کد خبر: ۷۴۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
تعداد بازدید: ۱۸۴
قائم مقام شهردار و معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برنامه ریزی برای اقدامات اساسی در حوزه فرهنگی در پایتخت خبر داد.

تهران بيش از آهن و برج و ساخت‌وساز به آرامش، امنيت، اخلاق و فضيلت نياز دارد / آلودگی اجتماعی و فرهنگی بیش از آلودگی هوا مردم را رنج می‌دهد / در جامعه غيراخلاقی، شهر به زندانی بزرگ تبديل می‌شود / توجه به كرامت انسان‌ها بايد سرلوحه كارها قرار بگيردبه گزارش خبرداغ،قائم مقام شهردار و معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برنامه ریزی برای اقدامات اساسی در حوزه فرهنگی در پایتخت خبر داد.

سیدرضا صالحی امیری در گفت و گو با «انتخاب» اظهار داشت: باور دارم تهران به لحاظ تنوع و تكثر گسترده قومي، زباني و انبوه خرده فرهنگ‌ها به عنوان رنگين كمان فرهنگ ايراني نيازمند چند اقدام اساسي است.

او «برنامه استراتژيك فرهنگي» را اولین اقدام اساسی موردنظر ذکر کرد و در تشریح این برنامه، آن را «تدوين يك نقشه راه كل نگر، همه جانبه نگر و آينده نگر» خواند و گفت: تهران بزرگ را نمي توان با نگاه روزمره، سليقه اي و جزيره اي اداره كرد.

وزیر پیشین ارشاد «يكپارچه سازي، ساماندهي، هماهنگ سازي وهم افزائي كليه سياستها، برنامه ها و اقدامات فرهنگي و اجتماعي را دومین اقدام اساسی در حوزه فرهنگی تهران خواند و گفت: طي سه دهه گذشته تهران از فقدان انسجام برنامه‌اي فرهنگي و اجتماعي رنج مي برد.

او افزود: اين انسجام علاوه بر شهرداري بايد در سه سطح شامل نهادهاي رسمي، نهادهاي مردمي و ديني و نهادهاي عمومي شكل بگيرد.

قائم مقام شهردار تهران «رويكرد اثربخش به جاي فعاليت محور» را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و گفت: هر نوع برنامه اجتماعي و فرهنگي بايد به يك نتيجه معطوف گردد؛ چالش نظام فرهنگي در چهار دهه گذشته فقدان رويكرد اثربخشي و نتيجه گرایی بوده است. مفهوم روشن اين سخن تحليل هزينه - فايده فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي است؛ در غير اين صورت هدف از فعاليت، اشتغال غيرمولد و افزايش نگران كننده آسيب ها و تهديدات خواهد بود.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه «نگاه به تهران بايد از رويكرد سخت افزاري به نرم افزاري تغيير پيدا كند» گفت: تهران بيش تر از آهن و برج و ساخت وساز بي رويه به آرامش، امنيت، اخلاق و فضيلت نياز دارد. تهران به سختي نفس مي كشد ولي باور كنيم آلودگي اجتماعي يعني اعتياد، ايدز، خشونت، طلاق، حاشيه نشيني و ناهنجاري خطرناكتر از آلودگي هوا مردم را رنج مي دهد؛ در واقع آلودگي فرهنگي يعني دروغ، انگ زني و تخريب، انتقام جویی و افشاگري بيش از آلودگي هوا روح و روان مردم را مي آزارد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه «مشاركت، رضايت و اعتماد مردم پيش نياز موفقيت و كارامدي در برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي تهران است»، اظهار داشت: واگذاري امر تصدي‌گري به مردم و پذيرش اصل تولي گري از نكات اساسي است كه متاسفانه كمتر به آن توجه كرده ايم.

او ادامه داد: تولي گري به معنای سياستگذاري، بسترسازي و نظارت است و در این زمینه مردم انگيزه بيشتری از مسئولين براي تداوم حيات تهران دارند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه «اخلاقي شدن تهران عاجل ترين نياز تهران است»، گفت: در جامعه اخلاقي، انسان ها داراي همدلي، همگرایي، همنوایی و سازگاری بيشتری هستند این در حالی است که در جامعه غيراخلاقی، شهر به زندانی بزرگ تبديل خواهد شد كه براي هيچكس قابل تحمل نخواهد بود.

قائم مقام شهردار تهران افزود: هويت تهران را انسانهاي ساكن در آن شكل مي دهند؛ از اين منظر مقوله برنامه ريزي و توجه ويژه به كرامت، منزلت و هويت انسان بايد سرلوحه كار ما قرار بگيرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: