کد خبر: ۷۳۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۲۲۰
عضو کمیته فقه پژوهشکده حج گفت: در این شب‌ها، مراسم‌ها باید شور همراه با شعور داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله توجه کنند که عزاداری‌ای که در آن فقط شور باشد، موجب تخریب و بهانه دادن به دشمن است.»
غش کردن مردم در مجلس برخی مداحان یعنی پر شدن پاکت‌هابه گزارش خبرداغ،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی شاهرودی با بیان اینکه متاسفانه در رابطه با بحث هیئت‌های مذهبی، مداحان و منبری‌ها اکنون آسیب‌های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: مرحوم مطهری در سخنی می‌گفتند که ما مرشد مردم هستیم و آن‌ها باید به دنبال ما بیایند، نه ما به دنبال مردم برویم، اما متاسفانه در حال حاضر ما می‌بینیم که مداحان ما مطالب و اشعاری را بیان می‌کنند که فقط خوشایند مردم باشد. آن‌ها به این فکر نمی‌کنند که خدا و پیغمبر چه چیز از آن‌ها می‌خواهد. برخی‌ها که فقط به این فکر می‌کنند که هر چقدر مجلس‌شان گرم‌تر باشد و افراد بیشتری غش کنند، پاکت آن‌ها پُرتر می‌شود.

مداحان ما مطالب و اشعاری را بیان می‌کنند که فقط خوشایند مردم باشد. برخی‌ فقط به این فکر می‌کنند که هرچقدر مجلس‌شان گرم‌تر باشد و افراد بیشتری غش کنند، پاکت آن‌ها پُرتر می‌شود

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی منبری‌های ما مطالبی را مطرح می‌کنند که اصلا سندیت ندارد و بدتر از همه این است که این مطالب را به خدا و یا پیامبر (ص) نسبت می‌دهند. هر چقدر هم که مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بر این امر تاکید می‌کنند فایده‌ای ندارد. تا انتقادی هم وارد می‌کنیم می‌گویند که هیات امام حسین (ع) است. در برخی از خیابان‌ها و مجالس عزاداری صحنه‌هایی شکل می‌گیرد که درخور شان هیئت امام حسین (ع) نیست.

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج خاطر نشان کرد: منبری‌ها و مداحان ما اگر یک جمله را بدانند همه معضلات و مشکلات حل می‌شود و آن جمله حرمت دروغ است. دروغ بستن به هر فردی گناه دارد و اگر آن دروغ به خدا و پیامبر (ص) باشد گناهش چند برابر می‌شود. منبریِ ما باید بداند آن چیزی که از پیامبر(ص) نقل می‌کند، آیا واقعا سندیت دارد و یا فقط می‌خواهد یک مطلبی را گفته باشد.

موسوی شاهرودی بیان کرد: یک موقعی حادثه‌ای در کربلا رخ داده و افراد سناریویی از آن تهیه می‌کنند و به مردم ارائه می‌دهند که این هم رفتار درستی نیست. اما گاهی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند که مثلا پیامبر (ص) در حق امام حسین (ع) این جمله را فرمود. ما باید برای هر سخن و حدیثی سندیت قطعی داشته باشیم، اگر دروغ از بین برود و مراقب باشیم که هر سخنی را به زبان نیاوریم، مجالس امام حسین (ع) رنگ و بوی خدایی می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بنده عینه دیدم که شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه (س) واعظ و سخنوری می‌آمد، اما این اتفاق بعد از دو سال تغییر کرد و وقتی دلیل آن را جویا شدیم که چرا دیگر آن واعظ و سخنور در آن مجالس حضور ندارد، گفتند استقبال مردم نسبت به این امر کم بوده است. متاسفانه گاهی می‌بینیم خود مردم به دنبال سر و صدا هستند و در مجالسی شرکت می‌کنند که هیچ آورده‌ای برای آن‌ها ندارد.

متاسفانه خرافه‌ها وارد مجالس عزاداری سیدالشهدا شده و برخی مداحان ناخواسته این تحریف‌ها را نقل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند و بهانه دست دشمن می‌دهند

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج ادامه داد: امروز متاسفانه خرافه‌ها پای خود را در مجالس عزاداری سیدالشهدا باز کرده است و برخی مداحان ناخواسته این تحریف‌ها را نقل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند و بهانه زیر سوال بردن این واقعه عظیم را به دست دشمن می‌دهند. اگر در عزاداری‌های ما شعور حسینی وجود نداشته باشد، دشمن بر روی شور عزاداری‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا عزاداری‌ها را از مسیر واقعی خودش منحرف کند.

موسوی شاهرودی افزود: متاسفانه در این میان هم هستند مداحان و سخنرانانی که بدون غرض با بیان تحریفات بر واقعه عاشورا بر این خواسته دشمنان دامن می‌زنند. در این شب‌ها مراسم‌ها باید شور همراه با شعور را داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله توجه داشته باشند که عزاداری‌ای که در آن فقط شور باشد موجب تخریب و بهانه دادن به دشمن است. اگر بخواهیم تعریفی از شور و شعور داشته باشیم باید بگویم شور مربوط به حس می‌شود اما شعور دین و بصیرت انسان و خلوصش را زیاد می‌کند.

وی گفت : اگر مداحان با مطالعه کافی در جلسات حضور پیدا کنند، قطعاً از ورود خرافه‌ها به دین جلوگیری می‌شود و دشمن در این زمینه شکست می‌خورد. وظیفه مردم در مقابل این تحریف‌ها این است که از نوع مجالس و گویندگان استقبال نکنند.
منبع:‌ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: