کد خبر: ۷۳۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
تعداد بازدید: ۳۳۹
سرمربی تیم ملی جودو معتقد است ملی پوشان جوان حاضر در رقابت‌های قهرمانی جهان بزرگسالان میتوانستند رقیبان عنواندار خود را شکست دهند.
دوران «چیزی از ارزش‌ها کم نمی‌شود» تمام شده است!/ کمترین حقمان را از میدان جهانی گرفتیم/ شکستن طلسم 10 ساله خوشحال کننده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  میزان، کسب مدال جهانی پس از ۱۰ سال بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با سرمربی تیم ملی جودو کشورمان داشته باشیم. محمد منصوری که پس از کش‌وقوس‌های فراوان سکاندار تیم ملی جودو شد از عملکرد تیم جوانش رضایت نسبی دارد و وعده روز‌های درخشانی را به جامعه جودو می‌دهد. این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

کسب مدال جهانی پس از ۱۰ سال چه حسی دارد؟

خیلی خوشحالم که توانستیم این طلسم را بشکنیم و کمترین حقمان از رقابت‌های جهانی را بگیریم. ما روی تک تک بچه‌ها وقت گذاشتیم و حریفانشان را آنالیز کردیم و خداراشکر که دست خالی به کشور برنگشتیم.

اگر موافق باشید آنالیز تک تک ملی پوشان در رقابت‌های جهانی را شروع کنیم.

درخدمت شما هستم.

محمد رشنونژاد با دو برد و یک باخت از دور رقابت‌ها کنار رفت، از عملکرد او رضایت دارید؟

رشنونژاد در نخستین گام با جودوکار هندی روبه‌رو شد و با توجه به اینکه در رقابت‌های آسیایی مقابل نماینده هند پیروز شده بود، احتمال پیروزی نماینده کشورمان را می‌دادیم، اما واقعا بازی سختی بود و جو مسابقات جهانی هم تاثیر زیادی روی او گذاشته بود. این بازی تا حدی نفس‌گیر بود که کار تا وقت طلایی ادامه پیدا کرد و رشنونژاد توانست با کسب امتیاز وازاری به دور دوم صعود کند. محمد در دور دوم با نماینده کوبا مسابقه داد که فیزیک خوبی داشت، اما تیم فنی به خوبی او را آنالیز کرده بود و هرچه به رشنونژاد گفته بودیم را در تاتامی پیاده کرد و خداراشکر به پیروزی رسید.

شنیدیم محمد درخشان رییس فدراسیون جودو پس از این پیروزی به رشنونژاد پاداش داده است؟

دقیقا درست است. حریف او به قدری قلدر بود که اگر کسی از بیرون مبارزه را می‌دید احتمال برد نماینده کشورمان را کمتر می‌دانست، اما محمد به خوبی از سد او گذشت و این پیروزی از چشمان سردار درخشان دور نماند.

چه شد که رشنونژاد در دور سوم حذف شد؟
او در سومین مبارزه با یلدوست از قزاقستان که قهرمان جهان بود و نقره المپیک را در کارنامه داشت رو‌به‌رو شد و به نظرم عناوین حریفش روی عملکرد جودوکار جوان ما تاثیر داشت. اگر رشنونژاد کمی خودباوری داشت و باتجربه‌تر بود حتی می‌توانست یلدوست را هم شکست دهد. محمد تنها ۲۱ سال سن دارد و یکی از استعداد‌های ناب جودو است، اما کادر فنی توقع داشت او بتواند نماینده پرافتخار قزاقستان را هم شکست دهد. دیگر زمان این که بگوییم چیزی از ارزش‌ها کم نمیشود گذشته است و ملی‌پوشان جوان ایران باید بدانند که ما در هر بازی از آنها پیروزی می‌خواهیم. مطمئن باشید در آینده بیشتر از رشنونژاد می‌شنوید.

محمد بریمانلو در ۷۳-  کیلوگرم انتظارات شما را برآورده کرد؟

بریمانلو با روحیه خوبی که از گرندپری چین داشت پای به میدان جهانی گذاشته بود و امیدی زیادی داشت که در ۲۲ سالگی بتواند در رقابت‌های جهانی بدرخشد. او کارش را با پیروزی در همان ۱۰ ثانیه ابتدایی مقابل نماینده پاکستان شروع کرد، اما متاسفانه در دور دوم بازی را به کیم از کره جنوبی واگذار کرد.

دلیل شکست بریمانلو چه بود؟

یک مقدار ترس از نمایندگان شرق آسیا و باز هم عدم خودباوری دلیل این باخت بود. محمد پس از دو دقیقه مبارزه با کیم تازه به خودش آمد و نمایش خوبی داشت، اما دیگر برای پیروزی دیر شده بود.

سعید ملایی هم که توانست روند رو به رشد خود را با کسب مدال جهانی ادامه دهد.
پیش از رقابت‌های جهانی بود که با صراحت گفتم سعید یکی از بهترین جودوکار‌های وزن ۸۱- کیلوگرم در دنیاست. او اسفندماه سال گذشته در باکو به مدال نقره رسید. سال بعد در گرندپری تفلیس برنز ارزشمندی کسب کرد و در بازی‌های کشور‌های اسلامی طلا گرفت و در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم صاحب گردن آویز نقره شد. با این حال نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌گویند سعید مرد برنزی است.

قبول دارید سعید توانایی فینالیست شدن در رقابت‌های جهانی را داشت؟

کاملا با حرف شما موافقم، سعید در میدان جهانی ثابت کرد جزو بهترین‌های دنیاست. او در گام نخست زولایف از قرقیزستان که اصالتی روس دارد را شکست داد. در دیدار دوم نماینده یونان را ایپون کرد و با قدرت راهی مرحله سوم شد و مقابل حریف مصری قرار گرفت.

ملایی پیش ار این مقابل جودوکار مصری شکست خورده بود، چه دلیلی سبب شد تا در رقابت‌های جهانی او را شکست دهد؟

سعید در این دیدار خیلی بابرنامه کار کرد و هرچه به او گفتیم را اجرا کرد و بدون مشکل به پیروزی دست یافت. ملایی در جمع هشت نفر برتر با دیوید فرانک هلندی مبارزه کرد و با یک بدلکاری زیبا و اجرای فنی بی‌نظیر او را هم از پای در آورد و به نیمه نهایی رسید. ما برای این مرحله خیلی وقت گذاشتیم تمام بازی‌های جودوکار ایتالیایی را انالیز کرده بودیم، اما او در تاتامی همه را غافلگیر کرد و تکنیکی را اجرا کرد که در هیچ یک از بازی‌های گذشته خود نزده بود. به نظر من نماینده ایتالیا با هوش بالایش فینالیست شد وگرنه سعید از نظر بدنی و فنی از او بهتر بود.

پس از این شکست خیلی‌ها معتقد بودند که ملایی نمی‌تواند مدال برنز کسب کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بزرگترین بدشانسی این بود که ملایی با نماینده کشور میزبان بازی داشت و قبلا هم دوبار مقابل او شکست خورده بود. وقتی سعید می‌خواست به روی تاتامی برود به من گفت: میروم و به راحتی او را شکست می‌دهم و خداراشکر روحیه عالی سعید باعث شد با یک نمایش فوق العاده پیروز شود و مدال ارزشمند برنز را کسب کند.

در ۱۰۰- کبلوگرم  هم صفویه را داشتیم که قرعه خیلی بدی داشت.

متاسفانه رامین در قرعه کشی بدشانس‌ترین نماینده ما بود و در همان دور نخست با هاگا از ژاپن که در دور گذشته این رقابت‌ها طلا گرفته بود مواجه شد و شکست خورد. رامین تنها ۲۱ سال سن دارد و توانایی‌هایش را در نوجوانان و جوانان به ما ثابت کرده است. این نخستین آزمون او در بزرگسالان بود و امیدوارم درس‌های خوبی از این میدان بزرگ کرفته باشد.

چرا در سنگین وزن نماینده‌ای به رقابت‌های جهانی اعزام نکردید؟

حقیقت این است که جودوکاری در حد رقابت‌های جهانی در این وزن نداشتیم و نفرات مدعی هم خیلی جوان بودند. به طور مثال ما حمیدرضا ملک زاده را داریم که سال آینده هم در رده سنی جوانان حضور دارد و نیاز به تجربه بیشتری دارد. به هر حال امیدوارم با برنامه ریزی که داریم در آینده بتوانیم مشکل سنگین وزن را حل کنیم.

در مجموع از تیم جوانی که به رقابت‌های جهانی بزرگسالان اعزام کردید رضایت داشتید؟

بدون تعارف می‌گویم توقع ما از بچه‌ها بیش از این‌ها بود، اما همین که طلسم ۱۰ ساله کسب مدال جهانی را شکستیم خوشحال کننده است و رضایت نسبی از تیم خود دارم. نسل خوب و توانمندی داریم که می‌توانند روز‌های درخشانی برای فردای جودوی ایران رقم بزنند.

انتهای پیام/
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: