کد خبر: ۷۳۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
تعداد بازدید: ۱۰۶۷
تهمینه منزوی که نمایشگاهی از آثار جدید خود درباره بناهای سنتی ویران شده برپا کرده است درباره این آثار گفت: «من در یک خانه بسیار قدیمی بزرگ شده بودم همیشه نقش نگارهای زیبای آن خانه و شخصیت آن در ناخودآگاه‌ام تاثیرات زیادی داشت و به صورت غریزی به تصاویری که در ذهنم نقش مى‌بست قوت مى‌داد.»
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،تهمینه منزوی، عکاس اجتماعی است که پیش از این در پروژه های متعدد خود به موضوعاتی از قبیل کنش‌های اجتماعی، نسل جوان و مسائل مرتبط با زنان پرداخته است.
وقتی هنرمند زن در ویرانه‌ها سفر می‌کند/ روایت تهمینه منزوی از خاطرات کودکی‌اش تا سفر به افغانستان

او که آثارش علاوه بر ایران در موزه های بزرگ جهان از جمله موزه هنر مدرن پاریس و موزه ادبیات گرجستان و نمایشگاه‌های پرشماری در فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، سوییس، آمریکا، کره جنوبی، استرالیا و آلمان به نمایش درآمده در سال 1390 توانست برای مجموعه های باغ انگوری و عروسک کوکی جایزه شید را از آن خود کند.

منزوی در تازه ترین پروژه خود به سراغ بناهای سنتی که بر اثر تکامل جامعه دچار تخریب و ویرانگی شده اند رفته است و از آن با عنوان سفر به ویرانه ها نام می برد.

منزوی درباره چگونگی شکل گیری ایده ابتدایی این پروژه به خبرآنلاین گفت: «ایده اولیه این مجموعه زمانی كه در افغانستان بودم شكل گرفت. قصری را دیدم كه در زمان طالبان بمباران شده بود و چند فریم آنجا عكاسی كردم و بعد از برگشت، در تهران تصمیم گرفتم این مجموعه را شروع كنم.»

او افزود: «البته من در یك خانه بسیار قدیمی بزرگ شده بودم همیشه نقش نگارهای زیبای آن خانه و شخصیت آن در ناخودآگاه ام تاثیرات زیادی داشت و به صورت غریزی به تصاویری كه در ذهنم نقش مى بست قوت مى داد.»



این هنرمند در توضیح انسان هایی که در عمق عکس ها حضور دارند و به نوعی زندگی را به یاد مخاطب می آورند گفت: «این انسانها  همان آدم های محلی در اطراف آن عمارت ها یا مكان ها هستند. آنها بهتر مى توانند در آن مكان جای بگیرند و در آن محیط حل شوند تا آدم‌هایی كه از محیط بیرون گذاشته شوند. بیشتر آنها رهگذرهایی بودند كه من ازشان خواهش كردم در عكس ها حضور داشته باشند. حضور این انسان ها تاكید بر عنصری است كه در زمان سفر كرده و الان به دست ما رسیده و در بعضی از عكس ها دنبال جای خالی حضور انسانی بودم.»

منزوی درباره شهرها و کشورهایی که این عکس ها را درآن ها به ثبت رسانده گفت: «دو عكس در افغانستان شهر كابل است و به همراه یک ویدیو،  باقی عكس ها در ایران و شهر هایی از جمله اصفهان ، كاشان، گلپایگان، شیراز و چند شهر جنوب ایران گرفته شده است.»

وقتی به عکس ها نگاه می کنیم شاهد عنصری آن هستیم که زندگی و امید را یادآوری می کند، این عکاس درباره این صحت این نگاه توضیح داد: «زمانی كه این پروژه را كار مى كردم كمتر امید و زندگی را بهش توجه مى كردم یا اصلا نمى دیدیم. خیلی دنبال انتقال پیام نبودم ، احساسات یا تصویر های ذهنی ام را ثبت مى كردم و سعی در گفتن داستان یک خطی در هر تصویر داشتم.»


وقتی هنرمند زن در ویرانه‌ها سفر می‌کند/ روایت تهمینه منزوی از خاطرات کودکی‌اش تا سفر به افغانستان
او درباره بناهای سنتی که بر اثر پیشرفت جامعه به فراموشی سپرده می شوند و به ویرانه هایی تبدیل می شوند بیان کرد: «به نظر من همین مكان های متروكه با معماری های زیبا در عین متروكه بودنشان پر از زیبایی هستند  و متاسفانه این متروكه های زیبا در دهه های آینده یا تبدیل به زمین صافی مى شوند یا برج.»

منزوی درباره گسترش این نمایشگاه که حدود 50 عکس در آن به تماشا گذاشته شده اند و برپایی آن در کشورها یا شهرهای دیگر گفت: «قبل تر در چند نمایشگاه انفرادی در آلمان و اتریش این آثار عرضه شده اند و در ماه آینده در فرانسه نمایشگاهی از این آثار برپا می شود.»
وقتی هنرمند زن در ویرانه‌ها سفر می‌کند/ روایت تهمینه منزوی از خاطرات کودکی‌اش تا سفر به افغانستان
او در پایان درباره پروژه آینده خود گفت: «به چند موضوع فكر كردم و از قبل كمى عكاسی شده اما زمان مى برد.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،نمایشگاه عکس های تهمینه منزوی روز گذشته افتتاح شد و کتاب این آثار هم که توسط نشر نظر به چاپ رسیده است رونمایی شد، این نمایشگاه تا 17 مهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: