کد خبر: ۷۳۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
تعداد بازدید: ۲۹۷
مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع سوءتغذیه در بیماران بستری در مشهد حدود 38 درصد است و از هر 10 نفر بیمار بستری، 4 نفر سوءتغذیه دارند.
از هر 10 بیمار بستری در مشهد، 4 نفر سوءتغذیه دارند
به گزارش خبرداغ ، عبدالرضا نوروزی ، با بیان این‌که «بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، نیازمند رژیم غذایی ویژه‌ای هستند»، افزود: خود بیماری باعث می‌شود که نیاز به یک دسته از موادغذایی نیز تغییر کند و به‌طور مثال نیاز به برخی پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بیشتر شود. لذا بیماران نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای خاصی هستند که یکی از این‌ حمایت‌ها، مکمل‌های خاصی هستند که برای این منظور ساخته شده‌اند.

وی افزود: از طرفی دیگر، اکثر بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، سطح هوشیاری‌شان کاهش می‌یابد. بنابراین باید با روش‌های خاص غذاهای هضم‌شده را به بدن‌ این بیماران منتقل کرد. یا حتی در برخی موارد بیمارانی هستند که راه گوارششان بسته شده است، مانند برخی از بیماران سرطانی یا جراحی‌شده که مجبوریم این مواد غذایی را به‌طور مستقیم وارد رگشان کنیم.

نوروزی با بیان این‌که «از لحاظ پزشکی موادی که ما دریافت می‌کنیم به سه دسته تقسیم می‌شود»، توضیح داد: یک‌سری از این مواد دارو هستند، یک‌سری مکمل مانند ویتامین‌ها و... و یک‌سری نیز مابین این‌ها مکمل‌های غذایی خاص است که این‌ها نه دارو هستند و نه مکمل معمولی، بلکه یک بسته غذایی خاص هستند و باید توسط متخصصان تجویز شود.

وی اضافه کرد: مشکلی که داریم این است که این مواد غذایی خاص تخت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و با توجه به ضرورت استفاده از این داروها، مریض مجبور است که خودش اقدام به خرید آن‌ها کند و هزینه‌های قابل توجهی را نیز متقبل شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه «باید این آگاهی در تصمیم‌گیران بیمه و وزارت بهداشت ایجاد شود که این موادغذایی خاص تحت پوشش بیمه قرار بگیرند»، تصریح کرد: ما بیماران‌مان را به‌خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه، گرسنگی می‌دهیم. شیوع سوءتغذیه در بیماران بستری در مشهد حدود 38 درصد است، یعنی از هر 10 نفر بیمار بستری، 4 نفر سوءتغذیه دارند. عدد بسیاری بالایی است. این عدد در بخش مراقبت‌های ویژه بالای 60 درصد است، یعنی ما 62 درصد بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند، سوءتغذیه دارند.

نوروزی تصریح کرد: وقتی به سوءتغذیه بیماران توجه نشود، احتمال عفونت‌های بیمارستانی در این‌ها افزایش می‌یابد، مشکلات قلبی و کلیوی را به‌وجود می‌آورند و در نهایت منجربه این می‌شود که طول مدت بیشتری را در بیمارستان‌ها بستری شوند.

وی با بیان اینکه «این موادغذایی خاص یک روش و  تکنولوژی جدید است و در کشورهای پیشرفته حدود 10-15 سال که جا افتاده است»، بیان کرد: به هرحال این روش‌های نوین باید به‌طریقی وارد کشور شود و این وظیفه ما متخصصان تغذیه است. باید ما متخصصان تغذیه این آگاهی را به سیاست‌گزاران بدهیم که تحت پوشش قرارگرفتن این مواد غذایی خاص یک ضرورت است. چراکه شواهد علمی متقنی وجود دارد که استفاده از این مواد غذایی خاص باعث بهبود شرایط بیمار و ترخیص سریع‌تر او از بیمارستان می‌شود.

نوروزی تشریح کرد: مشکل عمدۀ افراد بالای 70 سال، مشکل سوءتغذیه است. ما در این مورد مشکلی داریم به نام سارکوپنی. سارکوپنی به این معنا که در افراد سالمند به دلایل نامعلومی کاهش وزن صورت می‌گیرد و این کاهش وزن بیشتر بافت‌های عضلانی را از بین می‌برد. این کاهش بافت‌های عضلانی باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس و راه‌رفتن فرد و... می‌شود. لذا این افراد نیز نیازمند یک برنامه غذایی خاص هستند تا بتوانیم از تخریب بافت‌های عضلانی جلوگیری کنیم.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که دریابیم جامعه ما در چند سال‌ آینده، جامعه‌ای پیر خواهد شد.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: