کد خبر: ۷۳۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
تعداد بازدید: ۳۴۳
مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس:
امامی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس به دلیل طولانی شدن پروژه و تغییر استراتژی و مدیریت ها دچار چالش های پیچیده ای شده است، گفت: در صورت تامین نقدینگی فصل اول سال 98 کل واحد های پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار خواهند شد.
پرونده ستاره خلیج فارس در صورت تامین نقدینگی در سال 98 بسته می‌شود / کمبود کاندنسیت داریم

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، مرتضی امامی مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به طولانی شدن پروسه ساخت ستاره خلیج فارس اظهار داشت: اکنون این پالایشگاه یازدهمین سال تاسیس را می گذراند اما به دلیل اینکه پروژه طولانی شده چالش ها نیز پیچیده شده، بخصوص اینکه در این بین دولت ها، استراتژی و مدیریت ها هم عوض شده اند بنا بر این خواه ناخواه آثاری دارد که می تواند مثبت نباشد. ضمن اینکه بخشی از عمر پالایشگاه نیز در مواجهه با تحریم بوده است، اما امروز تلاش می کنیم به سرعت کار را دنبال کرده تا به اهداف مان برسیم. 

تمامی فرآورده ها با استاندارد یورو 4 تولید می شوند

وی با بیان اینکه به دلیل کیفیت میعانات گازی که از پارس جنوبی می آید، فراورده های با کیفیت تولید می کنیم، افزود: در حال حاضر گازوئیل تولیدی پالایشگاه بالاترین کیفیت را داشته و بنزین یورو 4 و زیر 10 PPM است و بطور کلی ما امکان تولید بنزین یورو 5 با اکتان بالا (95) را نیز داریم اما فعلا اتومبیل های کشور آمادگی دریافت این نوع از بنزین را ندارند  بنا براین بنزین تولیدی ما اکتان 87.5 و استاندارد شرکت ملی نفت است و میزان آروماتیک و بنزن نیز به ترتیب کمتر از 35 درصد و یک درصد است.

امامی با اشاره به شرایط پایدار و بالا رفتن ظرفیت بعد از راه اندازی فاز 18، میزان تولید بنزین را قبل از راه اندازی واحد ایزومریزاسیون 8 میلیون لیتر در روز اعلام کرد. 

مشکل کمبود کاندنسیت داریم

 وی کمبود تامین خوراک کاندنسیت را از جمله مشکلات عنوان کرد و گفت: در برهه ای به دلیل اینکه مشتریان کاندنسیت هجوم آورده اند میزان ارسال این ماده اولیه از پارس جنوبی به پالایشگاه کم شده بنا براین در روند تولید تا حدی دچار نوسان شده ایم اما نگران نیستیم و شرایط پالایشگاه استیبل است.

مدیر عامل ستاره خلیج فارس با اشاره به تولید هیدروژن بیان کرد: در طراحی پالایشگاه با ظرفیت 360 هزار بشکه 20 تن در ساعت هیدروژن تولید می کنیم که برنامه داریم با احداث واحد پتروشیمی در این بخش مصرف شود اما اکنون نیز سوزانده نمی شود و به مصرف سوخت پالایشگاهی می رسد.

 وی اظهار داشت: اکنون ما نزدیک 300 متر مکعب در ساعت تولید پلت فرمیت داریم و امکان تولید 10 میلیون لیتر بنزین داریم،  150 متر مکعب در ساعت نفت‌گاز ، 50 متر مکعب در ساعت نیز نفت سفید تولید می کنیم. 

برنامه تولید سوخت جت و هواپیمای نظامی

امامی با بیان اینکه میزان سالفر نفت گاز و نفت سفید ستاره نسبت به دیگر پالایشگاه ها بسیار کمتر و حدود 250 ppm است، یادآور شد:  در آینده نیز می توانیم سوخت جت و هواپیماهای نظامی را تامین کنیم و با توجه به مدیریت منابع مالی و سرمایه گذاری روی واحدهای بنزین سازی می توانیم تا 20 میلیون لیتر در روز تولید بنزین داشته باشیم . در مورد ال پی جی نیز به دنبال این هستیم که انبار کرده و با کامیون به فروش رسانده و صادر کنیم. 

مذاکره با کشورهای خارجی

وی افزود: با توجه به حجم کار باقیمانده و بازپرداخت وام هایی که در طول مدت اجرای پروژه تا امروز گرفته شده حدود یک میلیارد دلار نیاز داریم که از صندوق توسعه، سهامداران، افزایش سرمایه ،فاینانس و قرارداد OFF TAKE (فروش فراورده به جز بنزین) تامین می شود. 

این مقام پالایشگاهی بیان کرد: تا کنون سرمایه گذارن زیادی از کشورهای خارجی از جمله کشورهای همسایه،  آسیای شرق، چین، کره، آلمان و فرانسه به ما مراجعه کرده اند و با 3 یا 4 گروه نیز مذاکراتی داشته ایم اما به دلیل اینکه ما بخش خصوصی هستیم و امکان تضمین دولتی نداریم مذاکرات طولانی شده و چالش داریم.

وی ادامه داد: تا کنون MOUهایی امضا شده که منتظر موافقت سهامدارن هستیم.

(ترکیب سهمادارن: شستا 49 درصد، صندوق بازنشستگی نفت 33 درصد و پالایش و پخش 18 درصد).

برنامه ساخت واحد پتروشیمی

امامی درباره احداث واحد پتروشیمی در جوار پالایشگاه اظهار داشت: با اتمام و تکمیل فاز 3 پالایشگاه در سال 98 احتمالا در تولید بنزین مازاد خواهیم داشت و گازوئیل، نفت سفید و ال پی جی حتما مازاد است بنا بر این اینکه به واحد پتروشیمی و یا بازار برود حتما مدنظر است. 

وی در ادامه گفت: مشکلی که در پالایشگاه وجود داشته اینکه شبکه زهکش اجرا نشد، در زمان احداث پیشنهاد شده ولی در اجرا غفلت شده و  نگرانی ما بابت نشت آب زیرزمینی است  که بعضی فنداسیون ها را تحت تاثیر قرار داده اما لطمه ای نزده بنا بر این باید حتما این موضوع حل شود.

اعلام زمان تکمیل فازها

مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره زمان تکمیل پروژه خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای تکمیل کل واحدهای فاز یک در صورت تامین مالی  آخر دی ماه ، فاز 2 دی ماه 97  و کل ترین 3 پایان فصل اول سال 98 خواهد بود و این به شرطی است که نقدینگی تامین شود. 

نجومی بگیر نیستم

وی در ادامه این نشست درباره برخی اظهار نظرها در زمینه نجومی بگیر بودنش گفت: تلخ ترین طنز مدیریت در کشور بحث حقوق های نجومی بوده است، زیرا معدود افرادی که باقیمانده اند تا برای پیشرفت و آرامش مردم زحمت بکشند مایوس کرده و از گردونه فعالیت خارج کنیم، درست نیست. بنده زمانی که دریافتی  28 میلیون در ماه بود به عنوان نجومی بگیر مطرح کردند اما در سال 95 که دولت رقم سقف حقوق را 19 میلیون عنوان کرد با احتساب ماموریت های حقوق بنده 34 میلیون محاسبه شد و این در حالی است که طی سال های 92تا 95 حقوق بنده ثابت( 28 میلیون) بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: