کد خبر: ۷۴۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
تعداد بازدید: ۲۴۲
یک کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: حمایت اتحادیه اروپا در استمرار اجرای برجام تاثیر جدی دارد به گونه‌ای که تداوم حیات برجام به نوع عملکرد اتحادیه اروپا بستگی دارد و اروپایی‌ها نیز خواستار حفظ برجام و درصدد حفاظت از آن هستند.

تلاش واشنگتن برای دوری اتحادیه اروپا از ایران/ تبعات ناشی از لغو برجام بیشتر متوجه اروپا است تا آمریکابه گزارش خبرداغ،مرتضی مکی در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به سومین دور گفت‌وگوهای سطح عالی میان ایران و اتحادیه اروپا که صبح امروز در تهران برگزار می‌شود، گفت: حساسیت و اهمیت سومین دور گفت‌وگوهای سطح عالی میان ایران و اتحادیه اروپا که در سطح وزرا یعنی هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در تهران برگزار می‌شود، به خاطر مواضع و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران است.

امریکا برای دوری اتحادیه اروپا از ایران، تلاش می‌کند

وی ادامه داد: از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ و به ویژه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش فشارها از سوی واشنگتن نسبت به تهران و همچنان افزایش فشارها به اتحادیه اروپا از سوی امریکا برای دوری از ایران هستیم تا از این طریق، اگر کاخ سفید نمی‌تواند برجام را از بین ببرد، مزایا و منافع جمهوری اسلامی را از توافق هسته‌ای کاهش دهد.

عربستان تلاش می‌کند دور جدیدی از تنش‌ها علیه ایران را آغاز کند

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با یادآوری تنش‌‌آفرینی‌های اخیر عربستان در خاورمیانه تصریح کرد: ریاض پس از شکست‌های پی در پی در عراق و سوریه و در شرایطی که فضای خصمانه میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است، تلاش می‌کند با ایجاد بحران‌های جدید که نمونه آن را در لبنان مشاهده می‌کنیم، دور جدیدی از تنش‌های منطقه‌ای را علیه ایران ایجاد کند.

اروپایی‌ها تحت تاثیر تنش‌آفرینی‌های ریاض علیه تهران قرار نگرفته‌اند

مکی با بیان اینکه برگزاری سومین دور گفت‌وگوهای سطح عالی میان ایران و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تحت تاثیر تنش‌آفرینی‌های ریاض علیه تهران قرار نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته همه تلاش خود را کرده است تا توافق هسته‌ای به دور از تنش‌آفرینی‌های امریکا و عربستان حفظ شده و اجرای برجام ادامه پیدا کند.

افزایش سطح همکاری‌های اتحادیه اروپا با ایران صرفا مسائل سیاسی و اقتصادی نیست

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها درصدد افزایش سطح همکاری‌های خود با ایران هستند، ابراز داشت: افزایش سطح همکاری‌های اتحادیه اروپا با ایران صرفا مسائل سیاسی و اقتصادی نیست بلکه آنها تلاش می‌کند این همکاری‌ها را به مسائل امنیتی و منطقه‌ای نیز گسترش دهند و در این راستا، سومین دور گفت‌وگوهای سطح عالی میان ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند بسترساز دور جدیدی از همکاری‌ها باشد.

اتحادیه اروپا تمامی تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد

این کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به این سوال چرا با وجود تمایل اتحادیه اروپا برای بسط همکاری‌ها با ایران، شاهد اظهارات تندی علیه ایران از سوی کشورهایی مانند فرانسه علیه ایران هستیم؟ بیان کرد: نکته‌ای را که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که باید میان دیپلماسی رسانه‌ای و سیاست اعلامی کشورها با دیپلماسی و سیاست اعمالی‌‌شان تفاوت قائل شد. اتحادیه اروپا تمامی تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد بلکه براساس اهداف بلندمدت خود، به دنبال متوازن‌سازی میان ایران، عربستان و اسرائیل است.

سیاست اعمالی اروپایی‌ها در خاورمیانه موازنه است

مکی با بیان اینکه اتحادیه اروپا همانطور که از برجام حمایت می‌کند در همان راستا نیز تلاش می‌کند از همکاری‌هایش با عربستان و اسرائیل کاسته نشود، یادآورشد: سیاست اعمالی اروپایی‌ها در خاورمیانه موازنه است و این همان سیاست است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پیش گرفته و گفته است از هیچ بازیگری جانبداری نمی‌کنیم.

اروپا در بحث‌ موشکی منطق قوی برای اعمال فشار بر ایران ندارد

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در پشت میز مذاکره همچون مواضع رسانه‌ای‌شان حرف نمی‌زنند، عنوان کرد: اروپا در بحث‌هایی نظیر مسائل موشکی منطق قوی برای اعمال فشار بر ایران در جهت محدودسازی فعالیت‌های موشکی‌اش ندارد زیرا آنها در هشت سال جنگ ایران و عراق، رژیم صدام را تسلیح کردند و انواع سلاح‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌های نظامی را در اختیار وی قرار دادند و این در حالی بود که از تعمیر تسلیحات ایران نیز امتناع می‌کردند.

ایران در مسائل موشکی حرف‌های جدی و منطق محکمی دارد

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: بی‌تردید ایران در عرصه مسائل موشکی حرف‌های جدی و منطق محکمی دارد و اروپایی‌ها نیز منطق قوی برای تحت فشار قرار دادن ایران ندارند.

تداوم حیات برجام به عملکرد اتحادیه اروپا بستگی دارد

مکی در پاسخ به این سوال که حمایت اروپایی‌ها از برجام تا چه اندازه می‌تواند تضمینی برای تداوم اجرای توافق هسته‌ای باشد؟ گفت: حمایت اتحادیه اروپا در استمرار اجرای برجام تاثیر جدی دارد به گونه‌ای که تداوم حیات برجام به نوع عملکرد اتحادیه اروپا بستگی دارد و اروپایی‌ها نیز خواستار حفظ برجام و درصدد حفاظت از آن هستند.

برجام نقطه عطفی در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است

وی با بیان اینکه دلیل حفاظت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای بیشتر از آنکه مربوط به مسائل اقتصادی باشد، به خاطر مسائل امنیتی است، اظهار داشت: برجام نقطه عطفی در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت که تداوم نظام‌های عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به تداوم اجرای برجام بستگی دارد. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از قدرت نرم خود برای تاثیرگذاری بر کشورها استفاده کند.

تبعات ناشی از لغو برجام متوجه اروپا است تا امریکا

این تحلیل‌گر مسائل اروپا اضافه کرد: در صورتی که برجام از بین برود و اجرای آن متوقف شود، تنش‌ها در منطقه حساس و سراسر بحران خاورمیانه، افزایش می‌یابد و تبعات ناشی از آن به خاطر شرایط ژئوپولتیکی بیشتر از آنکه متوجه امریکا باشد، متوجه اروپا است زیرا در پیرامون منطقه خاورمیانه قرار دارد.

اتحادیه اروپا می‌تواند مانع خروج امریکا از برجام یا نفض فاحش آن شود

مکی با بیان اینکه اروپایی‌ها طی ماه‌های گذشته تلاش خود را برای حفظ برجام انجام داده‌اند، تصریح کرد: البته با توجه به قدرتمندی و نفوذ ایالات متحده در عرصه بین‌المللی، کاخ سفید تلاش خود را برای کاهش منافع ایران از توافق هسته‌ای انجام خواهد داد ولی سیاست اتحادیه اروپا در حمایت از برجام می‌تواند مانع از خروج امریکا از توافق هسته‌ای یا نفض فاحش آن شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: