کد خبر: ۷۴۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: ۲۰۲
تاکید ظریف بر ضرورت مذاکره کردستان عراق با دولت مرکزی
وزیر امور خارجه ایران همه پرسی در کردستان عراق را مخالف قانون اساسی آن کشور دانست و بر ضرورت مذاکره بدون تاثیر داشتن همه پرسی بر نتیجه این مذاکرات و نیز آینده این منطقه تاکید کرد.
واکنش ظریف به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق/توضیح درباره ساختار جدید وزارت خارجهبه گزارش خبرداغ،محمد جواد ظریف در پایان 12 روز حضور خود در نیویورک برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پیش از بازگشت به ایران، در گفت و گو با ایرنا گفت: همه پرسی در کردستان، مخالف قانون اساسی عراق بود و نه تنها کمکی به مردم کردستان نمی کند، برای امنیت عراق هم قابل توجیه نیست.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وزیر امور خارجه تاکید کرد: این حرکت خطرات زیادی برای امنیت عراق و منطقه خواهد داشت. توقع ما این است که مذاکرات با احترام به قانون اساسی عراق بخصوص اصل اول قانون اساسی عراق، که بر وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق به عنوان اصول غیر قابل تغییر تاکید دارد، شروع شود بدون اینکه این اتفاقی که افتاده است تاثیری بر مذاکرات یا آینده داشته باشد.

**استقبال از سیاست های اعتدالی ایران/دیدارهای فشرده در سازمان ملل

ظریف همچنین درباره برنامه های رئیس جمهوری در چهار روز حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه مجمع عمومی سالانه، بهترین فرصت برای مسئولان کشورهاست که با یک سفر به نیویورک کار ده ها سفر را انجام دهند و با مسئولان کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کنند، افزود: امسال در طول مدت حضور رئیس جمهوری در نیویورک برنامه های بسیار فشرده ای داشتیم. با توجه به اینکه ایشان ناگزیر بود، برای شرکت در مراسم هفته دفاع مقدس زودتر از موعد به ایران برگردد، فشردگی برنامه ایشان زیاد بود.

ظریف توضیح داد: رئیس جمهوری با حدود 6 رئیس کشور، 4 نخست وزیر و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد و علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی چندین جلسه هم با اصحاب فکر، اندیشه و مسئولان رسانه ها و نمایندگان مسلمانان آمریکایی داشت.

وی با بیان اینکه حضور رئیس جمهوری در سازمان ملل بسیار موفقیت آمیز بود، افزود: بخصوص سخنرانی ایشان در مجمع عمومی ملل متحد که نمود اعتدال و سیاست قاطع جمهوری اسلامی بود، با استقبال همه شرکت کنندگان مواجه شد که این سخنرانی را با سخنرانی آقای ترامپ مقایسه می کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره برنامه ها خود هم گفت: من در طول مدتی که اینجا بودم نزدیک به 60 جلسه، ملاقات و مصاحبه داشتم. تعداد زیادی از وزرای خارجه را ملاقات کردم، تعدادی از مسئولان دبیرخانه ملل متحد، معاونان و خود دبیر کل که یک بار دکتر روحانی در ابتدای سفر با ایشان ملاقات کردند و بار دیگر هم بنده دیدار نسبتا طولانی با دبیرکل داشتم.

ظریف افزود: همین طور فرصتی برای حضور در محافل اندیشمندان آمریکایی و مصاحبه های متعدد بود. با توجه به فضاسازی بسیار شدیدی که علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته و تعبیرات دروغی که هم در مورد برجام و هم درباره سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بخصوص در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ در آمریکا دنبال شده است، فرصت خوبی برای روشنگری بود و بعضی از جلسات همچون جلسه انجمن آسیایی به صورت مستقیم پخش شد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی هم جلسه های محدودتر و با افراد مشخص تر بود که آن ها هم فرصت بسیار خوبی برای تببین سیاست های جمهوری اسلامی فراهم آورد.

**تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه

وزیر امور خارجه همچنین گفت: تغییرات اصلی در ساختار وزرات خارجه مورد تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار گرفته است که شامل ایجاد معاونت اقتصادی، حذف معاونت های منطقه ای و ایجاد یک معاونت سیاسی است.

ظریف اضافه کرد: این تغییر به وزارت خارجه کمک می کند هم ساختار خود را چابکتر کند، هم با مقررات کلی امور اداری و استخدامی کشور همراه باشد و هم در حوزه هایی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب، نمایندگان مجلس و دولت از جمله اقتصاد مقاومتی است بتوانیم تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این بخش ساختار قطعی شده و تمام برنامه ریزی ها برای انتقال ساختار قبلی به ساختار جدید صورت گرفته است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران یادآور شد: برای خود دو ماه فرصت برای انجام این کار تعیین کرده بودیم که البته با دو هفته حضور این جانب در مجمع عمومی، بیشتر کارها بر عهده همکارانم در تهران بود.

ظریف با بیان اینکه برای اجرای تغییر ساختار نیازمند اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری هستیم، ادامه داد: برای استفاده بهینه از این ساختار جدید نرم افزارهای جدیدی باید تعبیه شود. فرایندها هم باید باز تعریف شود تا بتوانیم بهترین استفاده را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه به تغییر دیگری هم در ساختار وزارت متبوعش اشاره کرد و گفت: همزمان تغییری هم در ساختار عمودی وزارت خارجه هم داشتیم، یعنی کاهش رده های مسئولیتی و نزدیکتر شدن کارشناسان به تصمیم گیری ها که از نظر وزارت خارجه نهایی است.

ظریف ادامه داد: مذاکرات نهایی با سازمان امور اداری و استخدامی در حال انجام است تا بتوانیم همزمان با تغییر شمای کلی وزارت خارجه، چارت عمودی وزارتخارجه را هم تغییر دهیم تا وزارت خارجه چابکتر شود و کارشناسان وزارتخارجه بتوانند محوریت پیدا کنند تا در تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور فعال داشته باشند.

**معاونت اقتصادی برای پیگیری راهبرد اقتصاد مقاومتی

وزیر امور خارجه درباره معاونت اقتصادی در چارت جدید هم توضیح داد: این معاونت به عنوان یک معاونت مجزا همراه با یک اداره کل و دو دفتر که مشابه اداره کل است و ادارات متعدد دیده شده است که در حوزه های مورد نظر اقتصاد مقاومتی کار خواهند کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مجمع عمومی به دیپلماسی اقتصادی هم توجه شده است یا نه، گفت: جنبه های سیاسی در این سفر بیشتر غلبه داشت اما با تعدادی از افراد علاقه مند بخصوص نمایندگان و وزرای امور خارجه ای که در حوزه های اقتصادی به همکاری با جمهوری اسلامی علاقه دارند، فرصت گفت و گو داشتیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار با مدیران خبرگزاری ها و رسانه های آمریکا به موضوع همکاری های بیشتر خبرگزاری های ایران و آمریکا هم اشاره شده است یا نه، گفت: در برابر سوالی که آنها برای حضور جدیتر در ایران داشتند، ما هم بحث ضرورت حضور جدیتر خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما را در آمریکا بخصوص در واشنگتن مطرح کردیم.

ظریف افزود: فعلا که خبرگزاری و صدا و سیما، در سازمان ملل متحد حضور دارند و ایالات متحده تا کنون تسهیلاتی برای حضور همکاران ما در خبرگزاری و صدا و سیما، فراهم نکرده است. آنها درخواست خود را مطرح کردند و ما هم متقابلا ضرورت اجابت درخواست خبرگزاری و صدا و مسیما را مطرح کردیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه دو معاون خود سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از یکشنبه 25 شهریور ماه امسال به نیویورک آمد تا ضمن همراهی رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، فعالیت های دیپلماتیک خود را در حاشیه این اجلاس پیگیری کند.

وی شامگاه پنجشنبه ششم مهرماه به وقت محلی نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: