کد خبر: ۷۵۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
تعداد بازدید: ۲۱۸
مسافرت های سرخوشانه و بی مقدمه به لطف شبکه های اجتماعی بین جوان های ایرانی باب شده‌اند. در واقع جوانان ایرانی در تلاش هستند به واسطه سفرهای ناگهانی و نوین، سنت ها را شکسته و به نوعی هنجارشکن باشند.
گزارش فرانس‌پرس از ساختارشکنی جوانان ایرانی: سفرهای بی‌مقدمه تفریح نوین نسل جدید ایران است/ تغییر تدریجی نگاه خانواده‌ها به سفرهای تک‌نفره / سال گذشته 9.2 میلیون ایرانی به سفر خارجی رفتند

فرانس پرس مقاله ای را در خصوص حال و هوای سفرهای جوانان ایرانی منتشر کرده است. در مقدمه این مقاله می خوانیم: مسافرت های سرخوشانه و بی مقدمه به لطف شبکه های اجتماعی بین جوان های ایرانی باب شده‌اند. در واقع جوانان ایرانی در تلاش هستند به واسطه سفرهای ناگهانی و نوین، سنت ها را شکسته و به نوعی هنجارشکن باشند.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، فرانس پرس در ادامه نوشت: شهر و کشور گردی، برای جوانان ایرانی به یک دغدغه مهم تبدیل شده است. جوانانی که هزاران نفرشان در شبکه های اجتماعی بین المللی مثل اینستاگرام و تلگرام حضور دارند و در نتیجه، از طریق این ابزارهای اجتماعی با جهان پیرامون خود آشنا شده اند .

بسیاری از نخبگان ایرانی از این کشور به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده اند. اما به نظر می رسد نسل جدید ایرانی در تلاشند تا با ساختار شکنی و عبور از موانع فرهنگی، همزمان سفر کنند اما در کشور خود زندگی کنند. نسلی که گرچه نخبه نیستند، اما جزو قشر متوسط طبقه بندی می شوند.

یک جوان ایرانی می گوید مدتی پیش از طریق یک وبسایت گردشگری تشویق شدم که برخی خارجی ها را برای بازدید از شهر سنتی یزد همراهی کنم و به عنوان راهنما در کنارشان باشم. در این سفر هیچ تجهیزات خاصی نداشتم و با یک جفت کفش اسپرت و یک کوله پشتی راهی مقصد شدم.

اما همین سفر مقدمه ای شد برای صرفه جویی مالی و آغاز یک سفر 40 روزه، آن هم با وجود والدینی محافظه کار و سنتی که با این نوع مسافرت ها مخالف بودند.

این جوان ادامه می دهد خانواده من حتی با سفر یک شبه ام موافق نبودند اما من پس از مبارزه و تلاش بسیار ثابت کردم می توانم با سفرهای کوتاه و یک روزه اعتمادشان را جلب کرده و حتی اعتماد به نفس خودم را نیز ارتقا دهم و در نهایت اکنون آنقدر سفرهای امن داشته ام که دیگر اگر در خانه بمانم، پدرم نگران می شود و می پرسد "همه چیز خوب است؟!"

یک جوان دیگر ایرانی می گوید بسیاری از خانواده های ایرانی به جوانان و به ویژه زنان، می گویند "تنها مسافرت کردن خطرناک است". خود من هنگامی به مردم می گفتم که در یک خوابگاه در اروپا اقامت داشتم، ایرانی ها شوکه می شدند و می گفتند: در اتاق شما غریبه ها هم بودند؟ آیا هیچ کاری برای راحتی شما و بیرون رفتن غریبه ها انجام نشد؟ یک وبلاگ نویس همیشه در سفر می گوید از سال 2015 که برای اولین بار ایرانگردی را آغاز کردم تا کنون به تمام 31 استان ایران رفته و ثابت کردم ایران نه تنها زیباست بلکه ایمن نیز هست و می توان به راحتی در این کشورگشت و لذت برد.

طی سال گذشته، ایران رکورد 9.2 میلیون خروجی گردشگر را ثبت کرده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 38.5 درصد افزایش و نسبت به یک دهه پیش تقریبا دو برابر شده است. شاید بخشی از این روند را بتوان حاصل تلاش های ریاست جمهوری ایران حسن روحانی، که در سال 2013 به قدرت رسیده دانست. چرا که وی به طور مداوم تلاش کرده تا روابط ایران با جهان را بهبود بخشد.

با همه این ها، ایالات متحده در سال جاری ایرانیان را ممنوع الورود کرد، مگر آن که شرایطی استئنایی مثل اقوام درجه یک و ... داشته باشند. برخی از کشورهای اروپایی نیز قوانینی سخت برای پذیرش ایرانیان دارند. اما برخی دیگر از کشورها از گردشگران ایرانی استقبالی تمام عیار می کنند. در حال حاضر 38 کشور از ویزای ایرانی به خوبی استقبال می کند. کشورهایی مثل گرجستان، روسیه، ترکیه و مالزی،گرچه مذاکرات با کشورهایی مثل هند نیز ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: