کد خبر: ۷۴۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: ۵۵۶
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش مفصل به قلم دو خبرنگار ایرانی خود به شیوع ایدز در ایران پرداخته است.
زن‌ مبتلا به‌ ایدز، از مصائب این بیماری می گویدبه گزارش خبرداغ،خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش مفصل به قلم دو خبرنگار ایرانی خود به شیوع ایدز در ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است:

در محله‌ای فقیرنشین در شرق تهران که با معتادها و فروشندگانش شناخته شده، عاطفه عظیمی نشسته و قطره قطره از هر عابر نگران خون می‌گیرد.

او یک روانشناس است و در نیمکتی که روی آن به فارسی و انگلیسی همه را دعوت به انجام آزمایش ایدز کرده، کار می‌کند. اما نگرانی‌های او و گروهش فقط مربوط به کسانی که سوزن هروپین را وارد بدن خود می‌کنند نیست؛ در ایران بخش زیادی از عفونت‌های HIV به علت رابطه جنسی است و حتی مسئولان می‌گویند بسیاری از جوانان به این ویروس آلوده شده‌اند اما خبر ندارند.

به همین دلیل مدتی است که برخی افراد تابوهای روابط‌جنسی در ایران را به چالش کشیده‌اند و از رابطه جنسی امن، آموزش رابطه جنسی و آزمایش‌های مخصوص HIV حرف زده‌اند.

محبوبه زینعلی یک زن مبتلا به ایدز که در تهران زندگی می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: همه دید بدی نسبت به این بیماری دارند، آنها فکر می‌کنند حتی اگر جایی که من دست‌هایم را می‌شویم، دست‌هایشان را بشویند به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند.

بر اساس تخمین دولت ایران ۶۶ هزار نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران به ایدز مبتلا هستند و ۳۰ هزار نفر از آنها از این بیماری خود خبر هم ندارند. در مقایسه با ایران در ایالت متحده آمریکا ۱.۱ میلیون نفر درگیر ایدز هستند و از هر ۷ نفر یک نفر در این کشور از بیماری خود خبر ندارد.

پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در این باره گفت: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به HIV در ایران ۲۱ تا ۳۵ ساله هستند، این گروه سنی ۲۸ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

از سویی تعداد کسانی که از طریق رابطه جنسی به ایدز مبتلا شدند هم در ایران روبه افزایش است. محمد مهدی گویا معاون وزیر بهداشت ایران گفت: 5 یا ۶ سال پیش میزان ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی ۱۶ تا ۱۷ و حداکثر ۲۰ درصد بود. الان در برخی استان‌ها این آمار به ۴۰ درصد رسیده است. این یک هشدار برای ما، مردم و مسئولان است.

عادت‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش عفونت‌های HIV دارند، فقط گاهی والدین با فرزندانشان درباره رابطه جنسی صحت می‌کنند و مدارس هم به مقدار کمی مسائل جنسی را آموزش می‌دهند.

در واقع دید مردم ایران هم به ازدواج در حال تغییر است. محمد مهدی لبیبی یک استاد جامعه‌شناسی در ایران رابطه گفت: ۶۰ درصد طلاق‌ها در ایران به علت نارضایتی از رابطه جنسی است. وقتی یک نفر از رابطه جنسی خود ناراضی باشد بیرون از ازدواج به دنبال چنین چیزی می‌گردد و این روابط پنهان احتمال آلوده ویروس‌های مختلف شدن را افزایش می‌دهد.

امروز، دولت ایران ۱۰هزار بیمار درگیر ایدز را درمان می‌کند، این ویروس سیستم ایمنی بدن را به طور کلی نابود می‌کند و هزینه درمان هر بیمار مبتلا به آن برای دولت حدود ۱۶هزار دلار است.

از سویی جامعه ایران افراد، مخصوصا زنان مبتلا به HIV را طرد می‌کند، نجمه باباگل که با این زنان کار می‌کند در این رابطه گفت: بسیاری از زنان در اینجا سرپرست خانواده خود هستند و متاسفانه کار پیدا نمی‌شود. هنگامی راز بسیاری از مبتلایان به ایدز در محل فاش می‌شود آنها را رد می‌کنند. باید بگویم این تبعیض بزرگترین مشکلی است که آنها با آن روبرو هستند.

خسرو منصوریان، رییس گروهی که در شرق تهران از مردم خون می‌گیرد در رابطه با راه حل این مسئله گفت: آموزش رابطه جنسی و درک بیشتر می‌تواند این مشکل را حل کند. آموزش رابطه جنسی باید از مهدکودک شروع شد، هر کودک باید دانش کاملی از ویژگی‌های جنسی داشته باشد تا بتواند از خودش مراقبت کند. آنها همچنین باید توانایی نه گفتن خود را افزایش دهند.

گویا، معاون وزیر بهداشت ایران هم با آموزش روابط جنسی به جوانان موافق است: جوانان ما باید در مدارس مسائل جنسی را یاد بگیرند، پیشگیری بسیار راحت‌تر از درمان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: