کد خبر: ۷۵۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
تعداد بازدید: ۳۲۷
عملکرد مرد باتجربه ژرمن‌ها نشان داد و استقلال با مرد آلمانی جانی تازه گرفت و حالا هم در لیگ و هم در جام حذفی مدعی است.
واکاوی دلایل موفقیت استقلال با مرد آلمانی / آبی‌ها مدیون رفتار حرفه‌ای شفر!به گزارش خبرداغ،استقلال اگرچه لیگ هفدهم را هم مثل لیگ شانزدهم با علیرضا منصوریان آغاز کرد اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که مسئولان باشگاه چاره‌ای جز تغییر کادر فنی نداشتند و پس از دادن اولتیماتوم به منصوریان و عدم بهبود شرایط سرمربی آبی‌ها ناچار به استعفا شد و مدیریت باشگاه وینفرد شفر آلمانی را به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب کرد.

 

انتخاب شفر مخالفان زیاد و موافقان کمی داشت و کارنامه نه‌چندان خوب این مربی آلمانی در تیم‌های باشگاهی و ملی هواداران استقلال را از بهبود شرایط با تغییر کادر فنی ناامید کرد اما عملکرد مرد باتجربه ژرمن‌ها خلاف این تصورات را نشان داد و استقلال با مرد آلمانی جانی تازه گرفت و حالا هم در لیگ و هم در جام حذفی مدعی است.

 

در این مطلب قصد آنالیز فنی عملکرد شفر را نداریم و غرض بررسی رفتار حرفه‌ای و منطقی مرد آلمانی است. شاید تصور خیلی‌ها این بود وقتی که شفر هدایت آبی‌پوشان را به دست بگیرد مثل اکثر مربیان وطنی دست به یک خانه تکانی اساسی بزند و یا در شروع کارش و یا در نزدیکترین پنجره نقل‌وانتقالات بازیکنانی که توسط منصوریان جذب شده بودند کنار بگذارد. حالا یا با عذر موجه و فنی و یا بدون هیچ عذری. البته همان موقع هم شایعاتی درباره کنار گذاشتن بازیکنان مورد اعتماد منصوریان که بیشتر قدیمی‌های تیم را شامل می‌شد بود اما شفر با رفتاری معقولانه و حرفه‌ای اجازه نداد حاشیه‌سازان و خبرپردازان به اهدافشان برسند. در واقع او وقتی زمام امور آبی‌ها را به دست گرفت دست به مرزبندی نزد و اعلام کرد برای موفقیت به همه بازیکنان و همکاری همه عوامل تیم نیاز دارد.


 
البته شفر در مورد کادر فنی طبیعی بود که مهره‌های مورد نظر داخلی و خارجی خود را انتخاب کند و اتفاقا این کار هم به خاطر استعفای اکثریت همکاران منصوریان در کادر فنی با اجبار و کنار گذاشتن صورت نگرفت. سرمربی آلمانی آبی‌ها با اعلام نیاز به همه نیروها و جلسات خصوصی با بازیکنان تیم که به شکل مستمر و گاه در زمین تمرین و گاه در باشگاه انجام می‌شد اولین عامل موفقیت تیمش را که یکدلی و همدلی بود تقویت کرد؛ موضوعی که در زمان سرمربیگری منصوریان تقریبا رنگ باخته بوده و چنددستگی و باندبازی بیداد می‌کرد. پس از ترمیم وحدت تیمی، شفر سراغ تست زدن چند باره بازیکنانی رفت که در 7 هفته نخست عملکرد خوبی نداشتند اما چون به اسم ستاره جذب شده بودند کنار گذاشتن‌شان از ترکیب آسان نبود چراکه باعث ایجاد حاشیه و حساسیت نزد هواداران می‌شد و آن‌ها را در موضع مخالف با کادر فنی جدید قرار می‌داد.

 

شفر به مرور به همه ستاره‌های کم سو و جوانان باانگیزه فرصت داد و سرانجام ترکیب تیمش را شناخت و در این مسیر هواداران و منتقدان و رسانه‌ها هم متوجه شدند که اگر ستاره‌ای روی نیمکت است نه از روی حب و بغض که به خاطر مسائل فنی است. این چنین بود که شفر با مدیریت خوبش نه تنها مهره سوزی نکرد بلکه به مشخص شدن عیار هر بازیکن و درک این مسئله برای هواداران و کارشناسان و حتی خود آن بازیکن، لیست مازاد نیم فصل نخست را بدون کمترین تنش و درگیری ارایه داد و بازیکنانی هم که جدا شدند برخلاف سنوات گذشته نه علیه او و باشگاه موضع گرفتند و نه هواداران بابت جدایی آن‌ها ابراز دلخوری کردند. در واقع استقلال با جذب شفر نه تنها به وضعیت فنی‌اش سر و سامان داد بلکه رفتار حرفه‌ای را هم مشق کرد تا شاید الگویی باشد برای مربیان وطنی.

خراسان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: