کد خبر: ۷۵۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۳۰۵
اسماعیل کهرم، واکنش به حذف بودجه ریزگردهای خوستان از بودجه سال 97 توسط کمیسیون تلفیق گفت: اگر بودجه ای به یک نهاد دولتی تخصیص داده شود ولی از آن استفاده نشود طبیعی است که در سال های بعد، چنین بودجه ای حذف شود. یوسف رشیدی هم می گوید: برای قضاوت درباره این موضوع باید ابتدا ببینیم برنامه محیط زیست برای از بین بردن ریزگردها چه بوده؟
کهرم: حذف بودجه ریزگردهای خوزستان توسط مجلس منطقی است؛ نمی‌توان بودجه را به نهادی اختصاص داد که قادر به استفاده از آن نیست / رشیدی: اگر برنامه محیط زیست کارشناسی و پارامترهای کمّی نباشد حذف بودجه طبیعی است

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در واکنش به حذف بودجه ریزگردهای خوستان از بودجه سال 97 توسط کمیسیون تلفیق گفت: اگر بودجه ای به یک نهاد دولتی تخصیص داده شود ولی از آن استفاده نشود طبیعی است که در سال های بعد، چنین بودجه ای حذف شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، در روزهایی که استان خوزستان با بحران تشدید گردوغبار دست و پنجه نرم می کند، کریم شافعی،  معاون امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد که «در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.»

شافعی با انتقاد از این اقدام مجلس گفته بود: ما مخالف این حذف هستیم و اصرار داریم که این میزان بودجه تصویب شود.

اسماعیل کهرم در واکنش به این موضوع، به «انتخاب» گفت: به نظر من حذف بودجه توسط مجلس کاری منطقی بود چراکه چنین بودجه ای بر سال گذشته هم اختصاص یافته بود ولی تحقق نیافت.

او ادامه داد: در تمام دستگاه های دولتی اگر نهادی نتواند از بودجه خود استفاده کند، به خزانه باز می گردد و طبیعی است که مجلس بخواهد برای سال های بعد، آن را قطع کند و این اتفاق در مورد بودجه ریزگردهای خوزستان در گذشته هم رخ داده بود و دولت برنامه ای برای این کار نداشت. نمی توان از بودجه نهادهای دیگر کم کرد و به نهادی اختصاص داد که قادر به استفاده از آن نیست. 

کهرم راه حل مشکل ریزگردهای خوزستان را درختکاری دانست و گفت: اگر دولت قصد داشت کاری برای این ریزگردها بکند باید درختکاری را در خوزستان با کاشت نهال آغاز می کرد.

به گفته او، هر هکتار جنگل 7.5 تن ریزگرد را خنثی می کند و اگر در اطراف اهواز درختکاری هر سال 7 یا 8 هزار هکتار درختکاری شود در 5 سال آینده 40 هزار هکتار جنگل خواهیم داشت. 

یوسف رشیدی، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست هم در گفت و گو با «انتخاب»، در واکنش به حذف بودجه ریزگردهای خوزستان توسط کمیسیون تلفیق مجلس گفت: برای قضاوت درباره این موضوع باید ابتدا ببینیم برنامه محیط زیست برای از بین بردن ریزگردها چه بوده؟

او افزود: اگر این برنامه با کار کارشناسی و پارامترهای کمّی ارائه شده باشد حذف بودجه منطقی نیست اما اگر برنامه ای به صورت کلی و بی محتوا برای این منظور ارائه شده باشد طبیعتا مجلس هم نمی تواند آن را بپذیرد. در نتیجه باید ابتدا بررسی شود که برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص چه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: