کد خبر: ۷۳۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۲۱۷۸۵
مهم نیست رقابت ورزشی باشد یا غیرورزشی؛ همه، رقابت بین دو تیم یا دو نفر را که در یک سطح قرار دارند، می پسندند. در زمینه خودروها نیز به خصوص خودروهای شاسی بلند رقابت داغی وجود دارد و یکی از این رقابت های نفسگیر میان دو کراس اورور ژاپنی از کمپانی های مزدا و هونداست.
به گزارش خبرداغ به نقل از هفته نامه خودرو امروز: مهم نیست رقابت ورزشی باشد یا غیرورزشی؛ همه، رقابت بین دو تیم یا دو نفر را که در یک سطح قرار دارند، می پسندند. در زمینه خودروها نیز به خصوص خودروهای شاسی بلند رقابت داغی وجود دارد و یکی از این رقابت های نفسگیر میان دو کراس اورور ژاپنی از کمپانی های مزدا و هونداست. هر دو برند مزدا و هوندا از خودروسازان محبوب ژاپنی هستند که توانسته اند به موفقیت های خوبی در زمینه ساخت انواع کلاس های خودرو دست یابند. به عنوان مثال، طراحی داخلی هوندا CR-V در سال 2017 به عنوان یکی از برترین طراحی های شناخته شده است و مزدا CX-5 نیز در بین شاسی بلندهای دارای ایمنی بسیار بالا قرار گرفته است. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که مزدا CX-5 از گزینه های احتمالی گروه بهمن برای ایران است و فروش هوندا CR-V در ایران نیز مجدد از سر گرفته شده است
 
 مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی

سیستم تعلیق

نسخه CR-V 2017 بر پایه پلت فرم جدید سیویک بنا شده است و این نسخه جدید همانند سیویک از هندلینگ و سواری بهتری نسبت به نسل قبل بهره می برد. در زمینه سیستم تعلیق و میزان انتقال ارتعاشات به داخل کابین و سرنشینان می توان هوندا CR-V را برتر از مزدا CX-5 دانست؛ به طور کلی خاصیت اکثر خودروهای هوندا آرام بودن و آسایش سرنشینان در داخل کابین است، برخلاف مزدا که از سیستم تعلیق اسپرت و خشک تر نسبت به هوندا بهره می برد، تقسیم وزن بین بخش های مختلف خودرو در هوندا به بهترین نحو ممکن صورت گرفته است.

همچنین هوندا از ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به مزدا برخوردار است و این نکته را می توان یک برتری به خصوص در زمینه آفرود دانست هرچند که این دو خودرو عموما برای مصارف شهری طراحی شده اند. برخی از افراد، خریداران خودروهای شاسی بلند را به دلیل اهمیت ندادن به هندلینگ مورد تمسخر قرار می دهند بلکه این طور نیست و اکثر خریداران خودروهای شاسی بلند برای هندلینگ تیز به اندازه سایر موارد اهمیت قائل می شوند. در بخش هندلینگ نیز هر دو خودرو عملکرد قابل قبولی دارند. اما به صورت کلی مزدا از هندلینگ اسپرت تر و بهتری نسبت به هوندا برخوردار است و از گذشته مزدا در ساخت خودروهای با هندلینگ بالا تبحر خاصی داشته است.

پیشرانه و جعبه دنده

پیشرانه های هر دو خودرو تقریبا مقدار گشتاور و توان یکسانی را ایجاد می کند اما هر کدام به نحوی متفاوت این عمل را انجام می دهند. CX-5 با پیشرانه های 2 و 2.5 لیتری بنزینی و یک نمونه 2.2 لیتری دیزل در دسترس است اما نوع پیرانه مورد رقابت با CV-R در این مقاله 2.5 لیتری بنزینی است که پاسخگویی و عکس العمل مناسب تری را نسبت به پیشرانه 1.5 لیتری دارای توربوشارژر در هوندا از خود نشان می دهد.

پیشرانه مزدا به نحوی طراحی شده که در هر زمان که راننده بخواهد بیشترین گشتاور و توان را به چرخ ها منتقل کند و افزایش سرعت خودرو به بهترین نحو و به صورتی سریع و یکنواخت انجام گیرد اما در مقابل افزایش سرعت در هوندا کمی با تاخیر صورت می پذیرد. کاراکتر این پیشرانه ها گیربکس های طراحی شده برای آنها تعریف و تقویت می شود؛ مزدا از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته برای CX-5 استفاده کرده که می توان این کمپانی را برای بهره گیری از گیربکس های باکیفیت و عالی در این زمینه تحسین کرد.

گیربکس 6 سرعته مزدا به خوبی و نرمی دنده ها را عوض می کند و در مواقع لزوم تعویض دنده ها در سریع ترین حالت ممکن صورت می پذیرد. در حالت اسپرت عملکرد گیربکس نیز تغییر می کند و تعویض دنده ها به مراتب سریع تر از حالت معمول صورت می پذیرد. همچنین هنگام ترمزگیری در سرعت بالا نیز دنده ها به سرعت کاسته می شود و به ترمزگیری بهتر کمک بسزایی می کند.

در نقطه مقابل CR-V از گیربکس CVT بهره می برد که در نوع خود یکی از برترین هاست؛ این گیربکس از پاسخگویی مناسبی برخوردار است اما از سرعت عمل بالایی همانند گیربکس 6 سرعته مزدا برخوردار نیست اما به طور کلی هماهنگی مناسبی میان این گیربکس و پیشرانه هوندا وجود دارد.
 
طراحی داخلی

هر دو خودرو از طراحی داخلی مناسبی بهره می برند و همان طور که شاخصه اکثر خودروهای ژاپنی باکیفیت بودن مواد استفاده شده در کابین است، این دو خودرو نیز از کیفیت مناسبی در تمام ادوات برخوردار است؛ هر چند که با قرارگیری در کابین هر دو خودرو، مواد به کاررفته در مزدا باکیفیت تر و گران قیمت تر از هوندا به نظر می رسد.
 

مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی 
 
مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی 
 
هوندا در CR-V تلاش کرده تمامی ادوات در بهترین نقطه و در دسترس راننده قرار  بگیرد و به طور کلی تمام سعی خود را کرده تا یک طراحی کاربردی داشته باشد و در نقطه مقابل مزدا نیز سعی کرده فضایی لوکس و در عین حال اسپرت و جوان پسند برای CX-5 داشته باشد.

به طور کلی رنگ بندی داشبورد و صندلی ها در مزدا جذاب تر از هونداست چرا که مزدا از رنگ سفید برای صندلی ها و مشکی برای داشبورد بهره برده اما هوندا به طور کلی از رنگ خاکستری استفاده کرده و این دو رنگ بودن کابین مزدا می تواند جذابیت بیشتری برای خریداران داشته باشد. از لحاظ نرم بودن و راحتی سرنشینان هوندا عملکرد مناسب تری نسبت به مزدا دارد و صندلی های هوندا برای مسافت های طولانی و مسافرت ها می تواند راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

یکی از نکات حائز اهمیت مقدار صدای وارد شده به کابین و میزان آرامش داخل خودرو است و در این زمینه مزدا در مدل 2017 بهبودهایی را نسبت به نسل قبلی خود داشته و توانسته در زمینه میزان نفوذ صدای پیشرانه به داخل بسیار بهتر از هوندا عمل کند و در مقابل هوندا از صدای نفوذ باد به داخل کابین و صدای زیاد تایرها رنج می برد. در بخش سیستم مالتی مدیا نیز هر دو خودرو از سیستم مناسبی بهره می برند و هوندا از سیستم اختصاصی خود استفاده می کند که بهبودهای مختلفی در آن نسبت به نسخه های قبلی ایجاد شده است.

شتاب گیری و مصرف سوخت
 
 مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی

با توجه به اسپرت تر بودن مزدا در اکثر بخش ها، عموم افراد تصور می کنند که CX-5 از شتاب گیری سریع تری نسبت به هوندا CR-V برخوردار است اما چنین نیست. در شتاب گیری از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، هوندا تقریبا یک ثانیه سریع تر از مزدا اسپرت عمل می کند. هوندا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 7.5 ثانیه زمان نیاز دارد و در مقابل 8.4 ثانیه طول می کشد تا مزدا به این سرعت دست یابد. علی رغم پیشرانه های با قدرت و گشتاور یکسان و بهره گیری از گیربکس مناسب تر توسط مزدا، به دلیل وزن کمتر هوندا (در حدود 90 کیلوگرم) نسبت به مزدا، CR-V توانست در این رقابت تنگاتنگ پیروز میدان شود. در بخش مصرف سوخت نیز که از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار است، هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارند و مصرف سوخت ترکیبی مزدا 9 لیتر در 100 کیلومتر است و این عدد برای هوندا تقریبا 8 لیتر است.

امنیت

هر دو خودرو امکانات مختلفی را در این زمینه عرضه می کنند که می توان از جمله مهم ترین آنها به ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند و سیستم هشدار خروج از خط اشاره کرد. یکی از نکات مثبت CX-5 امکان استفاده از کروز کنترل هوشمند است که فاصله را با خودرو جلو تنظیم می کند و پس از توقف و شروع دوباره حرکت به سرعت تنظیم شده باز می گردد اما سیستم تشخیص نقاط کور در این خودرو دارای حساسیت بیش از اندازه و غیرمنطقی است به این صورت که یک خودرو در لاین کناری با فاصله بیش از دو خودرو را به عنوان نقطه کور تشخیص می دهد.

یکی دیگر از نقاط ضعف مزدا در سیستم ترمز اضطرای در هوندا نیز وجود دارد اما سیستم هشدار خروج از خط و نگه داشتن خودرو بین خطوط در هوندا بهتر از عملکرد بهتری نسبت به مزدا برخوردار است و پاسخگویی سیستم ترمز هوندا احساس امنیت بیشتری را منتقل می کند.

طراحی خارجی
 
مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی
 
مزدا CX-5 و هوندا CR-V؛ دوقلوهای چشم بادامی 

طراحان هر دو خودرو برای جذب قشر خاصی از خریداران تلاش می کنند و سعی در جلب نظر آنها دارند؛ اکثر خودروهای هوندا دارای چهره ای ساده اما در عین حال شکیل است که به مرور زمان جذابیت خود را حفظ می کند و عموما خودروهای شاسی بلند هوندا مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد. در نقطه مقابل مزدا از گذشته به طراحی اسپرت خودروهایش اهمیت بسیاری داده است. این طراحی چه در فضای داخلی و چه در فضای خارجی و حتی در بخش فنی خودروهای ساخت این شرکت ژاپنی قابل مشاهده است. از این حیث اکثر خریداران خودروهای مزدا از قشر جوان هستند هر چند که به طور کلی انتخاب میان این دو خودرو به مقدار زیادی به سلیقه افراد نیز باز می گردد.

فضای بار و سرنشینان

خریداران کراس اوورها به دنبال خودروهای شاسی بلند جمع و جوری هستند که در عین حال از فضای داخلی و بار مناسبی نیز برخوردار باشد. هر چند که CR-V به مقدار کمی از نظر ابعاد بزرگ تر از CX-5 است، اما فضای داخلی آنها کاملا متفاوت است. CR-V فضای بار 2146 لیتر را در اختیار خریداران قرار می دهد که این مقدار برای مزدا کمتر بوده و در حدود 1687 لیتر است. در این بخش برتری کامل با هوندا نیست بلکه علی رغم فضای بار کمتر در مزدا، CX-5 امکان خواباندن هر سه صندلی عقب را به خریداران می دهد و همچنین گرمکن صندلی برای ردیف عقب به همراه سیستم شارژ تلفن همراه در قسمت استراحتگاه صندلی عقب قرار گرفته است.

در بخش فضای سر برای سرنشینان در ردیف جلو و عقب، مزدا کمی بهتر از هوندا عمل کرده و برای افراد قدبلند مناسب تر است اما در بخش فضای پا هر دو خودرو به مقدار بسیار ناچیزی با یکدیگر تفاوت دارند و می توان گفت تنها به مقدار بسیار کمی فضای پا در ردیف جلو و عقب در هوندا بهتر است. یکی از نکات حائز اهمیت در خودروهای شاسی بلند به خصوص برای خانواده ها، زاویه بازشدن درهای خودرو برای ورود و خروج آسان تر است که این زاویه برای درهای عقب در مزدا 80 درجه و در هوندا 90 درجه است.

جمع بندی نهایی

همان طور که گفته شد رقابت سخت و نفسگیری میان این دو کراس اوور وجود دارد و تقریبا می توان گفت انتخاب میان این دو خودرو به مقدار زیادی به سلیقه و نوع کاربرد بستگی دارد. هرکدام از این دو خودرو مزایا و معایبی دارند؛ هوندا از فضای بیشتر و هزینه نگهداری کمتری نسبت به مزدا برخوردار است همچنین دارای 5 ستاره ایمنی است اما در مقابل مزدا دارای چهره ای جذاب تر، فضای داخلی لوکس تر و رانندگی لذت بخش تری نسبت به هونداست. به عنوان نکته پایانی در این رقابت نفسگیر باید اشاره کرد که هر دو خودرو از قیمت پایه تقریبا یکسان در حدود 24 هزار دلار در مدل با محور محرک جلو برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: