کد خبر: ۷۳۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: ۱۴۱۰
تغییرات بسیار زیادی در صنایع وسایل گرمایشی و سرمایشی از گذشته تا امروز بوجود آمده است، تغییراتی که از طرفی هزینه های مصرفی خانوارها را به مقدار قابل توجهی کاهش داده است از طرف دیگر تاثیر به سزایی را بر روی محیط زیست و جامعه داشته است و باعث شده تا این سرمایه گران بها را بتوانیم برای فرزندانمان پاسداری کنیم.
تجهیزات گرمایشی و سرمایشی همگام با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف زندگی، در طی چند سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته اند که این تغییرات مثبت توانسته نقش مهمی در راحتی و آسایش زندگی ما داشته باشد.
ظهور آبگرمکن گازی، رادیاتور، رادیاتور قرنیزی، اسپیلت و البته پکیج شوفاژ دیواری از جمله این تجهیزات گرمایشی و سرمایشی هستند که شاید بتوان گفت پر رنگ ترین نقش را در مبحث تاسیسات ساختمانی به عهده دارند. در این مقاله به بررسی پرکابردترین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی منازل خواهیم پرداخت، با ماهمراه باشید.
 
اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه

یک راهنما برای خرید پکیج دیواری
پکیج به طور کلی به دستگاهی گفته می شود که به جای موتورخانه های مرکزی از آن استفاده می کنند. پکیج هم زمان می توان برای  تمام واحد های یک ساختمان هم آب گرم مصرفی و هم آب گرم برای شوفاژ تهیه کند. نسبت به موتورخانه های قدیمی بازدهی انرژی بالاتری دارد و سوخت کمتری مصرف می کند و لوله کشی کمتری نیز دارد. به طور کلی می توان گفت پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی بسیار به صرفه تر است و همین به صرفه بودن باعث شد به سرعت جای موتورخانه ها را بگیرد. در این مقاله سعی شده است پکیج دیواری بررسی شود و با نوع زمینی آن مقابسه شود تا مزایا و معایب این نوع پکیج مشخص شوند.
به طور کلی پکیج ها را از نظر نوع سوخت به 4 دسته تقسیم می کنند:
پکیج گاز سوز که هم نوع دیواری و هم نوع زمینی دارد و بدون صدا است.
پکیج گازوئیل سوز که زمینی است و باید در موتور خانه و یا انباری دور ازساختمان اصلی قرار داده شود.
پکیج دوگانه سوز که زمینی است و مانند پکیج گازوئیل سوز باید خارج از ساختمان مسکونی قرار گیرد.
پکیج برقی که هم دیواری، هم زمینی و بدون صداست.

اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه
 
چرا پکیج دیواری استفاده کنیم؟
به طور کلی استفاده از پکیج های دیواری بسیار بیشتر از پکیج های زمینی توصیه می شود زیرا هم فضای کمتری می گیرند هم بسیار زیبا تر هستند و هم خطر و هزینه آنها بسیار کمتر و به صرفه تر است. پکیج های زمینی بیشتر در ویلا ها و ساختمان های یک طبقه استفاده می شوند چرا که باید در موتورخانه یا انبار دور از ساختمان اصلی قرار گیرند. امروزه که بیشتر مردم در آپارتمان زندگی می کنند ترجح می دهند از پکیج های دیواری استفاده کنند تا هزینه کمتری متحمل شوند.
اسپیلت
اسپیلت چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
اسپلنت ها نوع جدیدی از کولر گازی  و دستگاه خنک کننده هوا هستند که توانسته اند بسیار معروف شوند و در میان کولرهای قدیمی اسم پیدا کنند. این دستگاه تهویه طرفداران زیادی دارد و این طرفداری به این علت است که اسپیلت ها نسبت به سایر دستگاه های تهویه مزایای بیشتر و ویژگی های بسیار بهتری دارد. با استفاده از خاصیت تصفیه هوا که در  اسپیلت وجود دارد  می توان هوای بسیار مطبوع تری را استشمام کرد و لذت خوبی را تجربه کرد.اسپیلت می تواند یون های مضر موجود در هوا را کاهش داده و برای سلامتی می تواند بسیار مفید باشد.
همیشه نام کولر گازی این ترس را به دنبال داشت که استفاده از این نوع تهویه برق بالایی مصرف می کند، چراکه در سالیان گذشته نیز در چندین مقطع هشدار وزارت نیرو به دارندگان کولر گازیرا داشته ایم، اما اسپیلت ها این مشکل را حل کرده اند و این یکی از بزرگنرین معایب آنها محسوب می شود. در برچسب انرژی معمولا این دستگاه های تهویه امتیاز A  می گیرند. در این مقاله می خواهیم به بررسی مختصر اما جامع اسپیلت ها بپردازیم.

اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه
 
اسپیلت ها برای چه مکان هایی مناسب هستند؟
اسپیلت دستگاه های تهویه جدیدی است که بهترین استفاده را در ادارات و مصارف خانگی دارد، با آمدن این تهویه های هوا در بازار کار ادارات در استفاده از یک تهویه مناسب بسیار راحت تر شد آنها بدون اینکه نگران مصرف برق بالای کولرهای گازی قدیمی باشند یا خود را درگیر دردسر های وقت گیر کولرهای آبی قدیمی کنند می توانند با استفاده از اسپیلت استفاده از نسل تاره ای از کولر را تجربه کنند. خانه ها هم با استفاده از این تهویه هوا می توانند مصرف برق خود را بسیار کاهش دهند.
اسپیلت ها چگونه سرما سازی می کنند؟
می توان گفت سرما سازی در اکثر وسایل سرما ساز مانند یخچال، کولر گازی و.. یه یک صورت مشابه عمل می کند، به وسیله ی افزایش فشار گاز به مایه تبدیل می شود و بر اثر این تبدیل سرما ایجاد می شود. تفاوت اصلی این وسایل مثلا اسپیلت ها با یخچال در نوع خنک کردن به وسیله رادیاتور است که همین تفاوت کارایی این وسایل را از هم جدا می کند.
 
اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه


مزایای اسپیلت ها چیست؟
علاوه بر مصرف برق کم نسبت به دیگر کولرهای گازی که بالا تر هم به آن اشاره شد، یکی از مزایای اسپیلت ها این است که علاوه بر خنک کردن هوا، رطوبت اتاق را هم تنظیم می کند و به حد استاندارد می رساند. مزیت بعدی این تهویه های هوا این است که باکتری های اتاق را از بین می برد و با توجه به داشتن فیلتر تصویه کننده دمای اتاق نیز هست.
دو نکته مهم در مورد اسپیلت ها وجود دارد یکی اینکه حتما باید تحت لیسانس و تایید یک شرکت ایرانی باشند پس هنگام خرید به این نکته دقت کنید و نکته دوم اینکه  فیلترهای یدكی، باتری‌های یدكی، كنترل‌ و حتی پمپ‌های آب لوازم جانبی ای هستند که باید داخل کارتن اسپیلت ها وجود داشته باشند در هنگام خرید دقت کنید حتمن این وسایل همراه با اسپیلت شما در کارتن وجود داشته باشد.
 
اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه

رادیاتور
رادیاتورها نیز دیگر بخش مهم تاسیسات ساختمان‌ها را تشکیل می دهند. رادیاتور امروزه در انواع مختلفی وجود دارد که پرکاربردترین آنها همان رادیاتور ایستاده و نصب شده به دیواری است که در منزل اکثر ما وجود دارد.
در گذشته آب گرم مورد نیاز رادیاتورها توسط موتورخانه‌ها تامین می‌شد. همانطور که می دانید موتورخانه‌ها دارای اشکالات عمده متعددی بودند که از آن بین می توان به هدر رفت زیاد انرژی، اشغال فضای زیاد و هزینه تعمیرات و سرویس های بیهوده اشاره کرد. امروزه رادیاتورها توسط پکیج های دیواری آب گرم مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه
 
رادیاتور قرنیزی
رادیاتور قرنیزی نوع جدیدی از رادیاتورهای امروزی است که حتی همان مقدار کم را نیز در فضای منزل شما اشغال نمی کند!
رادیاتورهای قرنیزی که از جمله سیستم های گرمایشی نوینبشمار می روند، در طرح های مختلفی وجود دارند که این خود انتخاب های زیادی را در اختیار خانوده‌ها قرار می دهد تا متناسب با فضای منزل و دکوراسیون‌شان، بهترین نوع آن را انتخاب نمایند.

اسپیلت، آبگرمکن و پکیج دیواری، تاسیسات مورد نیاز هر خانه
 
رادیاتور قرنیزی در واقع نوعی از همان قرنیزهای دیوار منازل شما هستند که حالا با عبور دو لوله آب سرد و گرم از پشت آنها، علاوه بر گرم کردن منزل شما در زمان مورد نیاز، از اشغال هر گونه فضای اضافی نیز جلوگیری می کند!
شما می توانید انواع رادیاتورهای امروزی با تکنولوژی های مختلف را در وبسایت رادیاتور 2000 ملاحظه فرمایید.
آبگرمکن
در گذشته و زمانی که در منازل حمام وجود نداشت، افراد برای استحمام به حمام های عمومی مراجعه می کردند؛ در این حمام ها آب گرم مورد نیاز به روش هایی بسیار سخت و طاقت فرسا و توسط چندین نفر تامین می‌شد. بعد از آن رفته رفته آبگرمکن‌ها وارد منازل شدند ک هاز نوع اولیه آنها می توان به آبگرمکن های ذغالی و نفتی اشاره داشت.
رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی آبگرمکن های گازی بوجود آمدند که در وهله اول تنها ابعاد بزرگ آنها تولید می‌شد اما امروزه آبگرمکن های دیواری در ابعاد بسیار کوچک‌تر در منازل دیده می شوند!
 
نکته دیگری که در خصوص این آبگرمکن‌ها وجود دارد، روش نصب صحیح آن است. عدم نصب صحیح آبگرمکن ، بخاری یا دیگر وسایل گرمایشی که نیاز به دودکش دارند، می تواند موجب نشت گاز مونوکسید کربن و در نتیجه مرگ خاموش شود! پیشرفت علم و فناوریآنقدر سریع است که ممکن است حتی در آینده‌ای نزدیک شاهد بوجود آمدن نسل جدیدی از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در ابعادی بسیار کوچک‌تر اما با بازدهی بیشتر و البته هوشمند باشیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: