کد خبر: ۷۳۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
تعداد بازدید: ۴۵۵
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از بازدید از مجموعه فرهنگی‌تاریخی گنجنامه، «غار آکواریوم» دهکده گنجنامه را افتتاح کرد.
بازدید مونسان از مجموعه گنجنامه و افتتاح غار آکواریوم دهکده گنجنامهبه گزارش خبرداغ به نقل از روابطعمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ،علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همراهی محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی و مسئولان استانی همدان از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله پنج‌کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حکاکی شده است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون 20سطری به‌زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته و پهنایی معادل 115 سانتی‌متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قرار دارد.

غار مصنوعی و تونل آکواریوم با ماده بتن و فلزی احداث شده است و درنهایت، با اجرای پوششی خاص، به‌هیئت سنگ‌های طبیعی درمی‌آید. انواع خزندگان و پرندگان در این غار آکواریوم نگه‌داری می‌شود.

در فاز بعدی این غار، آکواریوم آب شور و شیرین، بزرگ‌ترین آکواریوم ایران به‌حجم 60هزار لیتر، پنگوئن‌های آفریقایی، موزه سنگ‌های کانی استان همدان و موزه مشاهیر همدان قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: