کد خبر: ۷۵۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
تعداد بازدید: ۲۰۶
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات تاکید کرد: اروپایی‌ها با تمام قدرت در داخل آمریکا لابی بی‌سابقه‌ای را راه انداختند و ترامپ را در رابطه با توافق هسته‌ای تحت فشار قرار دادند.
سیدحسین موسویان: تمدید تعلیق تحریم‌ها عقب‌نشینی آشکار ترامپ بود/ تحریم‌های اخیر آمریکا نمایشی است/ ترامپ نتوانست اعضای کابینه خود را برای خروج از برجام متقاعد کند

به گزارش خبرداغ،سیدحسین موسویان در گفت‌وگو با  ایلنا، در پاسخ به این سوال که چه شد که رئیس‌جمهور امریکا برخلاف نوبت پیشین به تمدید تعلیق‌ها تحریم‌های هسته‌ای رای داد و خروج امریکا از برجام چه پیامدهای سیاسی برای آمریکا در پی داشت؟ گفت: دونالد ترامپ با چالش‌های مهم داخلی و خارجی برای خروج یک جانبه از برجام مواجه شد.

ترامپ نتوانست اعضای کابینه خود را برای خروج از برجام متقاعد کند

وی با اشاره به عدم اجماع‌سازی رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران اظهار داشت: ترامپ نه تنها کنگره بلکه هیچ یک از اعضای کابینه خود را نتوانست متقاعد کند، ضمن اینکه متحدین اروپایی واشنگتن هم سرسختانه از برجام دفاع کردند.

این پژوهشگر دانشگاه پرینستون ادامه داد: چنین وضعیتی او را متقاعد ساخت که خروج یک جانبه از برجام باعث انزوای ترامپ در داخل و انزوای آمریکا در جهان خواهد شد. 

تمدید تعلیق تحریم‌ها عقب‌نشینی آشکار ترامپ از مواضع پیشین بود

موسویان در پاسخ به این سوال آیا تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ را می‌توان به معنای عقب‌نشینی از مواضع پیشین قلمداد کرد؟ تصریح کرد: تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع پیشین او بود. او دو ماه قبل صریحا و رسما اعلام کرد که اگر کنگره شرایط او را تامین نکند، او از برجام خارج خواهد شد. کنگره زیر بار تهدید او نرفت و بنابراین ترامپ با تکرار همان تهدیدها، مجبور به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای شد.

اروپایی‌ها ترامپ را تحت فشار قرار دادند

وی در رابطه با تهدید اتحادیه اروپا از سوی ترامپ و اینکه او از اروپایی‌ها خواستار اقداماتی برای اصلاح برجام شده است، خاطرنشان کرد: ترامپ قبلا هم اروپایی‌ها را با همین عبارات تهدید کرده بود ولی اروپایی‌ها با تمام قدرت در داخل آمریکا لابی بی‌سابقه‌ای را راه انداختند و ترامپ را تحت فشار قرار دادند.

برجام میراث سیاست خارجی اروپای متحد است

سفیر اسبق ایران در آلمان افزود: به نظرم اروپایی‌ها به این سیاست خود ادامه خواهند داد چون برجام نه تنها میراث اوباما بلکه میراث سیاست خارجی اروپای متحد است.

تحریم‌های روز گذشته آمریکا بیشتر نمایشی است

موسویان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه تحریم‌های روز گذشته ترامپ اثرگذار بوده و می‌تواند تهران را از منافع اقتصادی برجام محروم سازد؟ ابراز داشت: تحریم‌های روز گذشته آمریکا بیشتر نمایشی است و تاثیر مهمی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

استراتژی کج‌دار و مریز ترامپ موجب وحشت کشورها در همکاری اقتصادی با ایران شده است

وی با بیان اینکه سیاستی که ترامپ در مورد بلاتکلیف گذاشتن برجام در پیش گرفته، موجب شده که سایر کشورها به ویژه اروپایی‌ها از همکاری‌های کلان اقتصادی با ایران عقب نشینی کرده و همکاری اقتصادی خود با ایران را از سطح کلان به سطح متوسط به پایین کاهش دهند، عنوان کرد: ترامپ با استراتژی کج‌دار و مریز در مورد برجام، موجب ترس و وحشت سایر کشورها در همکاری‌های اقتصادی کلان و درازمدت با ایران شده و از این جهت ضربات مهمی به تبالادت اقتصادی جامعه جهانی با ایران زده است و به نظر من او با همین استراتژی ادامه خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: