کد خبر: ۷۴۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
تعداد بازدید: ۴۵۸
کم بودن تعداد اسپرم‌ها ارتباط مستقیم با نوع رژیم‌غذایی مردان دارد و با اصلاح موادغذایی که در طول روز مصرف می‌شود، می‌توان تا حد زیادی تعداد اسپرم‌ها را به میزان طبیعی برگرداند.
ارتباط کاهش شمار اسپرم‌ در مردان با نوع رژیم‌ غذاییمحققان اعلام کرده‌اند که کاهش شمار اسپرم‌ در مردان ارتباطی مستقیم با نوع رژیم‌غذایی آنها دارد و با اصلاح رژیم‌غذایی می‌توان تعداد اسپرم‌ها را به حالت طبیعی برگرداند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفا آنلاین،برخی مردان بعد از تلاش برای بچه‌دار شدن و عدم موفقیت در آن، تمام تقصیرها را به گردن همسران خود می‌اندازند اما زمانی که از سوی خانواده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و به پزشک مراجعه می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که کمبود تعداد اسپرم دلیل اصلی ناکامی در بچه‌دار شدن بوده است.

کم بودن تعداد اسپرم‌ها ارتباط مستقیم با نوع رژیم‌غذایی مردان دارد و با اصلاح موادغذایی که در طول روز مصرف می‌شود، می‌توان تا حد زیادی تعداد اسپرم‌ها را به میزان طبیعی برگرداند.

رژیم‌غذایی تأثیر شگرفی روی تعداد و نیز کیفیت اسپرم‌ها دارد. رژیم‌غذایی سرشار از گوشت و لبنیات تنها برای دردهای ناحیه کمر مضر نیست بلکه تأثیر منفی خود را روی قسمت‌های دیگر بدن هم به جا می‌گذارد؛ از جمله این که مصرف این مواد تعداد، اندازه، شکل و تمرکز اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

پزشکان به مردانی که از مشکل باروری(Fertility) رنج می‌برند، توصیه می‌کنند که از کشیدن سیگار و نزدیکی به دخانیات خودداری کنند؛ از لباس‌های زیر گشادتر استفاده کنند؛ از قرار دادن لپ‌تاپ روی پاها اجتناب کرده، رابطه جنسی را به حداقل برسانند تا اسپرم به اندازه کافی در بدن تولید شود.

دانشمندان معتقدند که باروری در چند سال اخیر در دنیا کاهش یافته است. بیشتر مردان از تأثیر رژیم‌غذایی روی تعداد اسپرم‌های خود بی‌اطلاع‌ هستند. مطالعات گسترده صورت گرفته در دانشگاه روجستر ارتباطی را بین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در موادغذایی و افزایش کیفیت و تعداد اسپرم‌ها در مردان مشخص کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف میوه‌ها و سبزیجات در مردان نابارور دوبرابر کم‌تر از مردانی بود که قدرت باروری داشتند. مردانی که کم‌ترین میزان میوه و سبزیجات را در رژیم‌غذایی خود می‌گنجانند نسبت به مردانی که مقدار مصرف این مواد در رژیم روزانه آنها بالاست، به مراتب تعداد و کیفیت اسپرم پایین‌تری دارند. در واقع، محققان معتقدند که حتی با مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توان کیفیت و تعداد اسپرم‌ها را در مردان نابارور بهبود بخشید.

دانشمندان در سال ۲۰۱۱ دریافتند مردانی که غلات بیشتری شامل گندم، جو و جوی دوسر می‌خورند، تجمع اسپرم بالاتری دارند که همین امر، شانس باروری را در آنها بالا می‌برد. از سوی دیگر، آنها پنیر و فرآورده‌های لبنی را در فهرست موادغذایی مخرب اسپرم قرار دادند. همپنین مصرف شیر می‌تواند اسپرم‌های سالم را هم از بین ببرد و در نتیجه باروری را کاهش دهد.

به طور کلی، در مردانی که روزانه دو وعده فرآورده‌های لبنی بویژه پنیر و شیر کامل مصرف می‌کنند، اسپرم‌ها تحرک کمی دارند که قدرت باروری آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین مصرف مقدار کم آنتی‌اکسیدان‌ها در موادمغذی با کاهش کیفیت اسپرم‌ها در ارتباط است.

در تحقیقاتی که چندی پیش صورت گرفت مشخص شد مردانی که از گوشت‌های فرآوری‌شده به مقدار زیاد استفاده می‌کنند تا ۲۳ درصد تعداد معمول اسپرم‌ها در آنها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مصرف چربی‌های اشباع موجود در گوشت و لبنیات تا ۴۳ درصد تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

در ادامه، محققان به این نکته اشاره کردند که جایگزین کردن گوشت با پروتئین‌های گیاهی تا حد زیادی خطر ناباروری را در زنان کاهش می‌دهد. در واقع، مصرف مداوم گوشت منجر به کاهش احتمال بارداری(Pregnancy) و تکمیل فرآیند تخمک‌گذاری در زنان می‌شود. زنانی که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند ۴۰ درصد بیشتر از زنانی که آهن مصرف نمی‌کنند در معرض ناباروری قرار دارند. کلسترول بالای موجود در گوشت بارداری را به تأخیر می‌اندازد یا حتی از وقوع آن جلوگیری می‌کند.

در بسیاری از جوامع در دنیا، به دلیل بالا رفتن میزان مصرف چربی‌های اشباع یافت شده در فست‌فودها، ناباروری افزایش یافته است اما با تغییر سبک زندگی به سمت مصرف غذاهای اورگانیک و طبیعی، می‌توان تا حد زیادی خطر ناباروری را کاهش داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: