کد خبر: ۷۵۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
تعداد بازدید: ۳۳۵
مونسان در پیامی به دومین جشنواره ناصر خسرو:
دومین جشنواره ناصر خسرو عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر با پیام علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد.
توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه پایدار کشور استبه‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پیام خود به این جشنواره که از سوی محمد‌حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی قرائت شد، توسعه گردشگری را یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه پایدار کشور ذکر کرد و خواستار هم‌افزایی بخش‌های مختلف برای رونق صنعت گردشگری شد. 

متن کامل پیام معاون رئیس‌جمهوری به این جشنواره به شرح ذیل است: 

 «حضور میهمانان گرامی و فرهیخته این محفل علمی عرض و سلام و ادب دارم. جای بسی خوشحالی است که چنین رویدادی با هدف معرفی استادان و دانشجویان و صاحبان ایده‌های بر‌تر گردشگری و معرفی مکتوبات و پژوهش‌های بر‌تر این حوزه ایجاد شده است تا موضوع گردشگری را فرا‌تر از یک موضوع اقتصادی به‌عنوان یک شاخه از دانش و یک عرصه علمی ببینیم که رشد و توسعه آن نیازمند تلاش و تکاپوی معرفتی دانشگاهیان و پژوهشگران است. 

همان‌طور که می‌دانید هرچند تاریخچه گردشگری و سیاحت در سرزمین‌های دیگر را می‌توان به گذشته‌های دور نسبت داد و اثر ارزشمند ناصر خسرو نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد اما واژه توریست یا جهان‌گرد اصطلاحی مربوط به قرن نوزدهم است و هم چنین تثبیت گردشگری به‌عنوان یک صنعت رسمی موضوعی قرن بیستمی است. در واقع می‌توان گفت نیمه دوم قرن بیستم بستر شکل‌گیری و توسعه گردشگری است و طی دو دهه گذشته شاهد انقلابی در عرصه گردشگری بوده‌ایم. 

در سال ۱۹۵۰ شمار گردشگران در سراسر جهان فقط ۲۵میلیون نفر بود و پس از گذشت ۶۶ سال این رقم به ۱/۲ میلیارد نفر رسید و هم چنان شاهد رشد شتابان شمار سفر‌ها در سراسر جهان هستیم و این نشان دهنده رشد چشم‌گیر صنعت توریسم و اقبال جهانی به این صنعت سبز، درآمدزا، اشتغال‌زا و چندبعدی است. مرور آمار صنعت گردشگری در سطح جهانی نشان می‌دهد عواید گردشگران بین‌المللی که از اقصی‌‌نقاط جهان بازدید کرده‌اند در سال ۲۰۱۵ رقم ۱۲۶۰‌میلیارد دلار، سهم مستقیم گردشگری در GPD جهان ۲۲۰۰میلیارد دلار و سهم مستقیم در اشتغال جهانی نیز ۱۰۸‌میلیون شغل بوده است. بدون تردید چنین توسعه شتابانی بیش از آنکه مبتنی بر عوامل سخت‌افزاری باشد ناشی از رویکرد علمی به صنعت گردشگری است. 

هم‌اکنون ظرفیت‌های بالقوه و عظیم گردشگری ایران به‌عنوان کشوری که در ردیف ۱۰ سرزمین پرجاذبه جهان قرار دارد در انتظار دست‌های توانمند کسانی است که با بهره‌گیری از دانش لازم و با تلاشی پیگیرانه، گردشگری ما را به جایگاه شایسته‌اش برسانند تا به سهم واقعی خود از سومین صنعت پردرآمد و رو به رشد جهان دست پیدا کنیم. بی‌شک تحقق این امر همت بلند شما را می‌طلبد، چراکه اگر تلاش و همت شما نباشد این ظرفیت عظیم مغفول می‌ماند. 

استفاده از ظرفیت‌های فراوان گردشگری کشور نیازمند نیروهای آموزش‌دیده، متخصص و برخوردار از دانش روز در این حوزه است تا بتوانیم در رقابت نفس‌گیر توریسم جهانی از غافله عقب نمانیم. در واقع در عصری که همه چیز با دانش و اطلاعات پیوند خورده است تنها در سایه توان علمی و ایده‌پردازی و با بهره‌گیری درست از دانش و اطلاعات روز می‌توان ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، وگرنه حضور میلیون‌ها جوان جویای کار اما فاقد دانش و مهارت هیچ گرهی از مشکلات کشور باز نمی‌کند. 

از آنجایی که رسالت شما عزیزان پیوندی ناگسستنی با دانش و پژوهش دارد، هدفمند شدن تحقیقات و پژوهش‌های شما متناسب با محتوای مورد نیاز عرصه گردشگری، کمک شایانی در شناسایی چالش‌های این حوزه خواهد کرد و هم‌چنین ارائه ایده‌های مفید و کاربردی شما، در رفع مشکلات و موانع و ایجاد پویایی بیشتر در برنامه‌ریزی‌های سازمانی ما و همین طور در بهبود فعالیت‌های تشکل‌ها و مؤسسات فعال در حوزه گردشگری مؤثر خواهد بود. 

به اعتقاد بنده اولین گام در این زمینه آسیب‌شناسی وضعیت موجود برای شناسایی مشکلات و موانع و تلاش برای رفع آن‌هاست. دومین گام، ترسیم فرایندی مناسب برای کاربردی شدن تحقیقات دانشجویان و استادان این حوزه و جذب ایده‌ها و طرح‌های مفید دانش‌پژوهان و کارآفرینان برای اجرا در بخش‌های مختلف و سومین گام، ترسیم سازوکاری تسهیل‌کننده برای حضور فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند در تمامی حوزه‌های مورد نیاز بازار کار گردشگری است. 

همان گونه که رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری محترم بار‌ها بر نقش گردشگری در ایجاد اشتغال و توسعه کشور تأکید کرده‌اند، ما نیز با اعتقاد و باور عمیق به این موضوع که توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه پایدار کشور است، تمام ظرفیت خود را در تعامل با کسانی که نقش و سهمی در این حوزه دارند، برای رفع چالش‌های گردشگری به کار خواهیم گرفت. 

در این زمینه بی‌شک ارتقای علمی و سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی آسان و ارزان، اجرای استاندارد‌ها برای شکل‌گیری شهرهای گردشگری و توزیع عادلانه لوازم و سرمایه‌های مورد نیاز توسعه گردشگری در تمام مناطق کشور در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه لحاظ خواهد شد. 

ما یکایک شما عزیزان را اعضای خانواده بزرگ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌‌دانیم و معتقدیم هریک از شما می‌توانید همراه و همیار ما در تحقق بهتر وظایف و مسئولیت‌هایمان باشید. 

در خاتمه از تمام عزیزانی که برای برگزاری این رویداد ارزنده تلاش کرده‌اند قدردانی می‌کنم و امیدوارم این جشنواره در سال‌های آینده با کم و کیفی بهتر و گسترده‌تر استمرار داشته باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: