کد خبر: ۷۳۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۲۲۲
بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‏ها:
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‏ها در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار بیانیه‌ای صادر کرد.
مجامع مؤثر بین‌‏المللی با تمام توان مانع تدوام جنایت علیه ستم‏‌دیدگانی شوند که جرم‎شان مسلمان بودن است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، در متن بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‏ها درباره کشتار مسلمانان میانمار آمده است:

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنها نیست و هر کس فریاد کمک‏‌خواهى کسى را بشنود و به یاری‏‌اش نشتابد، مسلمان نیست.

بیش از یک سال است که از دور جدید پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار می‏‌گذرد و طی یک ماه اخیر فشارهای وارده در قالب سوزاندن کشت‌زارها، ویران‏‌سازی روستاها و تجاوز به نوامیس و تشدید روند کشتار آنها برای واداشتن‏‌شان به کوچ اجباری به دیگر کشورها شتاب بیشتری گرفته‌‏است، به‌گونه‏‌ای که نزدیک به یک سوم این جمعیت در وضعیتی رقت‏‌انگیز به کشورهای پیرامونی به ویژه بنگلادش گریخته‎اند. برخورد نظامیان، شبه‌نظامیان و گروه‏‌های متعصب بودایی موردحمایت دولت با روهینگیایی‏‌هایی که جرم‏شان فقط مسلمان بودن است، نماد عینی جنایت علیه بشریت و پاکسازی قومی است.

در هنگامه‌‏ای که افکار عمومی جهانی علیه این جنایات هم‌داستان شده رهبر این کشور، که خود برنده جایزه صلح نوبل به دلیل مبارزات و اقدامات صلح‌طلبانه‌ است، در واکنش به این فجایع، مسلمانان را تروریست می‏‌خواند و اسناد جنایات علیه مسلمانان توسط ارتش و نیروهای امنیتی را «شواهد دروغین و ساختگی» می‏‌داند. چینین موضعی از سوی خانم سوچی در گسترش و شعله‏‌ور شدن بحران و ترغیب کشتار مسلمانان مظلوم و پاکسازی قومی آنها به شدت سؤال‏‌برانگیز است.

خاستگاه چنین موضع‌‏گیری‏‌ها و اقدامات جنایت‏‌کارانه‏‌ای را بایستی در چند حوزه پی گرفت؛ اول به رویکرد همانندسازانه و نژادپرستانه اکثریت بودایی و پشتیبانی راهبان افراط‏‌گرای مورد حمایت نظامیان سرکوب‎گر برمی‌‏گردد که از طریق نفی مسلمانان در قالب پاک‌سازی قومی به این اقدام مشروعیت می‌بخشند. دوم، بهره‏‌گیری نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور از «اسلام‏‌هراسی حاکم بر گفتمان امنیتی جهان» در قالب مبارزه با به اصطلاح «تروریسم اسلامی» است، که دستاویزی برای توجیه نقض فاحش حقوق بشر علیه اقلیت مسلمان را در اختیار آنها قرار داده است. از دیگر سو، در شرایطی که با به پایان رسیدن حیات ژئوپلیتیک داعش در جنوب غرب آسیا، بهانه سرکوب از آنها گرفته می‎شود، اگر امروز نتوانند کار اقلیت مسلمان روهینگیا را در قالب پاک‌سازی قومی و آوارگی آنها یک‏سره کنند، معلوم نیست در آینده چنین فرصت جنایات‏‌باری را بیابند.

نتیجه چنین فرصت و رویکردی طی یک ماه اخیر آوارگی ۴۰۰ هزار تَن از اعضای اقلیت روهینگیا، کشتار چند هزار نفر، به بردگی کشیدن بسیاری از آنها و جنایات بسیار دیگری شده است که دل هر انسان آزاده‏ای را به درد می‌‏آورد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن محکوم کردن این اقدامات جنایت‎کارانه که مصداق آشکار قتل‏‌عام و نسل‌کشی است، از همه کشورهای هم‌‏پیمان دولت میانمار به‌ویژه روسیه، چین و هند، مجامع مؤثر بین‌‏المللی، نهادهای فعال در امور بشردوستانه، کشورهای اسلامی به‌ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‏‌خواهد تا با آنچه در توان حقوقی و دیپلماتیک خود دارند، مانع از تدوام این فاجعه و جنایات علیه این ستم‏‌دیدگان شوند و بر احقاق حقوق پایمال شده آنها اصرار ورزند و عاملان و آمران این جنایات و فجایع را رسوا کنند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‏‌ها ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۶

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: