کد خبر: ۷۵۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
تعداد بازدید: ۲۵۱
آخرین گمانه‌زنی‌های مطرح شده از سوی رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی درباره تصمیم رئیس‌جمهوری این کشور درباره برجام، از تمدید لغو تحریم‌های ایران و همزمان اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن خبر می‌دهند.
شمارش معکوس تا اعلام نظر ترامپ درباره برجام/ مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی: واشنگتن در برجام باقی می‌ماند/ شینهوا: برجام ارزش آن را دارد که حفظ شود

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، تا اعلام نظر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام زمان زیادی باقی نمانده است. طی چند ساعت گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شده و طرف‌های اروپایی برجام خواستار حفظ این توافق شدند.  

در ادامه به مهمترین اخبار و تحلیل‌های منتشر شده در این زمینه نگاهی می‌اندازیم.

بلومبرگ: ترامپ لغو تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند

بلومبرگ گزارش داد که رئیس‌جمهوری آمریکا لغو تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان تهران و گروه ۱+۵ را تمدید خواهد کرد.


شینهوا: برجام به‌رغم کاستی‌ها ارزش آن را دارد که حفظ شود

بر اساس گزارش اخیری که از سوی مراکز تحقیقاتی آمریکا منتشر شده است، گرچه ممکن است توافق هسته‌ای ایران کامل نباشد اما ارزش آن را دارد که حفظ شود، برجام فواید «روشن و ملموسی» به همراه داشته است. در ۹ گزارشی که تاکنون از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، تایید شده است که تهران به طور کامل به تعهدات خود بر سر اساس برجام عمل کرده است؛ مساله‌ای که اتهام‌های واشنگتن بر اینکه تهران توافق هسته‌ای را نقض کرده است را رد می‌کند.


درخواست مشاوران ترامپ: تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کنید

یک مقام آگاه به رویترز گفته است که این احتمال وجود دارد که ترامپ تعلیق تمدید‌ها را تمدید کند ولی تاکید کند که هنوز تصمیم نهایی در این‌باره اتخاذ نشده است. در همین حال، یک مقام دیگر آمریکایی گفته است که اگر ترامپ تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند، دولت آمریکا تحریم‌های هدفمندی علیه برخی افراد حقیقی و حقوقی اعمال خواهد کرد.


وزیر خارجه آلمان: برلین و هم‌پیمانانش برای حفظ برجام تلاش می‌کنند

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان گفت که حفظ برجام در راستای منافع برلین و هم‌پیمانانش است و به همین منظور برای نگه داشتن این توافق، تلاش خواهیم کرد. وی افزود که برجام مانع بحران در خاورمیانه شده است و در ساختار سیستم منع اشاعه، نقش کلیدی داشته است.


فدریکا موگرینی: اروپا مصمم به حفظ برجام است

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی مشترک با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس تاکید کرد که اروپا مصمم به حفظ برجام است. وی افزود که تصمیمی که مورد انتقاد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است، نتیجه‌بخش بوده و در حال کار کردن است.


بوریس جانسون خطاب به ترامپ: اگر می‌توانی طرحی بهتر از «توافق هسته‌ای ایران» ارائه کن!

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه بریتانیا پس از دیدار با دیپلمات ارشد کشورمان، گفت که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا باید برای کنار گذاشتن برجام، طرحی بهتر را ارائه کند.


وزیر خزانه‌داری آمریکا: منتظر تحریم‌های جدیدی علیه ایران باشید

در آستانه مهلت تعیین‌شده برای اعلام نظر رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که انتظار دارد «دونالد ترامپ» تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کند. «استیون منوچین» به خبرنگاران گفت: «ما همچنان آنها را زیر نظر داریم. تحریم‌هایی را آماده کرده‌ایم، و فکر می‌کنم می‌توانید منتظر باشید که تحریم‌های جدیدی از راه برسد.»


ماکرون در گفت‌وگو با ترامپ: تمامی طرف‌ها باید به برجام احترام بگذارند

کاخ الیزه اعلام کرد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه طی تماسی تلفنی با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود، بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها در توافق هسته‌ای ایران (برجام) تاکید کرد. الیزه تصریح کرد، امانوئل ماکرون در جریان تماس تلفنی خود با دونالد ترامپ بر عزم فرانسه برای اجرای دقیق این توافق و همچنین بر اهمیت رعایت آن توسط همه طرف‌های امضاکننده این توافق، تاکید کرد.


مقام آمریکایی: ترامپ از برجام خارج نمی‌شود

یکی از افراد نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز -جمعه-اعلام کرد که ترامپ تصمیم خود را گرفته و از توافق هسته‌ای با ایران خارج نخواهد شد و تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد. این مقام نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا که نامش فاش نشده است، افزود ترامپ این تصمیم را روز پنجشنبه گرفته و کاخ سفید تا پیش از ظهر جمعه (به وقت محلی) این تصمیم را اعلام خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: