کد خبر: ۷۵۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۳۲۵
معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بیانیه صادر کرد.
بیانیه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، متن بیانیه معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر به شرح زیر است:

دهم دسامبر سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ میلادی به عنوان روز جهانی حقوق بشر نام گذاری شده و مشابه این مناسبت در مورد گروه های خاص انسانی در تقویم های جهانی پیش بینی شده است؛ روز جهانی کودک، روز جهانی معلولان، روز جهانی زن، روز جهانی صلح و دیگر موضوعات از جمله این روز ها می باشند. این نام گذاری ها با این هدف صورت می پذیرد که انسان ها نگرش متعالی انسانی و اخلاقی را بارها تکرار کنند و حرکت جامعه جهانی به سوی صلح و آرامش شتاب بیشتری پیدا کند.

اما این روزها نقض آشکار حقوق بشر در پناه سکوت "مرگبار" جامعه جهانی، درواقع حکایت از مرگ انسانیت و کرامت انسانی دارد و وقایعی که در این روزها در جهان در حال وقوع است بیانگر نابودی همه آرمان های بشری است. سلب خودسرانۀ تابعیت، اعمال محدودیت‌های شدید بر جابه‌جایی و نقل مکان ها، تهدیدات جانی و امنیتی، سلب حقوق درمانی و تحصیلی، کار اجباری و تجاوز جنسی، جنایت جنگی، حمایت از تروریسم، جنایت علیه بشریت، نقض حقوق بشر دوستانه بخشی از این فجایع غیر انسانی است که در جهان در حال وقوع می باشد. یکی از جلوه های دهشتناک دوران اخیر ایجاد و حمایت همه جانبه آمریکا و صهیونیسم از تروریسم بویژه گروه خودخوانده داعش می باشد.

اینک که منطقه از گذرگاه پر سنگلاخ تروریسم سازمان یافته و امواج پرتلاطم آمریکا و صهیونیسم عبور کرده و ایستادگی و مقاومت رخ نشان داده و ناقضان حقوق بشر با شکست های پیاپی خود در منطقه در جستجوی راهی برای برون رفت از این هزیمت سنگین هستند، رییس جمهور آمریکا در آخرین اقدام ابلهانه خود با اعلام قدس شریف، اولین قبله گاه مسلمانان، به عنوان پایتخت رژیم سفاک و اشغالگر صهیونیستی، در تعارضی آشکار با قطعنامه های سازمان ملل، عرف بین الملل، تعهدات کشورها و موازین حقوق بشر به دنیا ثابت کرد که به هیچ‌گونه اصول و قاعده ای پایبند نیست.

برخورد غیرمسئولانه و بی اثر سازمان های بین المللی با موضوع نقض آشکار حقوق بشر در این میان بر این تراژدی می افزاید. ما شاهدیم که نه تنها محکومیتی از سوی مدافعان حقوق بشر در کار نیست بلکه به دولت های ناقض حقوق بشر و بشردوستانه جایزه اعطا می شود. با نگاهی به تاریخ معاصر آشکارا می بینیم که هرگاه نسل کشی راه افتاده است نقش سازمان های بین المللی و حقوق بشری در جلوگیری از جنایات از چند اظهار نظر عقیم و گاهی چند خط قطعنامه بی اثر تجاوز نکرده است. آنچه در این وضعیت تاسف بار تر است سکوت مجامع های بین المللی در برابر جنایاتی است که علیه مسلمانان انجام می پذیرد که البته تازگی ندارد و این رویه در گذشته و در برابر جنایات آل سعود و تروریست های داعش تکرار شده است.

مجامع بین المللی و حقوق بشری به نوعی با کم کاری خود به جای جلوگیری از این جنایات زمینه گسترش فعالیت گروه های ناقض حقوق بشر را فراهم می کنند. به عنوان مثال ارتش برمه برای کشتار در کنار گروه های جنایتکار قرار گرفته است. هزاران خانه را آتش زده و مسلمانان را به صورت دسته جمعی دستگیر یا کشته اند. نیروهای امنیتی میانمار به راحتی مسلمانان را به گلوله می‌بندند؛ به زنان تجاوز می کنند و صحنه کشتار مسلمانان توسط جنایتکاران را در آرامش تماشا می کنند. دولت و ارتش میانمار در کمپین پاکسازی قومی علیه روهینگیا دخالت مستقیم داشته است؛ کمپینی که تا امروز از طریق ممانعت از کمک رسانی و محدودیت در تردد آنها، ادامه دارد.

در منطقه آسیای غربی شاهد جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، نقض عهدنامه‌های چهارگانه ژنو توسط دولت عربستان هستیم و علاوه بر نسل کشی، کشتار زنان و کودکان بی دفاع و آوارگی مردم محروم یمن، جان میلیون‌ها انسان بیگناه در معرض خطر قحطی و مرگ قرار دارد. متأسفانه جامعه جهانی در حالی سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر را گرامی می‌دارد که همه موازین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین المللی را نقش بر زمین می‌بیند.

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ضمن گرامیداشت دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، باور به کرامت و مساوات ذاتی انسان‌ها را یادآور شده و امیدوار است که مجموعه تلاش ها برای رعایت حقوق بشر و تحکیم اخلاق و عدالت و معنویت منجر به تامین آینده ای بهتر برای جامعه بشری در اقصی نقاط جهان گردد و مردم مظلوم فلسطین بتوانند از آتش فتنه ترامپ به سلم و سلامت بگذرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: