کد خبر: ۷۵۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
تعداد بازدید: ۲۳۸
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر تاکید کرد که پیام بودجه در سال آینده حرکت معنادار در تولید، عمران کشور و رفع تبعیض باشد و در ادامه با بیان این‌که عجیب است برخی سیاست‌مداران کشور مدت‌هاست صاحب صناعتی شده‌اند که خود را مامور به یافتن مواضع اختلاف می‌دانند، گفت: تغییرات از سنخی که رییس‌جمهوری آمریکا بیان داشت، با تخریب کل آن برابری می‌کند.
علی لاریجانی: کش‌مکش‌های سیاسی به نحوی آزار دهنده مردم را از سیاست فراری داده و منجر به کاهش اعتماد شده است/ برخی سیاستمداران خود را مامور به یافتن مواضع اختلاف می‌دانند

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به برخی حوادث روزهای گذشته در سراسر کشور اعلام کرد: آتش‌سوزی در کشتی نفت‌کش نگرانی بسیاری در جامعه ایجاد کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مستمراً پیگیری لازم را از طریق دستگاه‌های لازم را به عمل آورد و ستاد بحران نیز با کمک دولت چین فعال شد و حادثه بسیار تاثربرانگیز است و لازم است کمیسیون مربوطه تا پایان کار، مسئله را دنبال کند.

وی افزود: حوادثی که در ۲۰ روز گذشته در کشور رخ داد، از ابعاد مختلف در سانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه گذشته نیز در جلسه غیرعلنی مجلس، مسئولان امر گزارش‌هایی درباره این حوادث به مجلس ارائه کردند.

رییس قوه مقننه یادآور شد: اهمیت این موضوع و زوایای پنهان آن به حدی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد اما فصل مشترک آن، اموری چند است. یکم مشکلات اقتصادی و بیکاری نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرده است که انتظارات عمومی سرعت عمل در حل آن‌ها است و از طرفی حل برخی امور پیچیده اقتصادی کشور نیازمند طی زمان است و در چنین شرایطی لازم است اولاً دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کنند،  ثانیاً افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌های جاری تلقی نشده و نادیده انگاشته نشود.

او اضافه کرد: ثالثاً اگر در حل مسائل اقتصادی از توان مردم هرچه بیشتر استفاد شود و آنان بیشتر مشارکت داشته باشند، زمان حل مسائل کاهش یافته و نیز به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل درک می‌شود. لازمه تحقق این امر توضیح دقیق مسائل برای مردم است و مراحل مختلف آن برای مردم درمیان گذاشته شود و با همفکری مردم در مسیر توسعه گام برداشته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان توسعه کشور باید با کمک رسانه‌ها تفاهم لازم را در کشور اصل قرار دهند. توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی‌یابد. تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد نمودن آنان در اقدامات اصلاحی ضروری است.

او اضافه کرد: صداوسیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی برعهده خواهند داشت و باید ملی وظیفه خود را بشناسند و به‌درستی عمل کنند. در همین زمینه تلاش‌های کمیسیون تلفیق برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده شایسته تحسین است و مخصوصاً گام‌هایی که درمورد حقوق ومزایا و پایان خدمت برداشتند، ارزشمند بوده است.

او تاکید کرد: همه ما باید در مجلس تلاش کنیم پیام بودجه در سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور، نزدیک‌تر شدن درآمدها در کشور و رفع تبعیض باشد. سوم این‌که برخی مشکلات در کشور به ‌وجود می‌آید که نیازمند سرعت عمل در حل آنهاست. همچون مسائل موسسات مالی. وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ‌سازی در این قضیه شد و همین زمان منجر به نگرانی سپرده‌گذاران شد. گرچه امروز در مراحل نهایی این مشکل قرار داریم، بانک باید با سرعت بیشتری به‌دنبال حل این مشکلات باشد.

وی افزود: کش‌مکش‌های سیاسی در کشور ما به نحوی آزاردهنده مردم را از صحنه سیاست فراری داده و منجر به کاهش اعتماد شده است. انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم‌سالاری است. به شرط آن‌که با روش متین و زمان مشخص در جامعه مورد استفاده واقع گردد. اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد، انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل شده و عملاً‌ مانع توسعه می‌شود.

وی افزود: التهابات انتخابات باید توسط نخبگان سیاسی به مبدا اشتراک عمل سیاسی جامعه تبدیل شود، نه محل مناقشات. متاسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشان‌گر این است که همچنان باوجود ۷ ماه بعد از انتخابات، فضای رد و بدل سیاسی آن هم گاه با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات که باید مبنای وفاق سیاسی باشد، به چالشی جدید با فرسایش بدل کرده و نتیجه آن چیزی چز سرخوردگی و عقب‌افتادگی در جامعه نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبری معظم در تحلیل جامع خود، همگان را به همگرایی  هم‌افزایی در جامعه رهنمود کردند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است. اهمیت این موضوع از نقاص اقتصادی کمتر نیست. بستر حل مشکلات اقتصادی در ضرورت فهم مشکلات اقتصادی است و عجیب این است که برخی سیاست‌مداران سیاسی کشور مدت‌هاست صاحب صناعتی شده‌اند که خود را مامور به یافتن مواضع اختلاف می‌دانند، نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق. که البته وسیله دست بی‌هنران است، نه ابزار حکمت باهنران.

او تصریح کرد: در چنین اوضاع و احوالی دشمنان کینه‌توز ایران با فرصت‌طلبی از همه ابزارهای خود با خشونت بهره جستن. به آتش کشیدن پرچم ایران و مساجد و تکایا و کشتن و زخمی کردن پلیس حرکت اعتراضی نیست که در چارچوب قانون محترم شمرده شده است؛ بلکه ایجاد آشوب و بلوا و سلب ایجاد آشوب و بلوا و سلب آسایش مردم در جامعه است و دیدید که چگونه توسط خود مردم در برابر آن ایستادگی کرد.

لاریجانی گفت: رفتار سبک رییس‌جمهور آمریکا که دائم با ذوق‌زدگی توییت‌های خود را منتشر می‌کرد هم تاسف‌آور بود و هم خنده‌آور که نهایت خودشیفتگی احمقانه او را نشان می‌داد که آنی به خود نیامد نفرت مستمر ملت را مشاهده کند. سخنان دو روز قبل این رییس‌جمهور حیرت آور بود که با کلمات بسیار زننده سایر ملل را مخاطب قرار داد و بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را عنصری سیاسی نامیده باشند. البته دشمنی برخی کشورها در این حوادث برای همه طبقات ملت ایران درس‌آموز بود.

او با اشاره به اقدامات غیرقانونی اخیر امریکا در تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشورمان گفت: گرچه رفتار ناهنجار ایالات متحده آمریکا به نحوی شده که باعث آبرو و افتخار اشخاص می‌شود اما رفتار و زیاده‌خواهی این کشور همراه با سیاست کارچاق‌کنی تاجرمآبانه تاثیری سوء در سیاست منطقه گذاشته است. به‌طوری که صحنه دیپلماسی را با عدم تعین ذایدالوصفی مواجه کرده است.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد و تغییرات از سخنی که رییس‌جمهوری آمریکا اخیراً بیان داشتند، با تخریب کل توافق برابری می‌کند و اگر چنین افکاری در ذهن دارند، لازم نیست بلاوجه تا چند ماه دیگر صبر کنند و بدانند تا چند ماه دیگر سرشان به سنگ خواهد خورد.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: لازم می‌دانم درگذشت برادر عزیزمان دکتر عباسعلی نورا نماینده ادوار از سیستان و بلوچستان را اعلام کرده که باعث تاسف همه ما شد. همچنین مجمع نمایندگان استان نیز این ضایعه را تسلیت گفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: