کد خبر: ۷۵۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
تعداد بازدید: ۶۱۰۴
تصمیمات احساسی و عدم کلان نگری همیشه به اقتصاد ما آسیب رسانده است .
پرهیز از جزئی نگری در اقتصادبه گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب یزد ، تصمیمات احساسی و عدم کلان نگری همیشه به اقتصاد ما آسیب رسانده است. در حالی که تفاوت قیمت دلار آزاد با دلار دولتی حدود 700 تومان است و با توجه به اینکه کشورمان بنابر
پیش بینی نهادهای رسمی حدود 51 میلیارد دلار واردات خواهد داشت با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که حدود
40 هزار میلیارد تومان سوبسید و رانت نهفته در این تفاوت قیمت ارز وجود دارد که ریالی از این مبلغ عظیم نصیب مردم عادی نمی‌شود بلکه به جیب کسانی سرازیر می‌شود که به حفره‌های قانونی آگاه بوده و می‌توانند از ارز دولتی بهره‌مند شوند. در مقابل این موضوع، بحث‌ها پیرامون قیمت بنزین مطرح است.
حتی اگر در سال آینده قیمت بنزین 200 تومان افزایش پیدا کند یعنی 20 درصد گران شود چیزی حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود که رقم آن در مقابل آن رقم کلان
40 هزار میلیارد تومانی که یک رانت آشکار است، رقم زیادی نیست. افزایش 200 تومانی قیمت بنزین تاثیر زیادی روی تورم ندارد اما گامی است در جهت اصلاح قیمت ها. این در حالی است که نمایندگان محترم حساسیت زیادی روی این موضوع دارند. واقعیت این است که ما در طول سال‌های گذشته شاهد شعارهای احساسی نظیر تثبیت قیمتها و یا توزیع پول نفت بین مردم بودیم که ماحصل واقعیت آن آسیب دیدن تولید و اقتصاد بود. در طول آن سال‌ها بیش از 100 هزار حلقه چاه عمیق مجوز گرفتند حال آنکه امروز با نشست زمین و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی مواجه هستیم. در خیلی جاهای دیگر تصمیماتی احساسی و غیرکارشناسی گرفتیم.
پیشنهاد من به نمایندگان محترم این است که به جای اینکه جزئی نگری داشته باشند به مباحث کلان از جمله رانت فاجعه بار تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد بپردازند.
زیرا بسیاری از ثروت‌های بادآورده و خانه‌های اعیانی در شمال تهران حاصل برخورداری برخی افراد از رانت ارزی است. همین افراد هستندکه در مورد یکسان سازی نرخ ارز جوسازی کرده و با آن مخالفت می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: