کد خبر: ۷۴۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
تعداد بازدید: ۵۴۷
در نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش گردشگری مطرح شد:
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به حوزه گردشگری گفت: «شخص رئیس‌جمهوری به گردشگری نظر مثبتی دارد.»

مونسان: تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است/ رئیس‌جمهوری به گردشگری نظر مثبتی داردعلی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز پنجشنبه 20 مهر 96 در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش گردشگری استان فارس که در هتل همای شهر شیراز برگزار شد، گفت: «تلاش می‌‌کنیم این جلسات هم‌فکری را در همه استان‌ها داشته باشیم تا نظرات بخش گردشگری را در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های آتی مد نظر قرار دهیم. مدیران‌کل ما در استان‌ها نیز وظیفه دارند این جلسات را با بخش خصوصی و تشکل‌ها داشته باشند.»

به گزارش خبرداغ به نقل ازمیراث آریا؛ او ادامه داد: «امروز همه ما اهمیت بخش گردشگری را می‌دانیم این صنعت امروز به صنعت سوم دنیا تبدیل شده است و در برخی از کشورها نیز صنعت اول محسوب می‌شود. امیدواریم در کشور ما نیز صنعت گردشگری جایگاه خود را کسب کند. با وجود اینکه صحبت‌های زیادی در مورد اهمیت بخش گردشگری در کشور می‌‌شود، اما هنوز باور عمیقی درخصوص اهمیت و جایگاه بخش گردشگری و اشتغال‌زا و درآمدزا بودن این صنعت در کشور ایجاد نشده است.»

در مراحل اولیه گردشگری هستیم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «شاید این موضوع به این دلیل است که ما در مراحل اولیه گردشگری هستیم و اعداد ناچیزی در این حوزه وجود دارد. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که ما با وجود داشته‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیاد، توفیقی در حوزه گردشگری نداشته‌ایم و به همین دلیل حوزه گردشگری جدی گرفته نشده است. اگر می‌خواهیم این صنعت جایگاه خود را داشته باشد باید گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور نقش‌آفرینی کند.»

او ادامه داد: «با این نقش‌آفرینی، مسئولان درمی‌یابند که گردشگری قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و به‌دنبال آن موانع و مشکلات مرتفع می‌شود.»

رئیس‌جمهوری نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد

مونسان با بیان این‌که دستیابی به جایگاه واقعی گردشگری امکان‌پذیر است، گفت: «باید با همکاری هم این دوره تحول‌زا را در دولت دوازدهم طی کنیم. روزی که رئیس‌جمهوری در مورد مسئولیت در این سازمان با من صحبت کرد، حرف‌های رئیس‌جمهوری نشان می‌داد که نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد. ما می‌توانیم با استفاده از این رویکرد و توجه ریاست‌جمهوری درهای بسته را باز کنیم و سرعت پیشرفت گردشگری را بالا ببریم.»

او با اشاره به بازدیدهای امروز خود از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی استان فارس گفت: «این بازدیدها متأسفانه برای ما دلگیرکننده بود چراکه با وجود این تعداد ظرفیت و آثار تاریخی چندهزارساله شاهد حضور گردشگران زیادی در این محوطه‌های تاریخی نبودیم و این نشان می‌دهد ما در گردشگری در پله اول هستیم. این یک واقعیت است، اما نباید فراموش کنیم که مسیر برای حرکت روبه‌جلو  در صنعت گردشگری باز است و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم. با ابتکار و خلاقیت، ایرادات و موانع قابل حل است و در این مسیر نباید به بودجه دولتی اکتفا کنیم. چرا که امروز دولت با مشکل بودجه مواجهه است.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «امروز چاره‌ای جز این نیست که بخش‌های اقتصادی را به دوش مردم بگذاریم و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیشترین قرابت و نزدیکی را در این موضوع دارد. چراکه تمام کار در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.»

تعریف اهداف ملی و استراتژیک در حوزه گردشگری

او ادامه داد: «ما هنوز در کشور مسیرها و لوپ‌های گردشگری و بسته‌های گردشگری نداریم و تورهای ورودی به‌صورت سلیقه‌ای توسط راهنمایان تورها هدایت می‌شوند. همچنین ما ظرفیت‌های مختلف استان‌های کشور را معرفی نکرده‌‌ایم. باید تلاش کنیم تا با تعریف اهداف ملی و استراتژیک در حوزه گردشگری بر روی موضوعات متمرکز شویم.»

مونسان گفت: «در شهرهای تاریخی دنیا شهرداری‌ها و ارگان‌های شهری مسئولیت بسیاری زیادی بر دوش دارند. شیراز هم یک شهر تاریخی است و با توجه به وجود شعرایی همچون حافظ و سعدی و آثار تاریخی همچون تخت‌جمشید و پاسارگاد معرفی می‌شود. دستگاه‌های درون استانی باید همکاری و مشارکت لازم را برای توسعه گردشگری در استان‌ها و به‌ویژه در شهر شیراز داشته باشند. تمام شهر باید خواهان توسعه گردشگری در شهر شیراز باشند.»

تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «ما با تمام توان برای رفع موانع تلاش می‌کنیم. تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است و از فعالان این صنعت می‌خواهیم که اگر نظر و پیشنهادی دارند پیش از بسته شدن این قانون نظرات خود را اعلام کنند. خوشبختانه با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوبی داریم و امیدواریم این ارتباط سازنده ادامه داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «در مورد فرایندهای طولانی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش است بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد. اما بخش اعظم این فرایند طولانی مربوط به اخذ استعلام از سایر دستگاه‌هاست که ما تلاش می‌کنیم در جلسات مختف با مسئولان دستگاه‌ها این موضوعات را مطرح و پیگیری کنیم.»

مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر حضور و مشارکت شهرداری شیراز در رونق و توسعه گردشگری این شهر گفت: «شهرداری شیراز نباید از تأسیسات گردشگری عوارض دریافت کند. این موضوعات شهری باید در شورای شهر و با تقاضای فعالان این بخش رفع شود. شهرداری‌ها باید برای توسعه گردشگری تلاش کنند.»

او همچنین با اشاره به ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری گفت: «مدیران استان‌ها باید نسبت به معرفی پروژه‌های نیمه‌کاره برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. ما برای اعطای تسهیلات به پروژه‌های گردشگری از طریق صندوق توسعه ملی مشکلی نداریم و در حال حاضر چهار بانک عامل موظف به همکاری و ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری هستند.»

او در مورد تغییر زمان تعطیلات نیز گفت: «این موضوع در دوره‌های مختلف مطرح شده است و ما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک نتیجه مشخصی را در مورد اجرایی شدن یا نشدن این طرح به‌دست آوریم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به موضوع ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس شورای اسلامی گفت: «کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند به افزوده شدن بخش گردشگری به این کمیسیون است، البته این موضوع در دست بررسی است و در صورت صلاحدید اجرایی می‌شود.»

مدیران میراث‌فرهنگی باید در میدان باشند

مونسان ادامه داد: «مدیران ما در استان‌ها باید مدیران ایستاده در میدان باشند و با دستگاه‌های عمومی شهر هماهنگی و تعامل داشته باشند، استان‌ها بزرگ‌ترین مزیت کشور هستند که می‌توانند رونق و رشد گردشگری را تحقق ببخشند، شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید بدانند برای رونق شهر به گردشگری توجه و تأکید داشته باشند.»

او با اشاره به درخواست فعالان گردشگری در مورد اخذ مجوز و فرآیند طولانی آن گفت: «تفویض اختیارات قابل واگذاری به استان‌ها در معاونت توسعه مدیریت و معاونت حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی در دست بررسی است تا فعالان بخش خصوصی در حوزه دریافت مجوز  مسیر هموارتری داشته باشند.»

معاون رئیس‌جمهوری همچنین در مورد بافت تاریخی شهر شیراز و لزوم حفظ این بافت تاریخی گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی اعمال قانونی مورد نیاز را برای حفظ این بافت تاریخی باارزش دارد، اما شهرداری و شورای شهر شیراز باید توان و ظرفیت خود را در این حوزه به کار ببندند.»

او با بیان این‌که موضوع آموزش نیروی انسانی متخصص باید مورد توجه قرار گیرد افزود: «آموزش و نظارت دو موضوع مهم است که باید در اولویت قرار گیرد، تقویم گردشگری کشور در دست تهیه است چرا که ما باید زمان برگزای دقیق رویدادها و جشنواره‌های کشور را مشخص کنیم تا براساس آن امکان حضور تورهای ورودی را فراهم کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور استفاده کنیم افزود:«۱۲ پروژه در حوزه IT برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دست تهیه است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «متأسفانه در اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف عمل شده است، استان‌ها باید با احصای ظرفیت‌ها و معرفی آن‌ها در سایت سازمان ورودی گردشگران به مناطق خود را افزایش دهند.»

او تأکید کرد: «تمام استان‌ها باید تورهای چندروزه گردشگری برای مناطق تاریخی و فرهنگی خود تعریف کنند و از این ظرفیت‌ها برای رشد و رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرها و استان‌های خود بهره‌برداری کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: