کد خبر: ۷۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۱۷۵
محمد اسماعیل کوثری نماینده سابق مجلس درباره محصورین می گوید: "اینها به‌ راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت باشد محدودیت دارند."
کوثری: برخی فکر می‌کنند موسوی و کروبی در یک اتاق حصر مطلق خانگی هستند، اصلاً و ابداً / نیروهای سپاه در منزل اینها نیستند/ حصر فرصتی بود و هست که سر عقل بیایند/ اگر بخواهند عذرخواهی کنند برایشان نشست خبری برگزار می‌کنیم
محمد اسماعیل کوثری نماینده سابق مجلس درباره حصر می گوید: "اینها به‌ راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت باشد محدودیت دارند."
 
به گزارش خبرداغ ، کوثری در گفت‌وگویی درباره احتمال رفع حصر گفت: رفع حصر یعنی دادگاه. ما دوست نداریم کسی در حصر باشد اما آقای کروبی و مخصوصاً آقای موسوی باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده در جریان فتنه 88 باشند. اینها که مدام می‌گویند رفع حصر بدانند که رفع حصر یعنی دادگاه. من قاضی نیستم اما اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود.
 
بخشی از گفت و گوی او با تسنیم به شرح زیر است:

*2 نفر به دلیل فراخون برای آشوب از سال 89 تاکنون و به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی در تهران در حصر هستند؟ حدود این حصر چقدر است؟

**کوثری: اینها به‌راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت مردم باشد محدودیت دارند و هر فعالیت ضد امنیتی که ممکن است علیه مردم باشد برای اینها محدود شده است و این محدودیت هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. این‌طور نیست که برخی فکر می‌کنند اینها در یک اتاق حصر مطلق خانگی هستند، اصلاً و ابداً این‌طور نیست. البته باید بگویم که اینها به خاطر انتخابات حصر نشده‌اند بعد از گذشت یکسال از انتخابات وقتی اینها همچنان دعوت به توطئه علیه نظام می‌کردند شورای عالی امنیت ملی چنین تصمیمی گرفت اگر اینها توطئه را 20 ماه طول نمی‌دادند که اصلاً حصر نمی‌شدند.

*می‌گویند نیروهای سپاه یا قرارگاه ثارالله در منزل محصوران حضور دارند؟

- کوثری: اصلاً به نیروهای سپاه ارتباطی ندارد. نیروهای که وظیفه‌ دارند ممکن است باشند یا نباشد، باید خودشان بگویند من می‌گویم که نیروهای سپاه اصلاً در منزل اینها نیستند.

*درباره فعالیت جریان فتنه؛ آیا قرارگاه اینها را زیر نظر دارد؟

- کوثری: فتنه مرده است چون منطق نداشتند و ندارند. ادعایی کردند که هیچ دلیلی برایش نداشتند. ما هم به فتنه حساسیم اما در کشور ما هر نهادی وظیفه‌ای دارد که به وظیفه‌اش عمل می‌کند. یکی از وظایف ما زیر نظر داشتن فعالیت‌های سیاسی است ما مراقب هستیم که هیچ اقدامی علیه امنیت مردم انجام نشود. یک موقع است برخی علیه امنیت می‌نویسند یا حرف می‌زنند؛ از نظر ما اشکالی ندارد؛ بگویند و بنویسند همان‌طور که امروز خیلی‌ها می‌نویسند. اما اگر کسی فرد یا گروهی بخواهد علیه امنیت مردم اقدام عملی کند، ما ورود خواهیم کرد چون در بحث امنیت مردم با هیچ کس شوخی نداریم. در فتنه 88 وقتی من نماینده مجلس بودم، به نمایندگان مجلس گفتم ما عضو کمیسیون امنیت ملی هستیم باید با کاندیدا دیدار کنیم. دیدار آقای رضایی، هاشمی، موسوی، کروبی و خاتمی رفتیم. من واقعاً از هیچ‌کدام از اینها حرف منطقی نشنیدم. خود آقای موسوی گفت من نه شورای نگهبان را قبول دارم و نه وزارت کشور را. به آقای موسوی گفتم برخی در این کشور زندگی می‌کنند درحالی‌که نظام را قبول ندارند اما کسی که شورای نگهبان را قبول ندارد چطور می‌خواهد نفر دوم کشور شود؟ اصلاً چطور در انتخابات شرکت کرده است؟ خب آن زمان که شورای نگهبان گفت صلاحیت میرحسین موسوی مورد تائید است، شورای نگهبان را قبول نمی‌کردید و کنار می‌کشیدید. آقای موسوی به من گفت اگر همه 13 میلیون نفر بگویند تقلب نشده بازهم قبول نمی‌کنم. خب طبیعی است فردی که چنین منطقی دارد در بین مردم و حتی آن 13 میلیون نفر مطرود باشد. آقای خاتمی بارها گفته که تقلب نشده اما ایشان حاضر نیست بابت این اتهام که به مردم و نظام زده‌شده عذرخواهی کند.

*برخی افراد می‌گویند شرایطی مهیاست که بتواند رفع حصر صورت بگیرد؛ نظر شما چیست؟

- کوثری: رفع حصر یعنی دادگاه. ما دوست نداریم کسی در حصر باشد اما آقای کروبی و مخصوصاً آقای موسوی باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده در جریان فتنه 88 باشند. اینها که مدام می‌گویند رفع حصر بدانند که رفع حصر یعنی دادگاه. من قاضی نیستم اما اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود.

*فکر می‌کنید چرا شورای عالی امنیت ملی، حصر را به محاکمه ترجیح داد؟ جریان ضدانقلاب مدعی است که امکان محاکمه سران فتنه و اجرای حکم دادگاه آنها وجود ندارد؟

- کوثری: اینها محصور شدند تا سر عقل بیایند. نظام دوست ندارد مسئولین پیشین خود را محاکمه و تنبیه کند. حصر فرصتی بود و هست که اینها سر عقل بیایند اما درباره محاکمه و اجرای حکم احتمالی باید بگویم که این نظامی که پشتوانه مردم، آمریکا را از منطقه بیرون و جریان تروریستی داعش را در بیرون کشور زمین‌گیر کرده است چطور می‌گویند که نمی‌تواند  2 نفر را محاکمه کند؟ از نجابت نظام سوء استفاده نکنند اقتدار نظام بیشتر از این حرف‌هاست مهم این است که اینها سر عقل آمده و از موضع خود عقب‌نشینی کنند؛ توبه و عذرخواهی کنند.

*ممکن است سؤال شود که شما از کجا می‌دانید که اینها سر موضع خود هستند و عقب‌نشینی نکرده‌اند؟

- کوثری: اگر به دنبال جبران بودند که مصاحبه و عذرخواهی می‌کردند.

*امکان این کار برای آنها وجود دارد؟ با کدام رسانه و خبرنگار؟

- کوثری:  بله می‌توانند. اینها اگر بخواهند حرف بزنند و عذرخواهی کنند برایشان نشست خبری برگزار می‌کنیم. اگر اینها واقعاً قصد اذعان به‌اشتباه خود را داشته باشند نظام مشکلی ندارد که صدای اینها را به گوش مردم برسانند. خب اگر عذرخواهی و توبه کنند طبیعی است که ممکن است در مجازات اینها، ملاحظه و قطعاً وضعیتشان بهتر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: