کد خبر: ۷۵۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
تعداد بازدید: ۳۵۵
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: از رویکردهای اصلی آیت‌الله هاشمی این بود که علیرغم حضور در بالاترین مسئولیت‌هایی که مورد نقد مردم قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا فکر می‌کرد با رای مردم بهتر می‌تواند عمل کند.
اسحاق جهانگیری: آیت‌الله هاشمی بعد ۸۸ مانع حذف اصلاح‌طلبان شد/ هاشمی همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: قبل از هر چیز این غم جانکاه و مصیبت بزرگ را به همه بزرگواران، بیت آیت‌الله هاشمی و همسر عزیز و فداکارشان، فرزندان و اخوان عزیزشان تسلیت عرض کنم.

هاشمی برجسته‌ترین روحانی و سیاستمدار و مدیر برجسته معاصر است

وی ادامه داد: این کنفرانس که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی برگزار شده، فرصتی برای بازخوانی مردی است که در سخت‌ترین مقاطع مبارزه سیاسی، استقرار جمهوری اسلامی و پیشرفت نظام، حضوری برجسته و حتی در برخی از مقاطع منحصر به فرد داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر منصفی که به تاریخ ایران بنگرد، از سال‌های دور تا آخرین لحظات حیات آیت‌الله هاشمی، نام ایشان را در میان فعال‌ترین و تاثیرگذارترین روحانیون، مبارزان، سیاستمداران، روحانیون، نذسزلت و... مثال می‌زند، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم پنج روحانی، سیاستمدار و مدیر برجسته را نام ببریم، حتما آیت‌الله هاشمی برجسته‌ترین است.

هاشمی در میانه انقلاب، اصلاحات و اعتدال بود

جهانگیری افزود: در هیچ صحنه‌ای از مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازنندگی، اصلاحات و اعتدال را نمی‌توان یافت که هاشمی در میانه آن نباشد. این وسعت حضور و قدرت تجزیه و تحلیل مطالب از سوی دیگر، به آیت‌الله تفکر چند بعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود.

وی با باین اینکنه آیت‌الله هاشمی از نظر معرفتی، عالمی روشن‌بین بود و قرآن در کانون فهم او قرار داشت، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی هیچ از آموختن و تدبر در آموزه‌های دینی غافل نبود. او تا روزهای پایانی حیات، گروهی داشت که به صورت منظم در مسائل قرآن تحقیق می‌کرد که بخشی از آنها منتشر شده است.

آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می‌شناخت و در اندیشه به فکر توسعه ایران بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد. امیرکبیر در قبل از پیروزی انقلاب برای آیت‌الله هاشمی به عنوان کسی که به سازندگی ایران پرداخت، سرمشق شد و کتاب امیرکبیر را نوشت.

جهانگیری اضافه کرد: ارتباطات و مطالعاتش به گونه‌ای بود که وجب به وجب ایران را می‌شناخت و جزء به جزء فرهنگ ایران را آشنایی داشت.

هاشمی آرمانگرای واقع‌بین بود

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از لحاظ سیاسی آرمانگرای واقع‌بین بود، ابراز داشت: ایشان آرمان‌های بزرگی برای ایران تصور کرده بود ولی در عین حال، واقع بین بود. انقلابی جامع‌نگر بود. تا مرز شهادت رفت ولی لحظه‌ای تردید در راه مبارزه نداشت ولی در عین حال، همه حرکاتش از جامعیت برخودار بود.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: آیت‌الله استراتژیستی توسعه‌گرا بود. او در دولت، مجلس، مدیریت جنگ، پیشبرد صلح، توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای، اصلاحات و اعتدال نقش کارسازی داشت.

مجلس در زمان هاشمی در راس امور بود

جهانگیری با بیان اینکه در اوایل انقلاب که لازم بود نهادهای انقلابی شکل بگیرد، آیت‌الله هاشمی در هر کجا که حضور یافت، آن نهاد هم توسعه یافت، بیان کرد: ایشان وقتی به مجلس رفت، مجلس در راس امور قرار گرفت. وقتی به دولت رفت، دولت در خط مقدم سازندگی و توسعه کشور قرار داشت.وقتی به مدیریت جنگ رسید، گره‌گشای جنگ شد و وقتی نیاز بود صلح را پیش ببرد به امام گفت اجازه بدهید من قطعنامه و صلح را اعلام کنم، آنگاه شما مرا به خاطر عدم مدیریت درست جنگ محاکمه کنید.

وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی مسائل منطقه‌ای را به بهترین نحو ممکن حل کرد، بیان کرد: در دوران آیت‌الله هاشمی در ریاست جمهوری بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم که با تدبیر ایشان بود. با تدبیر ایشان در همین سالن کنفرانس اسلامی با حضور همه سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

هاشمی خود را همواره در معرض رای مردم قرار می‌داد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سیاستمداری مبتنی بر مردم بود، گفت: ایشان بر انتخابات باور داشت و تاکید بر انتخاباتی آزادی داشت که حقوق مردم رعایت شود و از انتخابات با مشارکت بالا صحبت می‌کرد. از رویکردهای اصلی ایشان این بود که علیرغم حضور در بالاترین مسئولیت‌هایی که مورد نقد مردم قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا فکر می‌کرد با رای مردم بهتر می‌تواند عمل کند.

هاشمی بدون عافیت‌طلبی، رئیس‌جمهور درست کرد

جهانگیری با اشاره به ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اظهار داشت: در انتخابات سال ۹۲ به صحنه آمد ولی ناباورانه ردصلاحیت شد. فکر می‌کردند با رد صلاحیت او صحنه را ترک می‌کند ولی او قهر نکرد و عافیت‌طلبی نکرد ولی ایشان با تدبیر، رئیس‌جمهور درست کرد. من آن زمان رئیس ستاد ایشان بود. در همان موقع نزد ایشان رسیدیم و گفتم تکلیف چیست؟ گفت فلانی من همان هاشمی دیروز هستم با کمترین تغییر. با همان نزدیکی با رهبری. ستادها را جمع کنید. حتی اعتراض هم نکرد. ایشان تدبیر کرد و آقای روحانی را رئیس‌جمهور کرد.

وی افزود: ایشان برای انتخابات مجلس ۹۴ و انتخابات خبرگان و آن رای عظمیی که مردم به ایشان دادند، فکر کرده بود. برای انتخابات ۹۶ از اوایل ۹۵ فکر و برنامه‌ریزی می‌کرد و من حداقل سه بار با ایشان صحبت کردم و چه اصراری که آقای روحانی در انتخابات ۹۶ کاندیدا شوند.

مردم با رای بالا به آیت‌الله هاشمی نشان دادند همچنان ایشان را قبول دارند

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه با رای بالایی که مردم در انتخابات مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی دادند همه دیدند که مردم همچنان ایشان را قبول دارند، تصریح کرد: در مراسم بدرقه موج عظیمی او را بدرقه کردند.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی نظریه توسعه داشت و برای تکنوکرات‌ها یک الگو و سرمشق بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی مفهوم توسعه را می‌فهمید. فن‌سالاران زیادی دور آیت‌الله هاشمی جمع شدند. آقای هاشمی اقتصاد را اینگونه می‌دید که هم باید به روستاها رسیدگی کرد و هم کارهای بزرگ انجام داد.

بعد از خطبه هاشمی درباره مترو، کسی جرات نکرد حرفی بزند

وی با اشاره به وضعیت کشور در زمان جنگ ابراز داشت: در زمان جنگ یک میلیارد دلار برای اداره کشور بود. در آن دوران سخت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دنبال ساخت مترو بود. نمایندگان مجلس پیش او رفتند. گفتند مشکلات زیاد است، وقت مترو نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ایشان سعی کرد ما را قانع کند و در خطبه نمازجمعه درخصوص مترو صحبت کرد و بعد از خطبه کسی جرات نکرد حرفی بزند.

آیت‌الله هاشمی مشاوری صادق برای امام و رهبری بود

جهانگیری با بیان اینکه کارهای بزرگی برای کشور انجام داد، عنوان کرد: طرح‌های بزرگ ما از سد و فولاد گرفته تا پروژه‌های عظیم در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی راه‌اندازی شد. ایشان مشاوری صادق برای امام و رهبری بودند و تا آخرین لحظات از ستون اصلی انقلاب دفاع کردند و اصرار داشتند از انقلاب باید دفاع کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سند هویت انقلاب است، یادآور شد: نمی‌توان از او گذشت. آیت‌الله هاشمی رفسجانی مرد عبور از بحران بود. هاشمی مرد صبر و امید بود. کسی او را ناامید ندید و برای روزهای سخت برنامه داشت. مرد مدارا و تدبیر بود و همیشه در میانه میدان بود.

آیت‌الله هاشمی بعد ۸۸ مانع حذف اصلاح‌طلبان شد

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید اینکه امروز ایران پیش از همیشه به اندیشه و مشی ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احتیاج دارد، بیان کرد: مشی که به اعتدال فکر می‌کند، مشی که برای جلوگیری از فرسایش کشور برنامه داشته باشد و مشی که از حذف نیروهای انسانی کشور ممانعت می‌کرد.

جهانگیری اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی از هیچ تهمتی هراس نداشت. شجاعانه وارد میدان می‌شد. وقتی اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند برای حذف رقیب، هاشمی مانع است، با آن مخالف کردند. بعد ۸۸ نیز مانع حذف اصلاح‌طلبان شد و ایستاد. بعد ۸۸ با ایشان صحبت می‌کردم. ایشان گفت می‌خواهند جریان قوی از انقلاب حذف کنند اما من ایستادم و نمی‌گذارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: