کد خبر: ۷۵۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
تعداد بازدید: ۴۰۲
لاریجانی در کمیسیون تلفیق:
رییس مجلس با تاکید بر اینکه اشتباهاتی در مدیریت کشور بوده است، تصریح کرد: من در اکثر دولت‌ها از زمان مرحوم شهید رجایی تا امروز به نحوی بوده و همکاری داشته‌ام. هیچ یک از افراد کابینه دزد یا فاسد نبوده‌اند.
هیچ یک از افراد کابینه‌های بعد از انقلاب دزد یا فاسد نبوده‌اند/اشتباهاتی در مدیریت کشور بوده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی لاریجانی در نشست با کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه را سندی برای آبادانی کشور عنوان کرد و گفت:‌لایحه بودجه ارائه شده باید خیلی متوازن می‌شد از این رو کار نمایندگان عضو کمیسیون بیشتر شده است.

رییس مجلس با اشاره به دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی گفت: در سال ۵۷ حدود ۳۶ میلیون جمعیت داشتیم که امروز این رقم به حدود ۸۰ میلیون رسیده است. حدود هزار میلیارد دلار به ملت صدمه زدند اما ملت ایران بخاطر همبستگی و ایستادگی که با هم داشتند، در مجال‌های مختلف عمرانی پیشرفت‌های عظیمی کسب کرد.

وی با تاکید بر اینکه فقط اینگونه نبود که در بعد از انقلاب اسلامی فقط در جهت استقلال سیاسی پیشرفت کرده باشیم، اظهار کرد:‌در وجوه مختلف ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کردند. در صنعت فولاد در سال ۵۷ ما حدود ۳۶ میلیون تولید فولاد داشتیم و امروز ما به حدی رسیده‌ایم که ۴۸۰۰ درصد رشد داشتیم. در صنعت آلومینم ۱۸ هزار تن بود اما حالا ۳۶۵ هزار تن تولید داریم. در صنعت کاشی و سرامیک در سال ۵۷ ما ۱۲ میلیون متر مربع بود اما امروز ۳۸۲ میلیون متر مربع است.

نماینده مردم قم به بخش کشاورزی و دامداری اشاره کرد و گفت: در سال ۵۶ امکانات کشاورزی کشور و توانمندی مواد غذایی فقط برای ۳۳ روز کشور کفایت می‌کرد و مابقی را باید از خارج وارد می‌کردیم اما امروز کشور از ۳۶ میلیون به ۸۰ میلیون جمعیت رسیده و با وجود مشکلات کم آبی و خشکسالی، موفق شدیم در برخی موارد از جمله گندم خودکفا شویم.

وی ادامه داد:‌ در سال ۵۶ میزان تولید گوشت قرمز در کشور ۲۵۵ هزار تن بوده که امروز به ۸۱۴ هزار تن رسیده است. در آن زمان تولید گوشت مرغ ۱۶۳ هزار تن بود و امروز به ۲ هزار تن رسیده است. میزان تولید تخ مر مرغ ۲۱۵ هزار تن بود اما امروز، ۹۵۲ هزار تن است.

لاریجانی با بیان اینکه در سال ۵۶ تعداد افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، ۵ میلیون ۸۰۰ هزار نفر است اما امروز این میزان به ۴۲ میلیون نفر رسیده است، اظهار کرد: در آن زمان امید به زندگی ۵۵ سال بود اما امروز ۷۵ سال شده است. نرخ  مرگ و میر کودکان ۱۱۱ در هزار بود اما امروز به ۱۴ در هزار رسیده است. تعداد مدارس ۵۳ هزار تا بود اما امروز به یک میلیون رسیده است و تعداد دانشجویان از ۱۶ هزار نفر به ۵ میلیون نفر رسیده است.

ایران قدرت مهم در عرصه فناوری موشکی شده است

رییس مجلس به دستاوردها در بخش‌های دیگر صنعتی و تولیدی اشاره کرد و افزود:‌ درعرصه‌ فناوری‌های نو و سلول‌های بنیادین و بیو تکنولوژی دستاوردهای بزرگی کسب شده است. در عرصه فناوری موشکی امروز ایران یک قدرت مهم شده است که در گذشته خبری از آن نبود. این امور به همراه داشتن روحیه استقلال و ضد ظلم بودن انقلاب موجب تغییر چهره ایران شد و از یک کشور درمانده و نوکر آمریکا به کشور مستقل، آزاد و تاثیرگذار در منطقه رسیدیم که می‌تواند معادلات جهانی را تغییر دهد و این ها نتیجه راه روشن انقلاب و همراهی ملت با هم بود.

اگر رهبری امام و مقام معظم رهبری نبود،‌ آمریکا ایران را بارها چپاول کرده بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر رهبری انقلاب توسط امام (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای نبود، ده‌ها بار آمریکا و برخی از کشورهای منطقه کشور را چپاول کرده بودند، خاطرنشان کرد: مگر جنگ را ندیدیم؟ وقتی همه با هم شدیم توانستیم در برابر امریکا و شوروری بایستیم. جز سوریه و یکی دو کشور بقیه در مقابل ایران بودند و هزار میلیارد دلار به ما خسارت زدند و ما بیش ۲۵۰ هزار شهید و صدها هزار معلول دادیم و این نتیجه خصوصمت آنها باروحیه استقلال ما بود.

دشمنان غرش می‌کنند اما جرات تعدی ندارند

وی تاکید کرد: دشمنان و کشورهای استکباری فهمیدند که ملت ایران زیر بار زور نمی رود و این امر موجب امنیت و عزت ملت ایران شد. درست است که غرش می‌کنند اما جرات تعدی ندارند.

لاریجانی با بیان اینکه آیا انصافا درست است در این شرایط عده‌ای خدمات مدیران و انقلاب را نادیده بگیرند، اظهار کرد: آنها بین خود و خدایشان خلوت کنند و ببنید که انقلاب در عرصه اقتصادی و کمک به مناطق محروم چه کار کرد؟ ما مشکل اقتصادی داریم که در جه اول آمریکا و برخی ازکشورهای منطقه که دلالی آنها را می‌کنند، این مشکلات را بودجود آوردند. این‌ها کشورهای شرور هستند که اگر در مقابل شرارت آنها کسی کوتاه بیاید، باید ذلت را بپذیرد.

اشتباهاتی در مدیریت کشور بوده است

رییس مجلس با تاکید بر اینکه اشتباهاتی در مدیریت کشور بوده است، تصریح کرد: من در اکثر دولت‌ها از زمان مرحوم شهید رجایی تا امروز به نحوی بوده و همکاری داشته‌ام. هیچ یک از افراد کابینه دزد یا فاسد نبوده‌اند. اینکه تبلیغات بگونه ای شده که حق و ناحق قاطی می شود، موجب بروز مشکلات در کشور می شود.

وی با بیان اینکه فساد در سیستم اداری کشور وجود دارد اما سیستماتیک نیست، ادامه داد: چه در رادیو و تلویزیون و چه سایر رسانه‌ها بگونه ای شده که افراد بخاطر دعواهای سیاسی حرف‌هایی می‌زنند و در اذهان مردم اشتباهاتی را بوجود می آورند.

آمریکا بخاطر فناوری موشکی از ایران می‌ترسد

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما در زمان شاه یک کشور فرمانده و دست‌‌نشانده بودیم، اظهار داشت: شما خاطرات برخی از مدیران زمان شاه را ببنید، می‌بینید که با چه فضاحتی، دستور از دیگران می‌گرفتند. این انقلاب با همبستگی ملی دستاوردهای جدیدی در دنیا به وجود آورده است. ما پیشرفت‌های داشته‌ایم. اینکه امریکایی‌ها از نظر موشکی به ایران حساسیت دارند، به خاطر آن است که فناوری‌ای را به دست آورده‌اید که از شما می‌ترسند.

لاریجانی ادامه داد: اینکه امروز ملت ایران بر دانش هسته‌ای مسلط شده است، دستاورد کمی نیست. اینکه ۹۵ درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود، دستاورد کمی نیست. در این دلسوزی‌هایی که ملت ایران از سوی آقای ترامپ مشاهده می‌کند، ملت ایران فراموش نمی‌کند که شما نوکری در ایران داشتید که به او دستور می‌دادید. اکنون نگران این مسئله هستید که ملت ایران در مقابل شما ایستاده است و نمی‌پذیرد که دسته دوم باشد.

غرش‌های سیاسی بیهوده تاثیر نخواهد داشت

وی با یادآوری ضرورت حفظ وحدت در کشور تصریح کرد: ما باید با هم باشیم. اگر ملت ایران باهم باشد، این مسیر سرافرازی و عزتمندی را ادامه می‌دهند و این غرش‌های سیاسی بیهوده تاثیر نخواهد داشت ولی اگر تفرقه باشد و حق و باطل با یکدیگر باشد، آن گاه موفق می‌شوند. همه ما مسئول هستیم.

توهین به رهبری بسیار ناصواب بود

رئیس مجلس با بیان اینکه گاهی حرف هایی زده می‌شود که آدم تاسف می‌خورد، خاطرنشان کرد: افرادی که این کارها را انجام دادند، قلیل بودند اما توهین به رهبری بسیار ناصواب بود. ما از یک رهبر بسیار فرزانه برخودار هستیم. به خاطر داشته باشید اینکه انسان در راس کشور یک رهبر پارسا داشته باشد، چقدر عزتمند است. به خاطر دارید زمانی که رئیس‌جمهور امریکا در زمان شاه به ایران آمده بود، هر دو نفر با یکدیگر مشروب می‌خوردند. اینکه رهبری داریم که کشور را از گردنه‌های مختلف عبور داده است، باعث عزت ملت ایران است.

لاریجانی تاکید کرد: حتی اگر یک نفر حرف ناصواب بزند همه موظف به دفاع هستیم. دستاوردهای کمی در آبادانی و عزتمندی کشور نبوده است که باید عزیز بداریم و در راه خود استقامت بیشتری داشته باشیم. ما در مسیر انقلاب مصمم هستیم. همه وجودمان را فدای انقلاب می‌کنیم. دراین باره تردید نداریم و ان‌شاالله این راه استوار خواهد بود.

وی درخصوص علل حوادث اخیر و مماشات مسئولان نظام در برخورد با فساد ابراز داشت: حتما در کشور فساد وجود دارد و ما آن را نفی نمی‌کنیم. ولی بین خودتان و خدایتان حساب کنید، آیا در کابینه‌های که از ابتدای انقلاب تا به امروز بودند، دزد بودند؟‌ کدامشان دزد بودند؟ کابینه‌ها و وزرا را می‌گویم. من سراغ ندارم.

حقوق مازاد برخی مدیران نجومی‌بگیر برگردانده شد

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه فساد ممکن است در سیستم وجود داشته باشد ولی طوری تبلیغات غلط آمده که آن را خبط کرده است، عنوان کرد: مگر با مدیرانی که گفته می‌شد حقوق نجومی دارند، برخورد نشد؟ ۱۰۰ هزار مدیر در کشور داشتیم که براساس گزارش دیوان محاسبات ۴۰۰ نفر از آنها تخلف کردند. رسیدگی شد و گزارش آن در مجلس خوانده شد. فشار آوردیم و پول مازاد آن برگردانده شد. آنهایی هم که تخلف داشتند به دادگاه دیوان محاسبات معرفی شدند. دیگر چه باید می‌کردیم؟

لاریجانی افزود: این گروه برای آنکه طرف مقابل را خراب کند، در مقابل حقوق‌های نجومی گفتند املاک نجومی. من با اینها مخالفم. دعواهای سیاسی روی مسائل فساد اذهان را خراب می‌کنند. مسئولان کشور به دنبال مقابله با فساد هستند. اینکه جیغ یک عده بلند شده به خاطر برخورد قوه قضاییه با فساد است.

وی با بیان اینکه انقلاب خدمات بسیاری داشته است، یادآور شد: دستاوردهای انقلاب را نباید به خاطر چند اشکال نادیده بگیریم.

رئیس قوه مقننه به اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ بیان کرد: من وقتی بودجه را نگاه کردم، برخی مسائل شفافیت بودجه را برهم می‌زند. ما باید روشن کنیم منابعی که از نفت می‌گیریم، چقدر است. مجلس باید بداند. نکته دوم، احکامی که در برنامه آمده، باید در مقطع یکساله انجام شود. در قانون برنامه ذکر کردید ۱۵ درصد از حجم دولت در سال اول کاسته شود و در سال دوم ۵ درصد. این مسئله در کجای بودجه آمده است؟ اگر شما سخت نگیرید، این مسئله هیچ وقت انجام نمی‌شود.

لاریجانی اضافه کرد:‌ ببنید در احکام برنامه توسعه چه آمده و سایه آن در بودجه کجا آمده است. ممکن است به خاطر شرایط کشور بگوییم این روند را نمی‌توانیم انجام بدهیم. بدانیم نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم نه آنکه ندانیم چه می‌خواهیم بکنیم.

باید به همه طبقات نیازمند یارانه بدهیم

وی در مورد یارانه گفت: ما باید به همه طبقات نیازمند یارانه بدهیم. باید به کارگران، روستاییان، کسبه جزء، مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی فکر کنیم و متناسب با نیازهای آنها تصمیم بگیریم هرچند برای کمیته امداد و بهزیستی شرایط خاص قائل شده‌ایم. برای معلولان اخیر قانون تصویب کرده‌ایم و باید آن را در قانون بودجه سال آینده اعمال کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مورد ایثارگران نیز اظهار داشت: من می‌دانم که درباره ایثارگران کمبودهایی داریم. ما باید به تعهدات‌مان را در قانون پایبند باشیم.

لاریجانی درباره سیستم‌های بازنشستگی هم تصریح کرد: یک بار این موضوع در مجلس بحث شد. خواهش من این است که درخصوص چالش‌هایی که در مجلس بحث شده است، تا آنجا که می‌توانیم هر سال یکی، دو موضوعش را حل کنیم. تا چه زمانی می‌خواهیم این مسائل را به آینده محول کنیم؟ باید در همین مقطع مسائل را تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: سیستم‌های بازنشستگی شما رنجور است. برخی از آنها مشکل دارند و برخی از آنها در آستانه مشکل هستند. پیشنهاداتی هم مرکز پژوهش‌ها داده است. آقای تاجگردون هم با مسئولان صندوق تامین اجتماعی، کارکنان دولت و لشکری دیدارهایی داشته است. باید آنها را ساماندهی کنیم. ما باید برای آنها می‌توانیم تهمیداتی بیاندیشیم و آنها را سرپا کنیم.

باید شکاف‌ها را کمتر کنیم

لاریجانی با اشاره به افزایش حقوق شاغلان در بودجه ۹۷ عنوان کرد: یکی از مواردی که امروز باید بیشتر توجه کنید این است که در افزایش حقوق شاغلان درصد بیشتری برای طبقات پایین قائل شویم و برای برخی اصلا افزایشی قائل نشویم و این روند را متعادل  کنیم ممکن است  این کار مخالف برنامه باشد اما باید شکاف‌ها را کم‌تر کنیم. این از دست شما بر می‌آید ما هم در مجلس حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در مورد بازنشستگان باید به سمت همسانی برویم، گفت: درباره اوراق مشارکت هم در مجلس بحث شد این ماجرا استانداردی در دنیا دارد اینطور نیست که برای بودجه جاری اوراق پخش کنیم این کار به معنی مدیون کردن کشور است . این کار دولت بعدی را با مشکل مواجه می کند باید جلوی اوراق مشارکت را بگیریم با این وضع نمی توانیم ادامه دهیم راه های دیگری قطعا هست.

اعتقادی به روش دو کابینه گذشته برای طرح‌های زودبازده ندارم

رئیس مجلس با بیان اینکه باید برای سرمایه گذاران تولید و اشتغال تسهیلات ویژه و معافیت خاص قائل شویم، گفت: اعتقادی به روش دو کابینه گذشته برای طرح‌های زودبازده ندارم.باید زمینه سرمایه گذاری را فراهم کنیم که انگیزه سرمایه گذاری داشته باشند. اگر هم بانک ها تحمل ندارند می توانیم یارانه بدهیم.

شرایط مردم را در تعیین نرخ بنزین در نظر بگیریم

وی افزود: برای نرخ بنزین و سوخت حتما شرایط مردم را در نظر بگیریم. پرش در این زمینه مصلحت نیست. شاید باید روش‌های دو نرخی و طرحی که به طبقات پایین فشار نیاورد، مدنظر نمایندگان قرار بگیرد. صادرات اگر راه نیفتد وضع کشور درست نمی‌شود. باید برای صادرات معافیت‌هایی قائل شویم تا ایجاد انگیزه کند.

عضو کمیسیون اصل نود با بیان اینکه میزان محصول صادراتی در کشورهای هدف با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست، ادامه داد: در مورد واردات ما یک قانون داشتیم که با تعرفه‌ها کار می‌کردیم و معلوم شد درست نیست. نباید فریبمان بدهند که قاچاق زیاد می‌شود. مبارزه با قاچاق راه‌های دیگری هم دارد. حداقل برای چند سال باید از محصول داخلی صیانت کنیم و با نظارت و استانداردها از برخی واردات جلوگیری کنیم. رهبری هم اعلام کردند که با واردات با تعرفه موافق نیستند و باید اجازه دهیم یک مرجع در این باره تصمیم بگیرد تا اجازه این کار را ندهد.

لاریجانی با بیان اینکه در گذشته در زمینه ریل‌گذاری پیشرفت خوبی نداشتیم و در برنامه پنجم افق بزرگی را دیدند اما محقق نشد، گفت:  در برنامه ششم هم طرح‌هایی دیده شد اما  اگر افق را درنیابیم این مشکل رفع نمی‌شود. الان کشورهای مختلف فاینانس سرمایه‌گذاری در ریل می دهند , ما خودمان می‌توانیم ۱۵ درصد منابع را تامین کنیم و حتی از صندوق بگیریم و بقیه را از  منابع خارجی استفاده کنیم. فاینانس هم  در حال حاضر موجود است .

وی گفت: اگر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار تامین کنیم می توانیم از فاینانس در این زمینه استفاده کنیم. اینجا جایی است که اگر با اذن رهبری از منابع صندوق هم استفاده کنیم، جای پیشرفت دارد. در قانون تبدیل شدن راه‌ها و جاده‌های تک به بزرگراه مجاز نیست وقتی منابع نداریم چرا این ممنوعیت را می گذاریم؟  اجازه بدهیم بخش خصوصی در این زمینه وارد کار شود باید از مردم کمک بگیریم و موانع را برداریم .

رئیس مجلس تاکید کرد: درباره واگذاری طرح ها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان  طرح نیمه تمام داریم بارها گفته شده این طرح ها را واگذار کنیم روش بودجه سال قبل خیلی در این زمینه کارایی نداشت یکی از راهکارها این است که کار را به شورای برنامه‌ریزی استان بدهیم تا با کمک بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات طرح ها را واگذار کنندو  اجازه دهیم یارانه به سود بانکی بدهند آن وقت این موتور راه می افتد مشتری زیادی هم دارد در اینصورت بانک ها هم نمی گویند ما را بدبخت کردید اجازه دهیم این طرح ها با پول مردم تکمیل شود مردم اگر بدانند تسهیلات می‌دهیم به سمت این کار می آیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: