کد خبر: ۷۳۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
تعداد بازدید: ۵۰۰
«خاویار نماد زمان های خوب، تمدن ایرانی و روابط دوستانه ایران با غرب است. در مقایسه با نفت و پتروشیمی شیلات ظرفیت نیرومندتری دارد. سیاستگذاران ایرانی باید روی این موضوع تمرکز کنند».
خاویار ایران دوباره به امریکا باز می گردد/هر اونس ۸۰ دلار«ناصر مشکین اذریان» صادر کننده نمونه ابزیان در ایران می گوید تقریبا هر اونس خاویار ایران به قیمت ۸۰ دلار است. او می گوید خاوریار ایران دارای شهرت  فوق العاده ای در سرتاسر جهان است و روند رو به رشدی دارد. همان طور که اقتصاد ایران در تلاش برای خارج شدن از اسیب های ناشی از تحریم های شدید بین المللی سالیان گذشته است تولید کنندگان خاویار نیز درصدد افزایش صادرات این محصول برآمده اند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  آفتاب نیوز،  اکنون ده ها تولید کننده ایرانی در مزارع ماهی استرون را پرورش می دهند. پس از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی با شش قدرت جهانی به تدریج بازارهای خارجی به روی محصولات ایرانی از جمله خاویار باز می شوند. از سال ۲۰۱۶ به این سو ماهی های خاویاری در فروشگاه های مهاجران ایرانی در لس انجلس و دیگر ایالت ها فروخته می شوند. «علی اکبر خدایی» دبیرکل اتحادیه تولید و بازرگانی شیلات ایران می گوید امریکا یک بازار ناشناخته اما بالقوه برای ایران است. 

لس انجلس تایمز اشاره می کند پیش از وقوع انقلاب ۱۹۷۹ میلادی در زمانی که محمرضا پهلوی در قدرت بود و دوست غربی ها محسوب می شد اروپایی ها خاویار ایران را زیاد مصرف می کردند.

 این روزنامه می نویسد:«ضیافت های مفصل شاه معروف بودند. زمانی که او میزبان خارجی ها بود خاوریار سرو می کرد. برای مثال، در سال ۱۹۷۱ در جریان برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله سراشپزهای فرانسوی که به ایران آمده بودند ماهی خاویار ۳۳۰ پوندی سرو کرده بودند. پس از انقلاب اما مدت زمانی موقت خاویار غیر اسلامی معرفی شد و اما پس از آن مشکل حل شد با این حال، هرگز به میزان صادرات پیش از انقلاب بازنگشت چرا که کشور علاقه کمی به توسعه صادرات غیر نفتی داشت». 

این روزنامه امریکایی می افزاید:«بسیاری از اقنصاددانان اما می گویند که اکنون رهبران ایران باید راه هایی برای صاردات بیش تر و ایجاد شغل و وارد کردن ارز خارجی بیابند. «داوود صالحی اصفهانی» اقتصادان در دانشگاه ویرجینیا می گوید که صنعت ماهیگیری در سه ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است و صادرات به میزان ۸۰ درصد افزایش یافته است. 

صالحی اصفهانی می گوید: «خاویار نماد زمان های خوب، تمدن ایرانی و روابط دوستانه ایران با غرب است. در مقایسه با نفت و پتروشیمی شیلات ظرفیت نیرومندتری دارد. سیاستگذاران ایرانی باید روی این موضوع تمرکز کنند». 

این روزنامه اشاره می کند یکی از علل سقوط صادرات خاویار و محصولات شیلات تحت کنترل دولت در دهه های ۹۰ میلادی و سال ۲۰۰۰ میلادی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش سهم ایران در دریای خزر و غیر قابل کنترل شدن ماهی گیری در یکی از زیستگاه های اصلی جهان برای گونه های مختلف ماهیان خاویاری گران قیمت شد. 

این روزنامه خاطر نشان می سازد که امار و ارقام سال ۲۰۰۵ میلادی نشان می دهند که جمعیت ماهیان خاویاری به میزان ۹۰ درصد کاش یافته است. در این میان امریکا که خریدار شماره یک ماهی خاویاری است واردات این ماهی از دریای خزر را ممنوع کرد. چند سال بعد تمام تجارت ایران با امریکا به دلیل تحریم های یکجانبه بین المللی هسته ای متوقف شد. خدایی اما اکنون خوش بین است و می گوید ایران از تحریم ها ازاد شده و ماهی خاویار ایرانی اماده ورود به بازار است و این یک فرصت عالی است. 

لس آنجلس تایمز اما اشاره می کند که چالش ها کماکان باقی هستند و می نویسد:«تحریم های امریکا علیه برنامه موشکی ایران و حمایت های ایران از گروه های شبه نظامی هنوز هم مانع انتقال ازادانه پول بین ایران و دیگر کشورها و ازادی دسترسی ایران به ارز دلار و بانک ها می شوند. این برای حمل و نقل نسبتا کوچکی مانند خاویار قابل کنترل است اما اگر به طور قابل توجهی تشدید شود احتمالا مشکل ساز خواهد بود. 

بسیاری از تولیدکنندگان خاویار نگران هستند که خصومت دولت ترامپ در رابطه با ایران منجر به وضع تحریم های تازه ای شوند که ایران را از بازارهای جهانی جدا کنند. خدایی می گوید:«ما حرف های ترامپ را دوست نداریم برای ما نگران کننده است. ما هیچ خطایی مرتب نشده ایم و تحریم های هسته ای به تجارت مان اسیب زیادی وارد شد». 

در سال های اخیر چین بیش ترین میزان تولید خاویار جهان را به خود اختصاص داده است هر چند این محصول به طور کلی با تخم های گرفته شده از ایران و روسیه شناخته می شود مزارع در کالیفرنیا نیز شروع به تولید خاویار کرده اند. 

اذریان اما می گوید که تولید کنندگان ایرانی مطمئن هستند که کیفیت خاویار آنان مشتریان زیادی را در امریکا جذب خواهد کرد او می گوید در دراز مدت مشتریان جدیدی برای خاویار ایران پیدا خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: