کد خبر: ۷۵۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
تعداد بازدید: ۸۰۴
جشنواره فیلم فجر امسال قرار است متفاوت‌ترین دوره این رویداد سینمایی در یک دهه اخیر باشد.
به گزارش خبرداغ به نقل از افکارنیوز، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کمتر از یک ماه دیگر به شکل رسمی آغاز خواهد شد، اما این دوره از جشنواره کاملاً متفاوت از سی‌وپنج دوره قبلی خواهد بود.

در این دوره از جشنواره تاکنون تنها 22 فیلم داستانی برای اولین بار به روی پرده سینماها خواهند رفت که از میان این 22 فیلم سهم کارگردانان زن سینمای ایران تنها یک فیلم است. این در حالی اتفاق افتاده است که سال گذشته منیر قیدی، مریم دوستی، بهنوش صادقی، آیدا پناهنده، نگار آذربایجانی، پوران درخشنده و رقیه توکلی زنان حاضر در جشنواره سی‌وپنج را تشکیل می‌دادند و در طی سال‌های گذشته شاهد حضور زنان سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بودیم؛ اما امسال تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره منیژه حکمت است که پس از فیلم "زندان زنان" و"سه زن" اثر دیگری را در مقام کارگردان تولید نکرده بود و بیشتر فعالیتش در حوزه تهیه و پخش آثار سینمایی در چند سال گذشته خلاصه‌شده بود، امسال بار دیگر در مقام کارگردان اثری با محوریت زنان تولید کرده است. "جاده قدیم" حکمت در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و مهتاب کرامتی به همراه آتیلا پسیانی و پرویز پور حسینی برای حکمت به ایفای نقش پرداخته‌اند. حال باید دید سومین فیلم خانم کارگردان تا چه اندازه می‌تواند نظر مخاطبان خود را جلب کند.

همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر 36 /عکس

نکته بعدی که در جشنواره سی و ششم شاهد آن هستیم، حضور پررنگ بابک حمیدیان در مقام بازیگر است، درحالی‌که پیش‌ از این از هادی حجازی فر به‌عنوان پرکارترین بازیگر جشنواره یاد می‌شد، اما بابک حمیدیان در صدر این جدول قرار دارد.

او با چهار فیلم‌ "به‌وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه آهنگر، "جشن دل‌تنگی" پوریا آذربایجانی و "مصادره" مهران احمدی در جشنواره سی و ششم حضور یافته است. پس از او هادی حجازی فر با سه فیلم‌ "لاتاری" محمدحسین مهدویان، "دارکوب" بهروز شعیبی و "به‌وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا بیشترین فیلم را در جشنواره دارد.

 در نقطه مقابل، سحر دولتشاهی با سه فیلم" چهارراه استانبول" مصطفی کیایی،"عرق سرد" سهیل بیرقی و"امیر" نیما اقلیما پرکارترین بازیگر زن سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شناخته می‌شود. پس‌ازاین سه بازیگر محسن کیایی با سه فیلم، ساعد سهیلی با دو فیلم، نیکی کریمی با دو فیلم، سعید آقاخانی با دو فیلم، مینا ساداتی با دو فیلم، فرخ نعمتی با دو فیلم، امیر جدیدی با دو فیلم، جواد عزتی با دو فیلم و امین حیایی نیز با دو فیلم در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

رسول صدرعاملی ("سال دوم دانشکده من")، فرزاد مؤتمن ("سراسر شب") و محمدعلی نجفی (در مقام تهیه‌کننده فیلم "گرگ بازی") سینماگران کهنه کاری هستند که انتظار می رفت امسال در جشنواره حضور داشته باشند، اما به دلایل متفاوت از حضور در جشنواره بازماندند.

همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر 36 /عکس

در سال‌های گذشته وقتی عنوان فیلم اولی به گوش می‌رسید چهره‌های جوان و جویای نامی را می‌دیدیم که اقدام به ساخت اولین فیلم سینمایی خودکرده‌اند، اما نکته جالب‌توجه امسال این است که مهران احمدی در مقام کارگردان با فیلم "مصادره" به‌عنوان کارگردانی فیلم اولی حضور یافته است. او که سال‌هاست در فضای سینما مشغول کار است و آثار درخشانی را در مقام بازیگر از خود به‌جای گذاشته است، امسال در اولین گام بلند خود برای سینما فیلم کمدی "مصادره" را روانه جشنواره کرده است. فیلمی به‌ظاهر پرخرج که در خارج از کشور تولید شده است و باید دید حاصل اولین کارگردانی مهران احمدی در مقام کارگردان چگونه خواهد شد. امسال علاوه بر فیلم "مصادره" که در ژانر کمدی ساخته‌شده فیلم"خجالت نکش"رضا مقصودی نیز در همین ژانر تولیدشده است و نکته جالب اینکه مقصودی نیز همانند احمدی سالیان سال است که در سینما و در مقام فیلم‌نامه‌نویس نامش به گوش‌ها رسیده و حالا اولین تجربه کارگردانی خود را روانه جشنواره فیلم فجر کرده است. در فیلم مقصودی احمد مهران فر همبازی سال‌های گذشته احمدی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به ایفای نقش پرداخته است. نیما اقلیما دیگر کارگردان جوانی است که برای اولین بار در مقام کارگردان به جشنواره فیلم فجر می‌آید. اقلیما"امیر" را در ژانر اجتماعی روانه جشنواره کرده است.

یکی دیگر از نکات جشنواره امسال حضور دو فیلم با موضوع داعش است که اولی به نام ابراهیم حاتمی کیا به ثبت رسیده و دومی به نام پرویز شیخ طادی که هر دو فیلم را محمد خزایی تهیه کرده است. اولی "به‌وقت شام" است که باید دید حاتمی کیا پس از "بادیگارد" چطور می‌خواهد با این فیلم مخاطبش را غافلگیر کند و دیگری فیلم پرحاشیه "امپراتور جهنم" پرویز شیخ طادی که سال گذشته نیز درخواست حضور در جشنواره را داده بود اما ازآنجایی‌که فیلم کامل نبود از حضور در جشنواره جا ماند و به جشنواره سی و ششم رسید.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر علاوه بر 22 فیلم داستانی، از یک فیلم انیمیشن نیز حمایت کرده است. امسال علاقه‌مندان به جشنواره فیلم فجر می‌توانند در کنار آثار بلند سینمایی شاهد نمایش انیمیشن"فیلشاه" به کارگردانی هادی محمدیان باشند. این کارگردان جوان پیش‌ازاین انیمیشن "شاهزاده روم" را در سی و چهارم جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته بود و حالا با یک انیمیشن جدید که کوله باری از تجربه گذشته را به همراه دارد به جشنواره فیلم فجر می‌آید.

همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر 36 /عکس

در سال‌های گذشته علاوه بر بخش سودای سیمرغ که محبوب‌ترین بخش جشنواره بود و همه برای رقابت باهم تلاش پیوسته‌ای داشتند، بخش‌های چشم‌انداز سینمای ایران، نگاه نو و هنر و تجربه هم از بخش‌های قابل‌توجه جشنواره بودند که امسال ظاهراً هیچ‌یک از این بخش‌ها وجود نخواهد داشت و جشنواره تنها با 22 فیلم داستانی، یک انیمیشن، دو مستند و 4 فیلم کوتاه برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد جشنواره سی و ششم خلوت‌ترین دوره برگزاری جشنواره باشد. امسال از فرش قرمز خبری نیست و فیلم‌ها بی‌سروصدا به نمایش درخواهند آمد.

باید دید جشنواره سی و ششم با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایی که پیش از برگزاری آن گفته‌ شده است، به چه شکل برگزار خواهد شد و آیا فیلم‌های به نمایش درآمده می‌توانند نظر مخاطبان را جذب کنند و شور و هیجان به جشنواره بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: