کد خبر: ۷۴۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
تعداد بازدید: ۵۶۵
بهانه گیری میان برخی از زوجین جوان،یکی از معضلاتی است که کام زندگی را میان طرفین تلخ می کند،مشکلی که به اعتقاد کارشناسان باید با گفتگو و تعامل مرتفع شود.
اگر همسر بهانه‌گیر دارید، بخوانید!به گزارش خبرداغ ، بهانه جویی و ناسازگاری میان برخی زوجین،از عارضه هایی به شمار می رود که استمرار آن به تدریج به بروز مشکلات و چالش های عمیق تری منتهی می شود.

 

کارشناسان و مشاوران امور خانواده معتقدند،اساسا هر رفتار غیر عادی،علتی دارد که باید ریشه یابی شود و ناسازگاری و یا بهانه جویی زن یا شوهر جوان در زندگی مشترک نیز مشمول این قاعده می شود.

 

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری اظهار داشت:برخلاف تصور عده ای که گمان می کنند بهانه جویی های روزمره،موضوعی گذرا و غیر قابل اهمیت محسوب می شود،اما انباشت چنین رفتارهای به اصطلاح مقطعی و زودگذر در دراز مدت می تواند منجر به مشکلات و آسیب های جدی و قابل توجهی شود.

 

وی افزود:برای پیشگیری از تحمیل و ایجاد مشکلات هر چه بیشتر،باید در ابتدا نارسایی رفتاری مورداشاره ریشه یابی یا علت یابی شود و سپس نسبت به مهار،کنترل و رفع آن اقدام نمود.

 

نوبهار عنوان کرد:در برخی موارد،بهانه جویی ها و ناسازگاری های اینچنینی،تابع عواملی دیگر است که نمود خارجی آن،به اشکال و طرق مختلف ظهور و بروز پیدا می کند.

 

روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:بی توجهی به علت و ریشه نارضایتی می تواند این ذهنیت را برای طرف مقابل ایجاد کند که همسر او نسبت به تغییر رفتارهای وی،توجه نداشته و با بی تفاوتی از آن عبور نمی کند.

 

نوبهار گفت:نشان دادن توجه کافی به همسر بهانه جو،یکی از راهکارهای موثری است که باعث تسلی خاطر و آرامش او می شود و در چنین فضا و شرایطی امکان تعامل،گفت و گوی سازنده و رفع سوء تفاهمات میسر خواهد شد.

 

*معجزه سکوت و آرامش

 

مریم شربیانی،روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر تشریح راهکارهای موثر در مدیریت و مهار چنین عارضه ای عنوان کرد:بعضا برخی از زوجین در چنین مواقع و شرایطی به مقابله به مثل اقدام می کنند که این روش،پیش پا افتاده ترین و مخرب ترین رویه برای مدیریت معضل و نارسایی رفتاری مذکور محسوب می شود.

 

وی افزود:در اکثریت قریب به اتفاق مواقع،در شرایط ناسازگاری رفتاری،تقابل نه به عنوان یک روش سازنده،بلکه به عنوان اقدامی مخرب باعث تیره تر شدن رفتارها و ارتباطات می شود.

 

شربیانی گفت:عوامل و دلایل بسیار زیادی را می توان به عنوان ریشه اصلی چنین رفتارهایی مطرح کرد که البته به فراخور شخصیت و شرایط روحی و روانی افراد و همچنین محیط و بستر زیست او در گذشته و حال می توان به تحلیل و بررسی چنین عارضه رفتاری پرداخت.

 

روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:طبیعتا بدون آگاهی از ریشه اصلی ناسازگاری رفتاری و بهانه جویی ها،نمی توان به ارائه راهکار قطعی برای برون رفت از چنین وضعیتی مبادرت ورزید،لذا اتخاذ برخی از اقدامات و رویکرد ها در شرایط اینچنینی بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

 

وی افزود:سکوت و پرهیز از هر گونه جدل از اقدامات مثبت و سازنده ای است که باعث حفظ آرامش در فضای خانواده می شود و در چنین شرایطی با گذر زمان،زمینه رفع مشکلات و سوء تفاهمات ایجاد خواهد شد.

 

روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:برخی از زوجین در چنین شرایطی تلاش می کنند در کوتاه ترین زمان ممکن،مشکل را رفع کنند و به دلیل عدم خویشتن داری و ناتوانی در حفظ آرامش درونی خویش،استدلالات خود را به نحوی بیان می کنند که همین امر باعث بروز چالش های جدی و عمیق تری می شود.

 

شربیانی در خاتمه یادآور شد:سعه صدر،صبوری و تلاش برای رفع مشکلات به نحوی هوشمندانه و مدیریت شده از نکات ظریف و حائز اهمیتی است که به کارگیری آن نقش بسزایی در مرتفع کردن اختلافات ایفا می کند و قطعا با چنین رویکرد و رویه ای از بروز تنش ها و اختلافات جدی تر،پیشگیری خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: