کد خبر: ۷۴۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
تعداد بازدید: ۶۵۴
رئیس شورای شهر تهران:
رئیس شورای شهر تهران گفت: جنبش دانشجویی در آینده ناگزیر است که فراتر از سیاست در حوزه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی با رویکردی علمی ورود کند تا بتواند خاطرات جنبش دانشجویی اثرگذار گذشته را تکرار کند.
محسن هاشمی: بسترهای لازم برای رونق فعالیت‌های دانشجویی فراهم شود/ کمتر کسی می‌توانست باور کند که این جنایت تا این اندازه در تاریخ زنده بماند

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محسن هاشمی در بیست‌وسومین هفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در  آستانه روز دانشجو قرار داریم، گفت: 64 سال قبل در 16 آذرماه 1332 و در فضایی بسته و خفقان آمیز پس از کودتای 28 مرداد، خروش دانشجویان ایرانی در مقابل استعمار خارجی و استبداد داخلی شکل گرفت و دانشجویان ایرانی با اعتراض به سفر نیکسون معاون وقت رئیس آمریکا و برنامه وی برای حضور در دانشگاه تهران و دریافت دکترای افتخاری، به دعوت نهضت مقاومت ملی ایران به اعتراض پرداختند که با سرکوب مواجه شدند و 3 تن از دانشجویان ایرانی به ضرب گلوله ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.️ کمتر کسی می‌توانست باور کند که این جنایت تا این اندازه در تاریخ زنده بماند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ️جنبش دانشجویی اگر چه در این 60 سال فراز و فرودهای بسیاری تجربه کرده است اما توانسته عناصر اصیل هویت خود، آرمانگرایی و آزادیخواهی، استقلال ‌طلبی، عدالت‌خواهی و استقامت برای منافع ملی حفظ کند.

️ او با تاکید بر اینکه شرایط امروز با گذشته متفاوت است، تصریح کرد: اگرچه در دوران نظام سابق و اوایل انقلاب شاید اقدامات پرشور و هیجان‌انگیز مهم‌ترین بخش‌های جنبش دانشجویی به شمار می‌آمد اما در مقطع فعلی و دهه‌های آینده با توسعه ارتباطات و چرخش آزاد اطلاعات، جریاناتی در جامعه تاثیرگذار و بالنده خواهند ماند که با مدیریت هیجان و شور دانشجویی که ویژگی طبیعی دوران جوانی است، جریان پیش رو در فضای دانشگاهی کشور را به سوی فهم و تحلیل عمیقتر حوادث و جریانات اجتماعی سوق دهند.

هاشمی افزود: امروز بحران اجتماعی و فرهنگی در کنار چالش‌های سیاسی و اقتصادی، در برابر جامعه قرار دارند و جنبش دانشجویی اگر می‌خواهد تجربیات تلخ گذشته را در مورد سوءاستفاده قرار گرفتن توسط جریانات و جناح‌های سیاسی تکرار نکند، باید بتواند خود تحلیل و راهبردهای واقع‌بینانه از شرایط روز و آینده کشور ارائه دهد.

او درباره شرایط امروز دانشگاه‌ها گفت: ️فضای نسبتا سرد و راکد دانشگاه‌ها حکایت از ایجاد شکاف بین بخش سیاسی جنبش دانشجویی و قاطبه دانشجویان دارد و نشان می‌دهد مساله اصلی اکثریت بدنه دانشجویان کشور مسائل سیاسی نیست و به همین دلیل از گرایشات سیاسی نتوانسته‌اند، همچون دهه‌های 60 و 70 فضای پررونقی را در جریان دانشجویی حامی خود ایجاد کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد امروزه جنبش دانشجویی نیاز به افق جدیدی از فعالیت‌ها دارد، امروزه باید آرمان آزادیخواهی در قالب تکیه بر آزادی‌های قانونی مصرح در قانون اساسی و سایر قوانین شکل بگیرد تا امکان سواستفاده از آن توسط گروه‌های هرج و مرج طلب یا معاند به وجود نیاید، آرمان عدالت‌گرایی نیز در قالب مطالبه و برخورد با تخلفات قانونی به یک موج فزاینده تبدیل شود.️ جنبش دانشجویی باید بتواند شور دانشجویان را به کنش‌گری هدفمند تبدیل کند که مسیر آن از طریق تبدیل کنشگری دانشجویی به هیجان مثبت که لازمه آن داشتن معنا و هدف و سپس تحقق دستاورد است، می‌گذرد.

او درباره آینده ️جنبش دانشجویی تصریح کرد: جنبش دانشجویی در آینده ناگزیر است که فراتر از سیاست در حوزه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی با رویکردی علمی ورود کند تا بتواند خاطرات جنبش دانشجویی اثرگذار گذشته را تکرار کند و از مدیریت دانشگاه‌ها نیز انتظار می‌رود که همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه‌های رییس جمهوری، بسترهای لازم را برای تجدید رونق و فعالیت‌های جنبش دانشجویی فراهم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: