کد خبر: ۷۳۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۳۳۱
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت موسسه ثامن گفت: بحثی که قبلا انجام شده بود، الان در شرف اقدام است. موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد مشکل خاصی ندارند. منتها بنابر تصمیماتی که با بانک مرکزی هماهنگ بود، قرار شد موسسه کوثر، ثامن و مهر اقتصاد تجمیع شوند و تبدیل به یک بانک شوند که در شرف انجام است و باعث استحکام بیشتر می‌شود و سپرده‌گذاران هم منابع‌شان امنیت بیش‌تری پیدا می‌کند.
تجمیع موسسات کوثر، ثامن و مهر اقتصاددر حال انجام است/ موسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، ولی‌الله سیف در حاشیه نشست هیات دولت  با اشاره به بخشنامه هشت‌بندی الزامات سود بانکی گفت: روز گذشته بخش‌نامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کردیم  و قربانی معاون بانک مرکزی دلایل آن و شرایطی را که وجود دارد را تشریح می‌کند.  

وی افزود: چند ماه است که در حال فراهم کردن مقدماتی برای این بخشنامه هستیم تا وقتی که این تصمیم اعلام می‌شود زمینه‌های اجرایی آن فراهم شده باشد که  یکی از اقدامات خوبی که  در این رابطه موثر خواهد بود، بحث تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز است و همانطور که می‌دانید  اکنون دیگر  موسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم .

سیف بیان کرد: در گذشته این موسسات غیرمجاز براساس رقابت‌های غلطی که در بازار ایجاد می‌کردند باعث می‌شدند که سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی نتواند به درستی اجرا شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌هایی که در گذشته ایجاد اشکال می‌کرد این بود که بانک‌‌ها تحت فشار تقاضای شدید تسهیلاتی هستند،‌ این تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند بخشی از آن فشارهایی است که از ناحیه دولت و نیازهای تسهیلات تکمیلی است  و باعث می‌شود که به بانک مرکزی بدهکار شوند و نرخ‌های جریمه بالایی را به آنها تحمیل می‌کند  لذا این باعث می‌شود انگیزه جمع‌آوری منابع با قیمت بالاتر هم داشته باشند که بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند.

رییس بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی چند اقدام را انجام داد که در حقیقت  فضا برای تعیین نرخ تسهیلات مهیا شد و در بحث بازار بین بانکی، بانک مرکزی خود حضور پیدا کرد و برخی از نیازهای بانک‌ها در زمینه نقدینگی را تامین کرد.

وی افزود: اضافه برداشت بانک‌ها را که نرخ سود بالا و داری جریمه بود را  تبدیل به خطوط اعتباری کرد مخصوصا در مورد بانک‌هایی که اضافه برداشت آنها موجه بود و به دلیل  تسهیلات تکلیفی ایجاد شده بود. در نتیجه تقاضا در بازار متعادل شد و الان کاملا شرایط مهیا است برای اینکه نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول قرار گیرد.

رئیس بانک مرکزی اظهار داشت: فلسفه بانکداری بدون ربا این است که هیچ نرخ سود قطعی از  قبل نمی‌تواند  تعیین شود و سود بانک‌ها علی‌الحساب است. علی‌الحساب یعنی رقمی کمتر از آن چیزی که در اخر سال بر اساس عملکرد می‌تواند محاسبه و پرداخت شود .

سیف گفت: رقابت‌های غلط در گذشته باعث شده بود که در پایان سال که بانک‌ها صورت حساب مالی را  می‌بستند، رقمی که علی الحساب داده بودند از رقمی که  محاسبه ‌می‌شد بیشتر باشد بنابراین بانک‌ها عدم تعادل در اخر سال پیدا می‌کردند .

 بانک مرکزی بر اساس تصمیاتی که شورای پول  و اعتبار  گرفت اعلام کرد که ما نرخ سود قطعی را که در آخر سال محاسبه می‌شود، تعیین نمی‌کنیم آن چیزی که مشخص می‌کنیم، علی الحسابی است که تعیین می‌کنیم.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: هیچ بانکی مجاز نیست که به سپرده‌گذار بیشتر از ۱۵ درصد سود دهد ،البته این منوط به این است که  پیش‌بینی کند می‌تواند محقق شود یا خیر .

وی بیان کرد: اگر بانکی پیش‌بینی کند نمی‌تواند ۱۵ درصد را حاصل کند، نمی‌تواند  ۱۵ درصد پرداخت کند باید رقم علی‌الحساب رقمی باشد که بانک مطمئن است در پایان سال برای سپرده‌گذاران حاصل شود. سقفی که بانک مرکزی گذاشته ۱۵ درصد است و همه بانک‌ها ملزم به آن هستند . البته ممکن است آخر سال که محاسبه می‌کنند یک بانکی ۳ و بانکی دیگر ۲ درصد  مابه‌التفاوت داشته باشد که این بستگی به عملکرد بانک دارد .

سیف با بیان اینکه این اقدام مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات است، گفت: در بخشنامه الزامات سود بانکی، تسهیلات را اعلام کرده‌ایم و انتظار بانک مرکزی این است که تحت تاثیر این اقدام نرخ تسهیلات هم پایین بیاید.

وی افزود: اولویت اول را تثبیت نرخ ۱۵ درصد برای سپرده‌ها و اقدام بعدی که شاید به فاصله یک ماه باشد این است که بانک‌ها ملزم شوند، گرچه ما از ابتدا نرخ ۱۸ درصد را اعلام کردیم، اما چون قیمت تمام شده تجهیز منابعی که بانک‌ها انجام دادند، بالاتر است هم زمان این کار را انجام ندادیم، بلکه در درجه اول در جهت قیمت تمام شده اقدام کردیم که به تدریج  منابعی که با نرخ‌های بالا بود بتوانند، سررسید و تبدیل به نرخ ۱۵ درصد شود و بتوانیم شاهد نزول نرخ  تسهیلات تحت تاثیر آن باشیم.

 رییس بانک مرکزی گفت: مسلم این است که با توجه به اهداف اقتصاد کلان،  افزایش رشد و تولید و رشد اقتصادی از اهداف دولت است  و این اقدام موثری است که می‌تواند، منجر به کاهش تجهیز منابع برای بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت مثبت اقتصادی باشد.

وی با اشاره به طرح ۵۰ هزار میلیارد تومان گفت: با اولویت تامین نیازهای سرمایه در گردش، بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین نوسازی خطوط تولید مواردی را در نظر گرفتیم که ان‌شاالله می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند که در سال ۹۶ که تولید نفت مانند سال گذشته نیست، بتوانیم در دیگر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت معدن و امثالهم  فعالیت مناسب اقتصادی داشته باشیم .

سیف تاکید کرد: نرخ بازار بین بانکی ظرف یک ماه گذشته روند کاهشی خوبی داشت به طوری که از بالای ۲۱ درصدد به دامنه ۱۸ درصد رسیده‌ایم و می‌توانیم در آینده شاهد کاهش بیشتر هم باشیم.

سیف درباره وضعیت موسسه ثامن هم گفت: بحثی که قبلا انجام شده بود، الان در شرف اقدام است. موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد مشکل خاصی ندارند. منتها بنابر تصمیماتی که با بانک مرکزی هماهنگ بود، قرار شد موسسه کوثر، ثامن و مهر اقتصاد تجمیع شوند و تبدیل به یک بانک شوند که در شرف انجام است و باعث استحکام بیشتر می‌شود و سپرده‌گذاران هم منابع‌شان امنیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: