لقبی بود که با بیش از ۹۸ درصد رای مردم برای حکومت ایران محقق شد و برند جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای جهان ثبت شد و امروز یکی از کشورهای مقتدر در عرصه جغرافیایی و با یک پیشینه و تاریخ چهل ساله است که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه استقلال یکی از اهداف انقلاب بود که حاصل شد، گفت:  وابستگی‌های دوران ستم‌شاهی بسیار تلخ و ناگوار بود. شاید نسل جدید آن روزها را تجربه نکردند. ما بودیم و می‌دیدیم حکومت محمدرضا شاه چه  فضایی ایجاد کرده بود. هیچ کس به کس دیگری ولو عضو خانواده‌اش اعتماد نمی‌کرد. در نتیجه این استقلال حاصل شد. ما امروز در تدوین سیاست‌های خارجی و داخلی بدون دخالت بیگانه می‌توانیم تصمیم بگیریم و هسته مرکزی در تبیین سیاست‌ها از رهبری و دستگاه‌هایی مثل مجلس شورای اسلامی و شهر و روستا است.

وی دیگر هدف انقلاب را آزادی  خواند و گفت: امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که کشور به دور از هر گونه رعب و وحشت از مسائلی است که ممکن است بیان شود و صاحب سخن را نگران کند. من به عنوان فعال سیاسی تندترین انتقادها را به دستگاه‌های مختلف در جمهوری اسلامی داشتم.

رئوفیان در ادامه با بیان اینکه آنچه در مقوله آزادی ایده‌آل بود محقق نشده است، گفت: آن آزادی که قانون اساسی به احزاب داده هنوز محقق نشده و گروه‌ها و احزاب برای تجمع باید برای یک مجوز برای راهپیمایی منتظر بمانند. این درحالی است که نباید برای برگزاری یک تجمع یا فراخوان مردم برای بیان اعتراضات، نیاز به اخذ مجوز داشته باشند. احزاب هم خیلی شاید نیاز نداشته باشند از کمیسیون ماده ده مجوز بگیرند تا فعالیت کنند. مگر جامعه روحانیت مبارز مجوز دارد؟ ولی کار سیاسی می‌کند. 

وی آزادی که شهید مطهری مدنظر داشت را آزادی حتی برای احزاب غیراسلامی خواند و گفت: در کجای حکومت امروز این را داریم؟ این نقد جدی من به نظام است. امام در آستانه پیروزی انقلاب با خبرنگار یک مجله آلمانی مصاحبه کرد. خبرنگار از او سوال می‌کند که نظر شما راجع به احزاب چیست؟ امام می‌فرماید احزاب می‌توانند با ما مخالفت کنند. این نگاه بلند امام بود. الان کجا این مسائل وجود دارد؟ احزاب از آزادی‌های قانون اساسی برخوردار نیستند. 

رئوفیان با تاکید بر اینکه از نظر او وضعیت آزادی‌ها اخیرا بهتر شده است، گفت: در وقایع ناگواری که در مشهد آغاز شد و به بعضی جاها سرایت کرد برخوردهای سال ۸۸ بود را شاهد نبودیم و نسبتا به نظر می‌آید نظام با یک متانت و آستانه تحمل بالاتری با این پدیده و رخداد اجتماعی روبه‌رو شد.

وی افزود: در سیاست خارجی دستاوردهای ما بد نبوده است. ما توانستیم با برجام آمریکا را به چالش بکشیم. چه در دوران اوباما چه ترامپ که الیگارشی حاکم بر نظام سیاسی آمریکا را هدایت می‌کند، می‌بینیم چقدر در برابر تدبیر دولت تدبیر و امید و سیاست‌های کلان رهبری اظهار عجز می‌کنند. امروز آمریکا مستاصل شده است. از طرفی می‌گوید برجام را پاره می‌کنم از طرفی آن را امضا می‌کند. از طرفی می‌گوید تحریم‌ها را تمدید می‌کنم از طرفی این کار را نمی‌تواند انجام دهد. در سیاست خارجی امروز، هم اروپا هم آمریکا به چالش کشیده شده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به مشکلات نظام گفت: آرمان‌های امام و خواسته‌های رهبری محقق نشده و با آنها فاصله داریم. از مهمترین عوامل بازدارنده برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و دستاوردهای ارزشمندتر برای جمهوری اسلامی مسائل داخلی است.

وی افزود: واقعا باید با همه صدا فریاد زد «مرگ بر موانع تولید». امروز تولید مختل است. اخیرا در کنفرانسی در مشهد با محوریت روابط اقتصادی ایران و عراق شرکت کردم. وزیر تجارت عراق در راس یک هیات ۳۵ نفره در این کنفرانس حاضر بود و عوامل بازدارنده بررسی شد. چرا باید رتبه اول را اقتصاد عراق و ترکیه داشته باشد و رتبه ما سوم باشد؟

وی راه برون رفت از این مشکلات را به کارگیری مردان کارآمد برای هر حوزه خواند و گفت: افراد باید کارشان به لحاظ تجربی هم به لحاظ علمی با کارشان مرتبط باشند. در خیلی جاها شاهد حضور افراد غیرمرتبط در راس هرم مدیریت هستیم. امروز مصلحت سالاری حاکم است تا شایسته‌سالاری.

رئوفیان با انتقاد از سیستم بانکی کشور گفت: بانک‌های ما امروز مشکل دارند. سیستم بانکی ما نه اسلامی است نه غیراسلامی. یک ملغمه‌ای است. مگر نه اینکه می‌گوییم ربا جنگ با خداست؟ در سیستم بانکی ایران جنگ با خدا آغاز شده، چه کسی باید جلوی این فعل ناشایست را بگیرد؟ 

وی مشکل دوم را مساله وجود فساد و رشوه خواند و گفت: این‌ها مسائلی است که نظام را از درون از بین خواهد برد و خطرناک‌تر از آمریکا ست. امام می‌گفت من از دعوای دو طلبه می‌ترسم اما از آمریکا نمی‌ترسم. یعنی مسائل داخلی مهم است. 

رئوفیان گفت: همکاری بین مسئولین هم اهمیت دارد. من واقعا برایم جای تاسف است که سال‌هاست حرف از گفت‌وگوی ملی زده می‌شود. معلوم است گفت‌و‌گو آن هم گفت‌و‌گوی ملی را باید در کشور عملیاتی کرد. ما تا الان حرف زدیم. این یکی از نیازهای مبرم کشور ما است. گفت‌وگوی ملی یکی از راه‌های رسیدن به تفاهم بیشتر و وحدت کلمه و در نتیجه توفیق در حل مشکلات کشور است.

وی در خصوص سابقه گفت‌وگوی ملی گفت: یادم است زمانی که عسگراولادی بود با آقای خاتمی در عرصه مطبوعات، نامه‌نگاری می‌کرد. هر کدام به عنوان لیدر یک جناح مسائل‌شان را در عرصه مطبوعات مطرح می‌کردند. خیلی خوب بود. حالا امروز می‌توانند چهره به چهره اختلافاتشان را مطرح کنند و بر نقاط اشتراک تاکید کنند.

رئوفیان تاکید کرد: گمان نمی‌کنم کسی با طرح مساله گفت‌وگوی ملی مشکلی داشته باشد. 

وی در خصوص جدایی دو مقوله اصلی نظام یعنی اسلامیت و جمهوریت و افراط‌گرایی برخی افراد در تاکید بر یکی از این دو مقوله گفت: اولا معتقد هستم این دو جز لاینفک است و هر دو در کنار هم از نظام سیاسی جامع و مانع حکایت می‌کند.  یعنی هیچ اشکالی نمی‌شود به این جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد گرفت.

وی اسلامیت را نوع تفکر حاکم بر کشور خواند و گفت: ما بزرگترین کشور اسلامی در دنیا و مذهبی‌ترین کشور هستیم. مگر می‌شود جمهوری ایرانی گفت؟ یعنی برگردیم به ساسانیان؟ خسرو پرویز چه کرد؟  عدالت انوشیروان عادل کجا بود؟  آنجایی که اجازه نمی‌دهند یک بچه کفش‌گر درس بخواند و تنها وابستگان به دربار درس می‌خواندند؟ این کجای عدالت است؟  

رئوفیان با بیان اینکه ما از اسلامی صحبت می‌کنیم که چیزی برتر از آن نیست، گفت: منظور اسلامی است که مبتنی بر قرآن و سنت نبوی باشد. ما بد برداشت می‌کنیم. امروز جمهوری اسلامی نظام ما است. متاسفانه ما به نام جمهوری اسلامی حرف‌هایی می‌زنیم و رفتارهایی نشان می‌دهیم و مسئولان کارهایی می‌کنند که با اسلام مدنظر امام متفاوت است. مردم اسلام را از دریچه مسئولان می‌بینند. از دریچه نگاه به قول‌ها و وعده‌ها و عمل نکردن به اینها می‌بینند. از دریچه نگاه به عدم برخورد شفاف با مردم. اسلام هیچ عیبی در ذاتش نیست؛ منتها در رفتار و نحوه بیان و اقدامات است که از ناحیه ما اعم از مردم و مسئولان به طریق اولا  عیوبی سر می‌زند.

وی در پایان تاکید کرد: خود ما هم باید نحوه زیستن‌مان را با آنچه باید باشد فاصله ندهیم. چه در مسئولان چه آحاد جامعه، کسب و کار ما اسلامی نیست. بانک‌های ما و  نحوه رفتار و تعاملات ما اسلامی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: