کد خبر: ۷۳۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
تعداد بازدید: ۶۴۳
در نشست رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با ارزیاب ایکوموس در پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس که ظهر امروز 3 مهر 96 صورت گرفت جزئیات این پرونده تشریح شد.

دیدار ارزیاب ایکوموس در پرونده منظر ساسانی فارس با رئیس سازمان میراث‌فرهنگیعلی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست با اسد سیف ارزیاب ایکوموس در پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس گفت: «ایران بواسطه دارا بودن قدمت تاریخی، آثار تاریخی زیادی برای ثبت جهانی دارد. این آثار محدود به اریان نیست بلکه مربوط به تمام بشریت است.»

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرداغ؛ او افزود: «البته سهمیه ایران برای ثبت آثار در یونسکو با تعداد آثار تاریخی بی‌نظیر این کشور همخوان نیست و باید ظرفیت‌ها و تعداد آثار هر کشور را در این سهیمه دخیل دانست.»

مونسان تصریح کرد: «ایران کشوری با تمدن فوق‌العاده است، جای تعجب است که با وجود قدمت تاریخی و آثار بی‌نظیر بیش از 38 سال است که عضو کمیته میراث جهانی نیست.»

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: «ایران حدود 54 اثر در فهرست موقت یونسکو دارد، جمع‌آوری اطلاعات و مستندات 50 اثر مهم دیگر برای اضافه شدن به فهرست موقت یونسکو در دست اقدام است.»

او در تشریح پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس بیان کرد: «فارس آثار بی‌نظیری مانند  شهر گور فیروز‌آباد دارد. این شهر اولین شهر دایره‌ای جهان است و تاکنون حدود 5 تا 7 درصد آن کاوش شده است. نظام شهرسازی این منطقه بسیار منحصربه‌فرد است و دانش شهرسازی و معماری در آن دوره از این منطقه به سایر نقاط ایران و دنیا انتقال داده شد. همچنین گنبد برای اولین‌بار در جهان در فیروزآباد خلق می‌شود.»

طالبیان در تشریح وسعت منطقه و اهمیت این شهر دایره‌ای افزود: «هسته شهر 639 هکتار است و این شهر بیش از 13هزار هکتار حریم دارد.»

او همچنین در ادامه ضمن تشریح قلعه‌دختر، آتشکده اردشیر، شهر گور، چشمه ساسان، بیشاپور، تنگه چوگان و سروستان و... بر اهمیت این منطقه به‌لحاظ باستان‌شناسی فرهنگی و طبیعی تأکید کرد.

شهر گور فیروزآباد الگویی برای سایر نقاط دنیا

اسد سیف نیز در این نشست گفت: «بسیار متعجبم که شهر گرد فیروز‌آباد هنوز در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو به ثبت نرسیده است، در حالی که این شهر، علی‌رغم تصور بسیاری از افراد که بغداد را اولین شهر گرد در دنیا می‌پندارند، اولین شهر گرد در دنیاست و بغداد نیز از شهر گرد فیروز‌آباد تأثیر پذیرفته است.»

او با اشاره به اینکه فرهنگ و دانش این سبک از شهر سازی به سایر نقاط جهان انتقال داده شد گفت: «این اولین مدل شهر گرد بود و بسیاری از نقاط دنیا از این مدل تأثیر پذیرفته‌اند. این شهر و بناهای موجود در آن حتی در زمینه تکنیک گنبد‌سازی نیز سرمشقی برای دنیا بود.»

ارزیاب ایکوموس در پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس با اشاره به اهمیت ثبت جهانی این آثار گفت: «ثبت جهانی این آثار تغییری در دیدگاه عموم مردم نیز ایجاد می‌کند و همه با اهمیت آثار موجود در این محور آشنا می‌شوند. این محور می‌تواند مورد توجه دنیا قرار گیرد، این نوع معماری و شهرسازی از لحاظ گردشگری و میراث‌فرهنگی نیز می‌تواند بسیار مهم باشد. با ثبت جهانی این شهر همه دنیا با این نوع معماری و فرهنگی حاکم در این منطقه آشنا می‌شوند، من نیز تمام تلاش خود را خواهم کرد که این پرونده به بهترین نحو معرفی شود.»

او درباره عضویت ایران در کمیته میراث‌ جهانی تصریح کرد: «همه کشورهای برای عضویت در این کمیته شانس برابر دارند و یونسکو نیز سعی می‌کند که در این زمینه دموکراتیک عمل کند و از بازی‌های سیاسی در سطح دنیا تأثیر نپذیرد. وضعیت ایران نیز با توجه به تعداد آثاری که در فهرست موقت یونسکو دارد وضعیت خوبی است و امیدوار این به‌زودی به‌ عضویت کمیته میراث‌ جهانی در بیاید.»

منبع: خبرگزاری میراث آریا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: