کد خبر: ۷۳۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
تعداد بازدید: ۵۰۴
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان همدان:
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان تأکید کرد: «بخش گردشگری و خدمات دو بخشی هستند که در حوزه اشتغال در دنیا مؤثر بوده‌اند، بنابراین باید بر بخش خدمات به‌ویژه خدمات مربوط به حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی متمرکز شویم.»
باید بر بخش خدمات به‌ویژه در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی متمرکز شویم/ جلوگیری از عرضه فله‌ای صنایع‌دستی با تجاری‌سازی و برند‌سازی

به‌گزارش خبرداغ به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس ‌سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز سه‌شنبه 28 شهریور 96 در این جلسه ــ که با حضور محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی و مدیران دستگاه‌های دولتی استان همدان در مجموعه فرهنگی‌تاریخی گنجنامه برگزار شد ــ گفت: «خوشبختانه دولت دوازدهم با رأی اعتمادی که از مجلس گرفت کار خود را شروع کرد و امیدواریم در این دولت، با توجه به زحمات زیادی که دولت یازدهم متحمل شده است، شاهد رونق گرفتن بیشتر اقتصاد در کشور باشیم.»

او ادامه داد: «در دولت یازدهم بسیاری از شاخص‌های منفی به شاخص‌های مثبت تبدیل شد اما با توجه به اینکه این شاخص‌های منفی در عمق جامعه نفوذ کرده بود مردم به‌شکل محسوسی مثبت شدن این شاخص‌ها را حس نکردند. امیدواریم با اقدامات دولت دوازدهم رشد شاخص‌ها در زندگی مردم نیز تأثیرگذار باشد و شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.»

مونسان با اشاره به وضعیت کشور نیز گفت: «بودجه دولت 300هزارمیلیارد تومان است که نیمی از این رقم به صندوق توسعه ملی، بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی داده می‌شود و‌درصد چشمگیری از نیمه دیگر بودجه به هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزد کارکنان دولت اختصاصی می‌یابد. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دیگر دوران طلایی افزایش قیمت نفت را تجربه نخواهیم کرد، زیرا منابع جدید نفتی در دنیا ظهور پیدا کرده‌اند.»

او ادامه داد: «با توجه به این شرایط، تنها راه‌حلی که برای توسعه اقتصادی کشور باقی می‌ماند همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید می‌کنند و آن "اقتصاد مقاومتی" است، به‌نحوی‌که در دیدار مقام معظم رهبری با هیئت‌دولت دوازدهم نیز ایشان بر عبور از اقتصاد نفتی و رانتی و دستیابی به اقتصاد مردمی تأکید کردند. امروز باید به این سمت برویم که اقتصاد را به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار کنیم، چراکه منابع دولت ثابت است و هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «در اقتصاد مقاومتی به موضوع درون‌زا بودن تأکید می‌شود و در این حوزه مهم‌ترین موضوع استخراج مزیت‌های کشور است. متأسفانه درحال‌حاضر برنامه‌های ما براساس مزیت‌ها تهیه نمی‌شود و این موضوعی است که باید بیش‌ازپیش به آن توجه کرد. ما از استان‌ها خواسته‌ایم تا در مناطق خود به‌دنبال فرصت‌ها و مزیت‌ها باشند.»

او ادامه داد: «بخش گردشگری و خدمات دو بخشی هستند که در حوزه اشتغال در دنیا مؤثر بوده‌اند و ما اگر بخواهیم به اعداد بزرگی در حوزه اشتغال دست پیدا کنیم باید بدانیم که این امر در حوزه صنعت محقق نمی‌شود بلکه باید بر بخش خدمات به‌ویژه خدمات مربوط به حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی متمرکز شویم. کشور ما دارای مزیت‌های بسیار زیادی در این دو حوزه است، ما 32هزار اثر تاریخی در کشور داریم که این آثار در تمام نقاط کشور پراکنده است. همچنین در حوزه صنایع‌دستی کشور ما مزیت‌های بسیار زیادی دارد که باید این زمیت‌ها را معرفی و احیا کنیم.»

در آینده صنعت گردشگری به مهم‌ترین صنعت دنیا تبدیل می‌شود
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران دنیا در سال 2017 به بیش از یک‌میلیارد برسد که این میزان گردشگر 240میلیارد دلار گردش مالی در دنیا ایجاد می‌کند. همچنین به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در آینده صنعت گردشگری به مهم‌ترین صنعت در بسیاری از کشورها تبدیل خواهد شد.»

او ادامه داد: «هوشمندسازی امروزه در دنیا به‌شدت درحال پیشرفت است به‌نحوی که ممکن است این روند هوشمندسازی حوزه بیمه و بانکداری را با مشکلاتی مواجه کند اما حوزه‌ای که همچنان روبه‌رشد است گردشگری است که متأسفانه در کشور ما هنوز جدی گرفته نشده است. امیدواریم بتوانیم مزیت‌ها را معرفی و در حوزه گردشگری رشد و رونق ایجاد کنیم.»

مونسان ادامه داد: «در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی می‌توان با 50میلیون تومان اعتبار شغل ایجاد کرد، این درحالی‌است که این رقم در بخش صنعت به چندصدمیلیون تومان می‌رسد. همچنین بازار حوزه گردشگری و صنایع‌دستی یک بازار رقابتی نیست چراکه مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر کشور منطقه منحصر‌به‌فرد است و می‌تواند گردشگران خود را داشته باشد. حوزه گردشگری، علاوه‌بر منافع اقتصادی، نفع اجتماعی نیز به‌دنبال دارد؛ چراکه مانع مهاجرت از روستا به شهر می‌شود و توزیع عالادنه ثروت و درآمد را تا عمق روستاها به‌دنبال دارد. ما باید با تعریف مسیرهای گردشگری و معرفی جاذبه‌های کشورمان در حوزه گردشگری رونق ایجاد کنیم. همچنین در بخش صنایع‌دستی باید با تجاری‌سازی و برند‌سازی از عرضه فله‌ای این آثار دستی جلوگیری کنیم.»

او افزود: «تلاش می‌کنیم که همدان هم در زمره مقاصد مهم گردشگری کشور قرار گیرد، پروژه شهر گردشگری که شاخصه‌های آن در دست تهیه است به‌زودی اجرایی می‌شود و امیدواریم با توجه به مزیت‌های موجود در این استان، همدان نیز به‌عنوان پایلوت برای شهر گردشگر درنظر گرفته شود.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «یکی از مشکلاتی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید دارند این است که در عین اخذ تصمیمات خوب در ستاد اقتصاد مقاومتی، این تصمیمات به‌اجرا درنمی‌آیند. در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت دوازهم این موضوع موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که نحوه گزارش‌دهی و گزارش‌گیری با اشکالاتی مواجه است. در همان جلسه مقرر شد که این روند اصلاح شود و پروژه‌ها با دسته‌بندی و تفکیک مشخص‌تری ارائه شوند.»

همدان میزبان چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال 2018
او به سفر هفته گذشته خود به چین اشاره کرد و افزود: «این سفر دستاوردهایی شامل عضویت ایران در کمیته اعتبارنامه‌های سازمان جهانی گردشگری داشت. همچنین جمهوری اسلامی ایران به‌مدت چهار سال برای بازه زمانی 2018 تا 2021 به‌عنوان عضو شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری پذیرفته شد. به‌علاوه، هیئت اعزامی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این سفر جمهوری اسلامی ایران را برای بازه زمانی 2018 تا 2019 به‌عنوان نایب‌رئیس کمیسیون منطقه‌ای جنوب آسیا پیشنهاد داد که پس از رأی‌گیری، اعضا با این پیشنهاد موافقت کردند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «این خبر خوش را برای استان همدان داریم که استان همدان میزبان چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال 2018 (آبان 1397) خواهد بود. امیدواریم از این فرصت برای معرفی استان همدان نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.»

او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در مجموعه فرهنگی‌تاریخی گنجنامه افزود: «پروژه‌های گردشگری به‌واسطه اینکه محرک بخش گردشگری هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و باید در این حوزه تلاش بیشتری صورت گیرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: