کد خبر: ۷۵۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
تعداد بازدید: ۳۹۶
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در دیدار با نماینده سروآباد و مریوان مطرح کرد
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در دیدار با نماینده سروآباد و مریوان تأکید کرد که نمایشگاه گردشگری فرصت بسیار خوبی برای معرفی جاذبه‌های استان کردستان است.
تقویت محور‌های گردشگری غرب کشور/ نمایشگاه گردشگری فرصت بسیار خوبی برای معرفی جاذبه‌های کردستان استبه‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا، علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز دوشنبه ۲ بهمن ۹۶، در دیدار با منصور مرادی نماینده سروآباد و مریوان که با حضور صباح محمدی بخشدار اورامان، محمد رشیدی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان، فریاد حدادیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی مریوان، پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و اعضای شورای شهر اورامان برگزار شد، گفت: «اصل کار در روستا‌ها و شهرها در حوزه میراث‌فرهنگی بر عهده شهرداری‌هاست. دو یا سه هفته قبل مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد بنا‌ها و بافت‌های تاریخی را کاوش، مرمت و بهره‌برداری کنند.» 

او افزود: «این مصوبه قرار است در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز مطرح شود و مجلس شورای اسلامی شهرداری‌ها را مکلف به این امر کنند تا بخشی از بودجه عمرانی خود را به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص دهند. آن‌دسته از شهرداران و استاندارانی که نگاه توسعه‌محور دارند به‌سمت حوزه‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سوق داده شده‌اند؛ زیرا حوزه صنعت نمی‌تواند مثل این حوزه‌ها درآمدزا باشد.» 

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: «گردشگری بهترین محور برای توسعه شهر‌ها و استان‌های کشور است و خوشبختانه استان کردستان نیز جاذبه‌های بی‌شماری برای توسعه صنعت گردشگری دارد.» 

او با بیان اینکه بودجه دولت محدود است گفت: «من به استانداران تمام استان‌هایی که به آن‌جا سفر داشتم تأکید کردم که اگر به بودجه دولتی چشم بدوزند راه به جایی نخواهند برد.» 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح طرح حمایت از تولید و اشتغال روستایی گفت: «۲۴۰۰میلیارد تومان از ۱۲هزارمیلیارد تومان این طرح به رونق صنایع‌دستی و گردشگری در روستا‌ها و شهرهای کوچک اختصاص داده شده است. برش‌های استانی مربوط و سهم هر استان هم از ۱۲هزارمیلیارد تومان و هم از ۲۴۰۰میلیارد تومان مشخص شده است. این طرح برای کردستان نجات‌بخش است.» 

او افزود: «ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از مواردی است که در راستای این طرح باید توسعه داده شود زیرا با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از سایر حوزه‌ها می‌توان در حوزه بوم‌گردی شغل ایجاد کرد.» 

مونسان با بیان این‌که طرح تولید و اشتغال روستایی می‌تواند به کردستان و رونق این استان کمک کند، تصریح کرد: «ایجاد ۱۶هزار شغل در حوزه بوم‌گردی برای تحقق تعهدات ما به دولت برای ایجاد ۴۹هزار شغل جزو تکالیف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. خوشبختانه کردستان نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اختیار دارد.» 

او تأکید کرد: «به‌زودی پورتال جهانی گردشگری به‌عنوان مبدأ و مأخذ گردشگری راه‌اندازی می‌شود. ما به‌دنبال تقویت محورهای گردشگری غرب کشور هستیم تا بخشی از گردشگران از شمال کشور به غرب کشور هدایت شود. ما تلاش می‌کنیم که گردشگری را به‌صورت عادلانه و یکنواخت در کشور توزیع کنیم.» 

مشکل اصلی توسعه گردشگری کردستان معرفی است
معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «کردستان دارای جاذبه‌های بی‌شماری است، مشکل اصلی بر سر راه توسعه گردشگری کردستان معرفی و تبلیغات است، باید کردستان را به همه معرفی کرد. نمایشگاه گردشگری فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت‌های این استان است.» 

او ادامه داد: «استان‌هایی مانند همدان و مازندران در این نمایشگاه توانسته‌اند به‌ترتیب با برندهایی نظیر گردشگری کودک و گردشگری گل ظرفیت‌های استان خود را به خوبی معرفی کنند. کردستان نیز باید در این زمینه خلاقیت به خرج دهد و استان خود را به بهترین نحو معرفی کند.» 

مرادی نماینده سروآباد مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ثبت جهانی مریوان به‌عنوان شهر کلاش گفت: «ما امسال پرونده ثبت جهانی اورامان را تهیه کردیم. اورامانات علاوه بر بافت تاریخی و سنتی دارای بیش از ۷۴ نوع صنایع‌دستی است. استان کردستان استانی صنعتی نیست، در نتیجه فرصت‌های اشتغال‌زایی در حوزه‌های صنعتی در این استان وجود ندارد. در نتیجه باید بتوانیم از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کرد تا بتوانیم با معضل بیکاری در این استان مقابله کنیم.» 

تکمیل پرونده ثبت جهانی اورامانات
محمد رشیدی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان نیز در این دیدار گفت: «ما برای تهیه پرونده ثبت جهانی اروامانات از بیش از ۸۰ متخصص کمک گرفتیم و تهیه این پرونده به اتمام رسیده است. هفته گذشته محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی نیز ضمن بازدید از روند انجام امور این پرونده را مورد تأیید قرار داد و اکنون منتظر طی شدن مراحل آن هستیم.» 

فریاد حدادیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مریوان نیز در این جلسه گفت: «با وجود اینکه مریوان دارای ۴هزار نفر هنرمند در حوزه کلاش‌بافی است، اما هنوز بازارچه صنایع‌دستی در این شهرستان وجود ندارد و لزوم تأسیس آن احساس می‌شود.» 

او ایجاد سایت پرنده‌نگری در دریاچه زریوار مریوان، لزوم راه‌اندازی موزه مریوان و... را از دیگر اقداماتی مطرح کرد که باید در این استان صورت گیرد. 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه در پاسخ به درخواست رئیس اداره میراث‌فرهنگی مریوان مبنی بر احداث موزه در این منطقه گفت: «می‌توان از محل اعتبارات استانی موزه‌های محلی، برای مریوان موزه‌ محلی ایجاد کرد، همچنین می‌توان در کنار این موزه‌ها غرفه‌های صنایع‌دستی نیز برای فروش محصولات صنایع‌دستی استان دایر کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: