کد خبر: ۷۳۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۹۴
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تولید و اشتغال به برخی شرایط و امکانات و سیاست‌های دیگر نیاز دارد که از دست نیروهای مسلح خارج است. نیروهای مسلح صرفا به عنوان عنصری همکار و کمک کننده به دولت در مسئله تولید اشتتغال و اقتصاد کشور همکاری می‌کنند.
افراط در شوخی با موضوع سربازی، آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت/ قابل پذیرش نیست که یک سرباز احساس اتلاف عمر کند

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا،‌ سردار سرلشکر محمدحسین باقری در همایش مهارت آموزی سربازان با تاکید بر اینکه یک بعد وظایف نیروهای مسلح ماموریت ذاتی در دفاع از کشور است، گفت: با وجود همه توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان به ویژه استکبار جهانی نیروهای مسلح با تمام توان  تحت رهبری فرمانده ی کل قوا و حمایت‌های مردم در حال انجام موفق ماموریت‌های خود در حفظ امنیت کشور و  کمک به مقابله با تروریسم در کشورهای منطقه هستند.

وی اظهار کرد: سربازان و کارکنان وظیفه به عنوان سرانگشتان نیروهای مسلح وظایف بسیار مهم و اساسی در این زمینه بر عهده دارند. مدیران و فرماندهای در حال انجام ماموریت‌های مدیریتی و فرماندهی خود هستند و بخش اعظم فعالیت های نیروهای مسلح توسط رزمندگان که تعداد قابل توجه از آنها را کارکنان وظیفه تشکیل می دهند، انجام می شود. همچنین بخش زیادی از ماموریت‌ها توسط نیروهای بسیج مردمی مورد توجه قرار می گیرد و هنگام جنگ شاهد به کمک آمدن نیروهای مردمی در قالب بسیج هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به هیچ وجه نه مجاز هستیم و نه منطق داریم و نه این بی‌توجهی را خواهیم کرد که توجه نیروهای مسلح از مسئله دفاع و امنیت به موضوع دیگری تغییر کند.

باقری با بیان اینکه در شرایط زمانی فعلی مسئله اقتصاد به عنوان اصلی ترین موضوعات کشور باید مورد توجه تمام دستگاه‌ها قرار بگیرد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که همه ملت و مسئولان در امر ارتقای  اقتصاد و حل مسائل اقتصادی کشور وظیفه دارند. در همین راستا ستاد کل نیروهای مسلح با وجود انجام مسئولیت اصلی خود که تامین امنیت کشور است، بررسی‌هایی انجام داد که چگونه می تواند در تولید و اشتغال به کشور کمک کند. در نهایت نیز موضوع مهارت آموزی به سربازان مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به تعامل و همکاری نیروهای مسلح با دستگاه‌های کشور گفت: از سالهای پیش براساس همکاری های میان نیروهای مسلح و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کمتر از ده درصد کارکنان وظیفه آموزشهای مهارتی را فرا می‌گرفتند. در این راستا ما در تلاش هستیم تا با افزایش همکاری ها با دستگاه های مربوطه سربازان تحت پوشش مهارت آموزی را افزایش دهیم. گرچه ممکن است این مهارت آموزی برای برخی از کارکنان وظیفه به دلیل ویژگی های خاص ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند، امکانپذیر نباشد اما باید تعداد سربازان تحت پوشش مهارت آموزی را روز به روز افزایش دهیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نیروهای مسلح عزم خود را جزم و اراده خود را متمرکز کرده که با همکاری با دستگاه های مسئول در بخش کشوری و بسیج امکانات در اختیار خود با قوت وارد موضوع مهارت آموزی شود تا بتواند گامی اساسی در یکی از حلقه های تولید و اشتغال را برعهده بگیرد.

وی با بیان اینکه مسئله تولید و اشتغال و پیشرفت اقتصادی صرفا با مهارت ‌آموزی برطرف نخواهد شد، افزود: موضوع تولید و اشتغال به برخی شرایط و امکانات و سیاست‌های دیگر نیاز دارد که از دست نیروهای مسلح خارج است. نیروهای مسلح صرفا به عنوان عنصری همکار و کمک کننده به دولت در مسئله تولید اشتتغال و اقتصاد کشور همکاری می‌کنند. ما نه ادعا و نه توانایی این را داریم که جایگزین دستگاه های اصلی شویم. بلکه ماموریت اصلی ما تامین امنیت کشور است.

باقری با تاکید بر اینکه ما به سربازی به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم، خاطر نشان کرد: سربازی را به عنوان فرصتی میدانیم که طی آن علاوه بری اینکه جوان مهارتهای نظامی و امنیتی لازم، نظم و انضباط و نحوه زندگی اجتماعی را یاد می گیرد، او را آماده ورود به زندگی می کنیم. در همین راستا به این نتیجه رسیدیم که مهارت آموزی متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار و کمک کننده به دولت برای ایجاد فرصت اشتغال را در کشور مورد توجه قراد دهیم.

وی گفت: امروز قریب به ۴۰ درصد جوانان سرباز دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و این موضوع تفاوتی اساسی در نگرش نیروهای مسلح و جامعه نسبت به سربازان ایجاد کرده است.چراکه جوانانی که با سطح دانش و فهم دانشگاهی وارد خدمت سربازی می شوند با سایر جوانان متفاوت هستند.

باقری سه رکن جامعه خانواده، نیروهای مسلح و دولت را به عنوان ارکان اساسی دخیل در موضوع اشتغال کارکنان ظیفه پس از دوران خدمت سربازی عنوان کرد و گفت: سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر کارت پایان خدمت دریافت می کنند و وارد جامعه می شوند که به دلیل امکانات موجود تنها امکان مهارت آموزی ده درصد از این افراد امکانپذیر است. اما با همکاری دو جانبه با دولت به دنبال افزایش این میزان هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه صحبتهای خود به برنامه‌های این ستاد در زمینه همکاری با نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: تاکنون تفاهمنامه های خوبی با تعدادی از دستگاه‌ها از جمله وزارت کار و سازمان آموزشهای فنی و حرفه‌ای منعقد کرده ایم. همچنین در حال تدوین تفاهمنامه های دیگری با معاونت علمی ریاست جمهوری سازمان صداوسیما، ستاد اجرای فرمان امام و کمیته امداد امام خمینی هستیم.

در تفاهمنامه با سازمان صداوسیما به دنبال آن هستیم که نگاه به سربازی در مجموعه های تلویزیونی که توسط این سازمان ساخته می شود بهبود یابد. چراکه معتقدیم صداوسیما نقش اساسی در فرهنگ سازی نسبت به مقوله سرباز دارد. اینکه در سریالها به موضوع سربازی شوخی شود وبرخی مشکلات از این طریق مطرح شود تا حدی قابل قبول است اما  افراط در آن حتما آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در تفاهمنامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای و وزارت کار به امضا رسانده‌ایم نیز امیدورایم با گواهینامه ای که پس از اتمام دوره مهارت آموزی به سربازان اهدا می شود کمکی  به اشتغال و ورود آنها به بازار کار شود.

باقری با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات می تواند به اشتغال سربازان پس از دوران خدمت کمک کند خاطر نشان کرد: در دوره جدیدی به سر می بریم که مجموعه های آی تی و آی تی سی می توانند بسیار راهگشا باشند. فراگیری ارتباطات در کشور رونق یافته و زیرساختهای مورد نیاز فراهم شده است در همین زمینه با وزیر ارتباطات گفت‌وگوهایی داشته ام و به دنبال ایجاد تفاهم نامه با این مجموعه هستیم.

وی در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه با کمک مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح که با کارکنان وظیفه سروکار دارند نحوه برخورد با کارکنان وظیفه بهبود یافته است اظهار کرد: چنانچه یک مورد در نیروهای مسلح وجود داشته باشد که سربازی احساس به اتلاف عمر کند به هیچ وجه برای ما قابل پذیرش نیست. فرماندهان باید سربازان را فرزندان خود بدانند و همانطور که مراقب نور چشمان خود هستند همین احساس را نیز نسبت به سربازان داشته باشند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه امکانات و زیرساختهای مورد نیاز مهارت آموزی به کارکنان وظیفه طی شش ماه آینده در پادگان ها و مراکز مربوطه ایجاد خواهد شد خاطرنشان کرد: باید امکانات لازم برای رفاه اسایش و احترام به مربیان مهارت آموزی نیز فراهم شود. از این به بعد در ارزیابی فرماندهای در رده تیپ وبالاتر یکی از شاخصها میزان توجه به موضوع مهارت آموزی کارکنان وظیفه است و عملکرد فرماندهان به عنوان امتیاز در ارتقای درجه آنها تاثیرگذار خواهد بود.

باقری در پایان خاطر نشان کرد: سالانه جشنواره ای در این زمینه برگزار خواهد شد و طی آنها میزان توجه فرماندهان به موضوع مهارت آموزی مورد ارزیابی و قدردانی قرار خواهد گرفت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: