کد خبر: ۷۳۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
تعداد بازدید: ۶۲۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دفتر آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.
آیت الله مکارم: وزارت ارشاد نباید وارد مسائل سیاسی و حزبی شود/ صالحی: آبروی ما از آبروی حوزه است
به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین ،  آیت الله مكارم شیرازی عصر امروز چهارشنبه (هشتم شهریور ماه) در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشخص است که شما با زاویای این وزارتخانه آشنا هستید، اظهار داشت: وزارت ارشاد یكی از حساس ترین وزارتخانه‌ها است، نظام جمهوری اسلامی ایران از جمهوریت و اسلام تشكیل شده است، جمهوریت از سوی دیگران انجام می‌شود اما اسلامیت آن باید توسط وزارت ارشاد انجام شود، حوزه‌های هشت گانه ارشاد نشان می‌دهد كه این حوزه جای فعالیت زیادی دارد، برخی از این حوزه‌ها نسبت به دیگر حوزه‌ها آسیب پذیرتر است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: یكی از مسائل حساس در این حوزه كتاب و نشر است، كسانی باید باشند كه كتاب را بخوانند و نظر بدهند، زیرا كتاب می‌تواند داروی شفابخش و در عین حال سم مهلک باشد، كسانی هستند كه ممكن است یک كتاب بنویسند اما فقط داخل یک صفحه سم خود را بریزند و عده‌ای را گمراه كنند.

وی در ادامه افزود: در دوران شاه كتابی به عنوان جامعه شناسی تدریس می‌شد، جامعه شناسی غربی بود كه تنها در یک صفحه آن درباره دین نوشته شده بود، در این كتاب نشان داده می‌شد كه دین تنها تراوش از ذهن انسان است، كتاب را همین یک صفحه مسموم كرده بود و كسی كه این كتاب را می‌خواند با مذهب خداحافظی می‌كرد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امروز تعداد تولید كتاب‌ها زیاد شده است و همین امر كار نظارت را سخت کرده است. فضای مجازی امروز كار را سخت‌تر از همه كارها كرده است، رؤسای فضای مجازی در خارج هستند، امروز با یک وسیله چون موبایل می‌توان اطلاعاتی را به سرعت نشر داد، این وسیله خوب است اما راه استفاده آن هم شرط است، تنها راه استفاده صحیح از این وسیله ایجاد شبكه ملی فضای مجازی است تا مردم اطلاعات درست و مفید را در این شبكه ببینند و اطلاعات غلط را نبینند، ضمانت آمدن مردم به سوی این شبكه این است كه دسترسی به این شبكه را آسان كنید، اما دسترسی به آن فضا را سخت كنید، به این معنا كه پهنای باند در این وسیله را سریع و در شبكه خراب سخت كنید.

وی تأکید کرد: بیگانگان در این فضا جنایت می‌كنند، زیرا با وجود این وسیله هر گونه اطلاعات را وارد می‌كنند و تحزیه و تحلیل‌های خود را در آن ارسال می‌كنند، افراد مطلع به ما گفتند فضای مجازی در دسترس كودكان با بزرگسالان فرق می‌كند و این در حالی است كه در داخل كشور ما همه گروه‌های سنی از یک فضا استفاده می‌كنند، یک گروه از سوی ما در حال بررسی فضای مجازی هستند و به گوش ما رسیده است كه در مورد قرآن، دین، رهبری و مراجع بدگویی می‌كنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در این فضا اتفاقات سیاسی و بداخلاقی موج می‌زند، دولت هنوز تصمیمات جدی درباره این فضا نگرفته است، این فضا می‌تواند بنیان كشور را از بین ببرد، این فضا سریعا باید مورد مطالعه قرار گرفته و چاره‌اندیشی شود. رسانه‌ها مهم هستند، در برخی رسانه ها آمده است كه جشن قهوه با حضور هم جنس بازان با مجوز صنعت و معدن برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد كه رسانه‌ها می‌توانند غوغا كنند، پس باید توجه جدی به این حوزه شود.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مسائل سیاسی نباید وارد وزارت ارشاد شود، ارشاد نباید وارد مسائل جناحی شود، البته شجاعت وزیر ارشاد می‌طلبد كه در مقابل این فشارها ایستادگی كنند، روشنفكری‌های افراطی امروز باید مورد توجه قرار گیرد، اگر این روشنفكری كه یک فرهنگ غربی است، نفوذ كند یكی از آسیب‌ها است، ما باید در مقابل این تفكرات بایستیم و مقابله با آن شود.

وی ادامه داد: آسیب دیگر پراكندگی كار ارشاد است زیرا حوزه ارشاد بزرگ است و از این رو نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است، یک زمانی حوزه از وزارت ارشاد اسلامی ناراحت بود و درخواست داشت از این وزارتخانه نام ارشاد و اسلامی برداشته شود. یكی از مهم‌ترین اقدامات ارشاد باید ارتباط با حوزه باشد، شما خود عضو حوزه هستید و از این رو می‌توانید در هر هشت حوزه ارشاد از حوزه عملیه بهره ببرید، حوزه وزارت اندک است و نباید فراموش كنید كه باید كار كنید.

سیدعباس صالحی: آبروی ما از آبروی حوزه است

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تشکر از پیام‌های تبریک مراجع اعظام تقلید برای وزارتش، اظهار داشت: امیدوارم دوران خدمتتم زمانی برای خدمت به تشیع و اسلام باشد چرا که من خودم را فرزند حوزه می‌دانم.

وی در ادامه بیان کرد: من از دوران سیزده سالگی وارد حوزه شدم عملا به صورت پیوسته در قم در حال رفت و آمد بودم و شاگردی حوزه امام صادق(ع) را داشتم، شاید این فرصت باشد كه در ارشاد بتوانیم به اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی خدمت كنیم، ما باید به خون شهداء احترام بگذاریم و هر مسؤولیتی باید با نگاه خدمت به دین باشد.

وزیر ارشاد افزود: مسؤولیت در این سمت سنگین‌تر است و ما نیازمند دعای شما هستیم، راه ما سنگین است و نیازمند دعای مراجع عظام و راهنمایی این عزیزان هستیم.

صالحی تأکید کرد: در وزارت ارشاد هشت حوزه فعالیت داریم که ابتدای آن حوزه دین است و سازمان اوقاف، حج و زیارت، قرآن و عترت، كانون فرهنگی هنری مساجد و بنیاد امام رضا(ع) در این راستا فعالیت می‌کنند حوزه دوم ما حوزه فرهنگ است که معاونت فرهنگی و هنری یعنی نشر و كتابت ادبیات، صنعت چاپ اقوام ایرانی، نهاد كتابخانه‌های عمومی، انجمن مفاخر فرهنگی شورای فرهنگ عمومی كشور و ... جزء آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه سوم ما سینما است، که شامل مركز رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات از حوزه‌های ارشاد در زمینه فعالیت سینما است، در رابطه با فعالیت ما در خارج از کشور هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال فعالیت است و ما همچنین حوزه حمایتی ارشاد از بیمه فعالان هنری و قرآنی برای اعضاء وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داریم.

وزیر ارشاد ادامه داد: یكی دیگر از مجموعه‌های دیگر ما مجموعه‌های تک منظوره یا چندمنظوره هستند كه می‌توانند در میان عموم مردم كار كنند. ارشاد یک مجموعه بسیار متنوع است، ما پنج سازمان یا معاونت همراه در حوزه دین در وزارت ارشاد داریم. ما باور داریم که این هشت حوزه ارشاد دارای ظرفیت‌های زیادی است و ما باید از آنها نهایت استفاده را داشته باشیم.

صالحی عنوان کرد: آبروی ما از آبروی حوزه است و از اینکه بخواهد اتفاقی در این دوره بیفتد جلوگیری می‌کنیم، امروز مسؤولیت ما سنگین‌تر شده است و نیازمند همراهی بیشتر هستیم و ما درصددیم که نقطه اتصال دين و فرهنگ به همراه حوزه و روحانيت را داشته باشیم، ما در بخش نظرات و بخش عملياتي نيازمند كمک هستيم. حوزه و روحانیت اگر چيزی در زمينه فرهنگ مطالبه دارند بايد به ما بگويند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و دیدار با مراجع عظام تقلید وارد قم شد و مورد استقبال استاندار قم قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: