کد خبر: ۷۳۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
تعداد بازدید: ۵۳۵
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در جشنواره شهید رجایی استان زنجان تأکید کرد؛
با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری از برگزیدگان عرصه خدمت در جشنواره شهید رجایی استان زنجان تجلیل شد.

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران و حذف بروکراسی/ زنجان باید شهر جهانی صنایع‌دستی شوداین مراسم با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اسدالله درویش‌امیری استاندار زنجان، شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، یحیی رحتمی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و مدیران و مسئولان استانی برگزار شد.

مونسان دراین مراسم با تبریک هفته دولت و عید قربان گفت: «جشنوراه شهید رجایی بهانه‌ای است برای اینکه دولتمردان بتوانند زحمات و خدماتی را که برای کشور کشیده‌اند ارائه کنند و مردم در جریان این خدمات قرار بگیرند.»

او افزود: «بر پایه زحماتی که مدیران، دولتمردان، کارکنان و کارمندان کشیدند دولت یازدهم در دوران سختی شروع به کار کرد و مشکلات عدیده‌ای وجود داشت، عمده شاخص‌ها منفی بود، ذخایر استراتژیک کشور وضعیت نامناسبی داشت و به واسطه زحمات مردم و دولت از تحریم‌های ظالمانه عبور کردیم و به پشتوانه دیپلماسی هوشمندانه دولت برجام اتفاق افتاد و کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد دریچه ارتباط را با دنیا باز کرده است، ارتباطات پولی و مالی در حال افزایش است و بسیاری از گره‌هایی که با دنیا وجود داشت در حال باز شدن است.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «حذف واسطه‌های بین‌المللی که در دوران تحریم شکل گرفته بودند و هزینه‌های تمام‌شده را برای خرید تجهیزات و مواد اولیه را بالا برده بود، محقق شد، ارتباطات و حمل‌و نقل بین‌اللملی برقرار شد، زیرا در دولت دهم برای حمل و نقل کالا و مواد اولیه، صادرات و واردات مشکل جدی داشتیم و در بخش دریایی کشتی‌ها زمین‌گیر شده بودند و مجبور بودیم از حمل‌ونقل سایر کشورها استفاده کنیم.»

او با اشاره به اینکه در بخش نفت و پتروشیمی بازارها را از دست داده بودیم و صادرات نفتی به شدت کاهش پیدا کرده بود، افزود: «کسی گمان نمی‌کرد که ایران بتواند در دولت یازدهم سهم خود را از بازار نفت پس بگیرد. سهم در بازار نفت هم ارزش اقتصادی و هم ارزش امنیت ملی دارد. در دولت دهم قیمت نفت تا 104 دلار افزایش پیدا کرد اما اکنون قیمت نفت به حدود44 دلار رسیده است، اگر این مسئله با کاهش تولید و صادرات همراه می‌شد بحران‌های جدی ایجاد می‌شد.»

مونسان تأکید کرد: «دولت یازدهم اقدامات خوبی در بعد داخلی کشور داشت و تورم 40درصدی به زیر 10درصد کاهش پیدا کرد. در دولت یازدهم توانستیم به رشد اقتصادی 8‌درصد دست پیدا کنیم. اقدامات خوب و حمایت‌های وسیعی از حوزه صنعت و تولید در دولت یازدهم صورت گرفت، و بسیاری از واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل دوباره فعال شدند.»

او افزود: «در حوزه اشتغال ایجاد اشتغال خالص به عدد صفر رسیده بود اما در دولت یازدهم حدود 600هزار شغل در سال محقق شد. اگر بتوانیم این میزان را به 700هزار شغل افزایش دهیم به دستاورد رسیده‌ایم. البته برای محقق شدن این مسئله به 770هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.»

زنجان هم باید شهر جهانی صنایع‌دستی شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «بعد از برجام افزایش قابل ملاحظه‌ای در ورود گردشگران خارجی به کشور داشتیم. همچنین شاهد افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خدماتی و گردشگری بودیم.»

او با بیان اینکه کشور اکنون دارای چهار شهر جهانی صنایع‌دستی است، تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش، اصفهان شهر جهانی صنایع‌‌دستی، لالجین شهر جهانی سفال و مشهد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی است ابراز امیدواری کرد که زنجان نیز تمام تلاش خود را به‌کار ببندد تا بتواند در زمره شهرهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شود.

مونسان با اشاره به اینکه در دولت یازدهم در بخش صادرات صنایع‌دستی کشور به عدد 237میلیون دلار صادرات دست پیدا کرده است، گفت: «در استان زنجان نیز شاهد اتفاقات خوبی از جمله رشد شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی بودیم، همچنین شاهد جذب 430میلیون دلار در چهار سال گذشته، 3 برابر شدن رشد در جذب سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش دو برابری درآمدهای عمومی از سال 92 تا 95، رشد اشتغال و کاهش بیکاری، واگذاری 32هزار مسکن مهر در استان و رشد چشمگیر اعطای تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید برای کارآفرینان نشان می‌دهد استان توانسته مسیر رو به شدی را طی کند.»

حوزه‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی می‌تواند توزیع عادلانه ثروت را به‌دنبال داشته باشد

او افزود: «با ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد امیدواریم زنجان بتواند شاخص‌های خود را ارتقا دهد، در بخش صنایع‌دستی و گردشگری حداکثر به ازای هر 50میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود اما این عدد در حوزه پتروشیمی و صنعت 500 تا یک‌میلیارد تومان است. حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند توزیع عادلانه ثروت را به‌همراه داشته باشد و روستاها و شهرهای کوچک می‌توانند شاهد ایجاد شغل رونق اقتصادی باشند.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم گسترش خانه‌های بوم‌گردی در کشور و استان گفت: «می‌توان با ارقام بسیار پایین این خانه‌ها را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیل کرد. بعد از جهانی شدن شهر یزد مردم به‌سرعت خانه‌های خود را به اقامتگاه و رستوران تبدیل کرده‌اند، سازمان میراث‌فرهنگی نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.»

او با تأکید بر اینکه نباید از ظرفیت‌های خود غافل شد خاطرنشان کرد: «توریستی که وارد کشور می‌شود عمدتا توریست فرهنگی و تاریخی است، گردشگران خارجی بیشتر ترجیح می‌دهند به‌جای اقامت در هتل‌های مجلل در اقامتگاه‌های سنتی اقامت کنند و با فرهنگ و سنن کشور ما آشنا  شوند.»

او افزود: «شهر گردشگر در دولت دوازدهم مطرح شد و این طرح در تعدادی از شهرها به اجرا در می‌آید، شهر ایده‌آل مشخصاتی برای شهروندانش شهر ایجاد می‌کند اما شهر گردشگر این شاخص‌ها و مزیت‌ها را برای شهروندان و گردشگران توسعه می‌دهد.»

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران و حذف بروکراسی 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری بیان کرد: «امکان توسعه با بودجه دولتی محقق نمی‌شود زیرا بخش عمده‌ای از بودجه صرف مخارج جاری می‌شود، رئیس‌جمهوری نیز همواره تأکید می‌کند که باید به سراغ ظرفیت‌های بخش‌های غیردولتی برویم. اگر از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم و بروکراسی را کاهش دهیم می‌توانیم مشارکت بخش خصوصی را جذب کنیم.»

او افزود: «در دیدار اعضای هیئت دولت با مقام معظم رهبری نیز مقام معظم رهبری تأکید کردند که باید اقتصاد نفتی و رانتی را به اقتصاد مردمی تبدیل کنیم، امیدواریم در این استان نیز تمام مدیران برای جذب مشارکت بخش‌های غیردولتی تلاش کنند تا شاهد توسعه استان زنجان و کشور باشیم.»

مدیری نمونه است که موانع کار و فعالیت مردم و سرمایه‌گذاران را برطرف کند

اسدالله درویش‌امیری استاندار زنجان و رئیس ستاد جشنواره شهید رجایی نیز در این مراسم گفت: «امروزه رجایی و باهنر شدن کار آسانی نیست. هفته دولت بهترین فرصت برای این است که ما مسئولان از درون خود را نقد کنیم و کاستی‌ها و ضعف‌ها را شناسایی کنیم.»

او افزود: «مدیران دولتی باید زمینه تولید و اشتغال را از مجرای بخش خصوصی فراهم کنند و تسهیل‌گر باشند. برای پیشرفت استان‌ها و کشور باید به ظرفیت بخش خصوصی تکیه کنیم. مدیری نمونه است که موانع کار و فعالیت مردم و سرمایه‌گذاران را برطرف کند و برای ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری و حل مشکلات سرمایه‌گذری تمام تلاش خود را به‌کار ببندد. مدیران باید موتور محرک دستگاه‌های اجرایی باشند.»

استاندار زنجان در پایان اعلام کرد که در هفته دولت امسال 638 پروژه عمرانی در استان زنجان به‌ بهره‌برداری رسید.

در این مراسم علاوه بر اینکه از برگزیدگان عرصه خدمت در جشنواره شهید رجایی استان زنجان تجلیل شد لوحی از طرف ستاد جشنواره شهید  رجایی استان زنجان به مونسان اهدا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: