کد خبر: ۷۴۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
تعداد بازدید: ۲۷۸
ایران مطابق تعهدات خود در برجام عمل کرده است
شرکت کنندگان در نشست بین المللی خلع سلاح هسته ای در مسکو که با حضور نمایندگانی از 40 کشور برگزار شد، بر حمایت از برجام تاکید کرده و نماینده اتحادیه اروپا حفظ این پیمان را ضروری خواند.
حمایت ۴۰ کشور از برجام؛ نمی‌توانیم به گذشته بازگردیم/لغو توافق عواقب خطرناکی دارد «هلگا اشمید» دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) ومعاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در این نشست که با حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، گفت: مدافع حفظ برجام هستیم؛ ایران مطابق تعهدات خود در برجام عمل کرده است‌، بنابراین این توافق باید حفظ شود.

به گزارش خبرداغ ،  وندی شرمن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست خلع سلاح هسته ای مسکو اظهار کرد: دو سوم آمریکایی ها و حتی بخشی از جمهوریخواهان پشتیبان برجام هستند.



عباس عراقچی رییس هیات ایرانی نیز با تشریح همگرایی جهان در برابر ادعاهای ضد برجامی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: دو سال پس از اجرای برجام اوضاع خاورمیانه تثبیت شده است و اگر این پیمان نبود وضعیت منطقه بسیار بدتر بود.

انتون خلوپکوف رییس آژانس امنیت و انرژی روسیه و میزبان چهارمین نشست کنفرانس خلع سلاح هسته ای مسکو نیز گفت: اگر برجام نبود، هنوز مداکره ادامه داشت.

وی افزود: برجام الگویی برای فیصله موضوع هسته ای در کره شمالی است.

به نوشته ایرنا، نشست بین المللی خلع سلاح هسته ای در مسکو با حضور بیش از 200 مقام و کارشناس دست اندرکار امور انرژی هسته ای، ایمنی اتمی و جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای از کشورهای مختلف توسط مرکز انرژی و امنیت روسیه برنامه ریزی شده است.

بررسی وضع اجرای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) و دورنمای بازنگری آن تا سال 2020 از موضوعات اصلی این نشست عنوان شده است.

پایداری توافق ها در چارچوب برجام و نقش تلاش های دیپلماتیک چندجانبه برای حل و فصل بحران هسته ای در شبه جزیره کره نیز در دستور کار نشست مسکو قرار دارد.

رسانه‌های روسی خبر از حضور نمایندگانی از هیات های دو کره در این نشست داده اند. 

ریاست این نشست دو روزه را آنتون خلوپکوف رییس مرکز انرژی و امنیت روسیه و مدیر شورای علمی شورای امنیت این کشور برعهده دارد. 

عراقچی رییس هیات ایرانی صبح پنجشنبه برای مذاکره با مقام های روسی و شرکت در این نشست وارد مسکو شد. 

لاوروف: به هیچ وجه نمی‌توانیم به وضعیت قبل از برجام بازگردیم

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که برهم زدن توافق هسته‌ای با ایران پیام خطرناکی را درباره ساز و کار امنیت بین‌المللی خواهد داد و این کار می تواند بر بحران جاری بر سر برنامه نظامی کره‌شمالی نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف که در یک کنفرانس بین‌المللی در مسکو سخن می گفت، همچنین از قدرتهای جهانی خواست همگی از نقشه راه مشترک روسیه و چین برای حل بحران کره‌ شمالی حمایت کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت که توافق هسته‌ای با ایران تنها در صورتی که روسیه و سایر امضاکنندگان با تغییرات پیشنهادی موافقت کنند، قابل تغییر است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد کشورش از توافق مذکور خارج خواهد شد مگر آنکه قانونگذاران آمریکایی در قانون ناظر بر شرایط شرکت واشنگتن در این معاهده تجدید نظر کنند.

آقای لاوروف گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تنها سازمان دارای مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازرسی منظم از ایران است، تایید می کند که ایران به تعهدات خود بشدت متعهد بوده است. ما امیدواریم بتوانیم قابلیتهای استثنایی برجام را بطور کامل معرفی و از آنها استفاده کنیم. ما به هیچ وجه نمی توانیم به وضعیت قبل از برجام بازگردیم. همچنین نمی‌توانیم بازگشت به تحریمها را بپذیریم.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «روشن است که شکست برجام بخاطر یکی از اعضای پنج بعلاوه یک، بخصوص یکی از فعالترین آنها و در واقع رهبر این گروه، پیام خطرناکی را درباره معماری امنیت بین‌المللی که شامل حل مساله هسته‌ای شبه جزیره کره است، به جهانیان می فرستد.»

سرگئی لاوروف تاکید کرد که بحران جاری در شبه جزیره کره فقط از راه دیپماتیک قابل حل است.

به نوشته یورونیوز، جان کری، وزیر خارجه وقت ایالات متحده آمریکا هنگام امضای برجام نیز سخنان مشابهی را ایراد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: