کد خبر: ۷۳۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
تعداد بازدید: ۲۶۰
/یادداشتی از علی حیدری/
بایستی اقدام رئیس‌جمهور در گنجاندن لزوم" مدیریت تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها، واگذاری‌ها و انتصابات" بعنوان یکی از اولویت‌های عمومی در ضمیمه احکام وزاری محترم دولت دوازدهم را ستود و امید داشت که با رعایت مراتب در تمامی وزارتخانه‌ها، گام‌های موثری در جهت نیل به سلامت اداری و مبارزه واقعی و اثرگذار با فساد اداری برداشته شود .
مدیریت تعارض منافع

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا  ، رئیس‌جمهور محترم اخیراً ضمائم احکام وزرای محترم را ابلاغ کرد. این ضمیمه دارای مقدمه و اولویت های عمومی و تخصصی است . در مقدمه بر لزوم تحقق برنامه‌های دولت که در انتخابات اردیبهشت ۹۶ مورد تائید مردم قرار گرفت و نیز برنامه‌های وزرا که با رای اعتماد و نمایندگان محترم به هر یک از وزرا مورد تائید مجلس واقع شده است، تاکید و مقرر شده است مراتب در چارچوب قانون و اسناد بالادستی و بویژه سیاستهای کلی اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی بمورد اجرا گذاشته شود. همچنین سازوکار گزارش دهی و گزارش‌گیری اقدامات وزرای محترم در این زمینه و زمانبندی آن مشخص شده است .

در بخش اولویت‌های عمومی به نکات اساسی و مهمی اشاره شده است از جمله سلامت اداری، شفافیت، قانونمندی، شایسته‌سالاری، حقوق شهروندی، محیط زیست، کاهش تصدی‌های غیرحاکمیتی دولت، کاهش انحصارات و امتیازات خاص، دولت الکترونیک و بکارگیری جوانان و زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در سطوح و مدیریتی و کارشناسی و ... ، ولی در این میان بایستی به یکی از فرازهای مهم اولویت‌های عمومی که برای تمامی وزاری محترم لازم الاتباع می‌باشد و عبارت از بند ۲ اولویت های عمومی است یعنی لزوم "مدیریت تعارض منافع" اشاره نمود بدین ترتیب که رئیس جمهور محترم در بند یک اولویت‌های عمومی آورده اند :

" ۱- ارتقای سلامت نظام اداری، شفافیت مالی، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتی و معیار قرار دادن قانون در همه امور . "

و بلافاصله در بند ۲ اولویت های عمومی به یکی از علل و اسباب بروز مفاسد اداری و حیف و میل اموال عمومی، بیت المال و حق الناس پرداخته اند که عبارت است "تعارض منافع" که ناشی از بروز پدیده‌هایی نظیر "تضاد منافع"، "تعارض نقش"و "درب چرخان" می باشد .

" ۲- اعمال شایسته سالاری به عنوان تنها معیار انتخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها، واگذاریها و انتصابات ."

به حق باید گفت که یکی از ریشه های اصلی فقر و فلاکت و ناکارآمدی و هدر رفت منابع و ظرفیت ها و سرمایه های انسانی، اجتماعی، مالی و اقتصادی کشور عدم "مدیریت تعارض منافع" در تصمیم گیری ها، واگذاریها و انتصابات است .

بایستی گفت رئیس جمهور محترم دست روی نکته مهمی گذاشته اند چرا که علت العلل عدم اجرای دقیق و صحیح قوانین و مقررات، عدم توفیق طرح‌های توسعه ای و اصلاحی، عدم مبارزه با فساد اداری و بروز فساد سیستماتیک، عدم اثر بخشی و کارآمدی منابع تخصصی و ... به عدم مدیریت تعارض منافع بر می گردد .

در همین زمینه می‌توان اقدام جناب دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در انتصاب یک فرد غیرپزشک بعنوان مدیر عامل یکی از سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی(سازمان بیمه سلامت) را به فال نیک گرفت . اثرات و تبعات عدم مدیریت تعارض منافع در ایران از آن جهت فاجعه بار است که بلحاظ فقدان نظامات نظارتی منسجم و موثر قبل، حین و پس از عمل، عدم اعمال حسابرسی مدیریت و اکتفا به گزارشات عملکردی انشایی و آماری ، فقدان نظامات آماری، پایگاههای اطلاعاتی و حسابهای ملی منسجم و یکپارچه، عدم شفافیت مالی، اطلاعاتی و ... و عدم محاسبه پذیری فعالیت‌ها، فقدان تشکل‌های صنفی مستقل، واقعی و غیرسیاسی و ... امکان رصد و پایش و پیمایش عملکرد مدیران دارای تضاد منافع و تعارض نقش نیست بویژه آنکه برخی اقدامات ریاکارانه، متظاهرانه، توده ستایانه و عوام فریبانه عملاً راه را بر هر گونه قضاوت و حسابرسی واقعی می بندد و تدلیس و تبلیس چنان به جان نظامات تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرایی و نظارتی می افتد که نمی توانند حیف و میل را تشخیص دهند. بعضاً مشاهده می شود مدیری که کارکرد و عملکرد او و اطرافیانش هزاران میلیارد تومان ضربه و لطمه به کشور و مردم  وارد نموده است با انجام متظاهرانه برخی امور خیریه جزئی (با هدف تطهیر و کسب وجهه) راه را بر هر گونه قضاوت و حسابرسی اعمال خود می بندد و اطرافیان چاپلوس، متملق، متلون و چندگانه سوز نیز با همین مستمسک به توجیه و تحسین و تقدیس می پردازند و مثلث زر و زور و تزویر در خدمت این فرد قرار می گیرد .

به بیان دیگر در بسیاری از کشورهای دنیا که اقتصاد رانتی ندارند و یا رانت را در اقتصادشان به حداقل ممکن رسانده اند و

رسانه‌های حرفه‌ای و تشکل‌های صنفی مستقل و واقعی دارند و شفافیت و محاسبه پذیری فعالیت ها در حد اعلی وجود دارد، نظام در آمد– هزینه و حساب‌های ملی مشخص و متعین دارند و ...، هنوز که هنوز است بحث مدیریت تعارض منافع (تضاد منافع، تعارض نقش و درب چرخان) مساله مهم و اساسی آن جوامع است و کماکان دارند بر روی تقویت این حوزه و مدیریت تعارض منافع کار می کنند. فلذا با این اوصاف، توجه به این مقوله در کشورمان از اهمیت و اولویت دو چندانی برخوردار است که خوشبختانه رئیس جمهور محترم به این مساله التفات داشته اند و وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اولین چراغ را در این زمینه روشن کردند.

در مجموع بایستی اقدام رئیس‌جمهور در گنجاندن لزوم" مدیریت تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها، واگذاری‌ها و انتصابات" بعنوان یکی از اولویت‌های عمومی در ضمیمه احکام وزاری محترم دولت دوازدهم را ستود و امید داشت که با رعایت مراتب در تمامی وزارتخانه‌ها، گام‌های موثری در جهت نیل به سلامت اداری و مبارزه واقعی و اثرگذار با فساد اداری برداشته شود .

یادداشت: علی حیدری، عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
درپاسخ به سخنرانی نجس وحشی، بی ادب ، فرهنگ و بی شخصیت عادل الجبیر در مجمع عمومی سازمان ملل سگ هارآمریکا در منطقه خاورمیانه شرم آوربود
هم عادل الجبیر غلط می کند هم ترامپ!
هم عادل الجبیر غلط می کند هم نتانیاهو!
عادل الجبیرسگ هارآمریکا درمنطقه است.
عربستان سعودی حامی تروریسم (ایران ضد تکفیری ها و صهیونیسم) است
امارات حامی تروریسم (ایران ضد تکفیری ها و صهیونیسم) است.
عربستان سعودی هم پدرواقعی تروریسم است وهم مادر واقعی تروریسم است.
عربستان سعودی از تروریسم حمایت مالی می کند و در گسترش آشوب و بی ثباتی در منطقه دخیل بوده است.
عربستان سعودی یک کشور حامی تروریسم است و از تروریست های سوریه، تروریست های داعش درسوریه، عراق، لبنان، یمن، افغانستان، پاکستان، لیبی، منطقه خاورمیانه وجهان حمایت مالی می کند.
القاعده یکی ازدستگاه های دولت عربستان سعودی است.
عربستان ثابت کرد که حامی تروریسم است.
عربستان ثابت کرد که دشمن درجه یک دین اسلام، قرآن، مظلومان، مسلمانان وکل بشریت است.
عربستان و امارات همچنان حامی تروریسم درمنطقه خاورمیانه وجهان هستند.
رژیم جنایتکارآل سعود مررج اسلام آمریکایی است.
نه تنها مردم مردم ایران، بلکه مردم دنیا جنایات عربستان سعودی را فراموش نمی کنند.
دربرابر اشغالگری عربستان سعودی سکوت نمی کنیم.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: