کد خبر: ۷۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
تعداد بازدید: ۶۵۴
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار بالای مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور تاکید کرد که وزارت بهداشت مصمم است با اجرای برنامه "ایراپن" از جوانمرگی مردم جلوگیری کند.
برنامه‌ای برای جلوگیری از جوانمرگی ایرانیانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار بالای مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور تاکید کرد که وزارت بهداشت مصمم است با اجرای برنامه "ایراپن" از جوانمرگی مردم جلوگیری کند.

دکتر احمد کوشا با بیان اینکه وزارت بهداشت مصمم است با اجرای برنامه "ایراپن" از جوانمرگی مردم جلوگیری کند، بیان کرد:  ما در حال حاضر با نگرانی درباره بیماری‌های غیرواگیر در سطح جامعه روبرو هستیم؛ ثابت شده است بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، ریوی و سرطان در سطح جامعه برای کسانی اتفاق می‌افتد که هیچ علامتی از این بیماری‌ها در آنها دیده نمی‌شود، اما فاکتورهای خطر آن را دارند. برای مثال ممکن است کسی زمینه‌های سرطان را داشته باشد اما نشانه‌ای از آن نبیند.

وی افزود: ۸۰ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل ابتلای مردم به چهار بیماری غیرواگیر است؛ به این ترتیب بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۶ درصد، سرطان‌ها ۱۳ درصد، حوادث ۱۴ درصد، دیابت دو درصد و بیماری‌های ریوی چهار درصد در مرگ و میر مردم سهم دارند. ریشه همه این بیماری‌ها نیز به رفتار و شیوه زندگی ما بازمی‌گردد.

رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیمار شده‌اند، اما مهم این است کسی که علامتی از بیماری ندارد و در معرض مرگ زودرس قرار دارد، شناسایی شود. در برنامه ایراپن افراد بالای ۳۰ سال به مراکز درمانی دعوت و فاکتورهای خطر مانند چاقی، مصرف دخانیات، کلسترول بالا و ... در آنها پیگیری می‌شود.

وی درباره چگونگی اجرای این طرح در شبکه بهداشت کشور توضیح داد و گفت: خانه‌های بهداشت روستایی و پایگاه‌های سلامت شهری تحت نظر مراکز جامع خدمات سلامت فعالیت می‌کنند. این سه مرکز بعد از سرشماری مردم منطقه تحت پوشش خود، آنها را به این مراکز دعوت می‌کنند و خدمات ایراپن مانند خطر سنجی سکته‌های قلبی و مغزی را برای آنها انجام می‌دهند.

به گفته کوشا، اجرای آزمایشی برنامه ایراپن در چهار شهر بافت، شهرضا، نقده و مراغه طبق نظر ارزیابان سازمان بهداشت جهانی موفقیت آمیز بوده است و برنامه وزارت بهداشت نیز توسعه این طرح در مناطقی است که امکانات لازم را داشته باشند.

کوشا همچنین اضافه کرد: در حال حاضر این برنامه در تمامی مراکز بهداشت برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود و فاز توسعه آن نیز به تدریج جلو می‌رود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: