کد خبر: ۷۳۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
تعداد بازدید: ۲۸۸
منتقدان می‌گویند این سفر در راستای اهداف عربستان برای منزوی‌کردن ایران بوده
«محمد اسلامی» رییس مرکز خلیج فارس برای مطالعات ایران با اشاره به تلاش عربستان سعودی برای نزدیکی به گروه‌های شیعه به منظور منزوی‌کردن ایران می‌گوید که این تلاش در نجف و کربلا با قوت زیادی از سوی ریاض دنبال می‌شود».
پشت‌پرده دیدار مقتدی‌صدر با ولیعهدعربستان چه‌بود؟/اتحادی علیه ایران؟مقتدی صدر رهبر جنبش صدر از روحانیون پرنفوذ شیعه عراقی برای اولین بار در  یازده سال گذشته به دعوت رسمی پادشاهی عربستان سعودی به ریاض سفر کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب ،  او در ۳۰ ژوئیه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. این دیدار بخشی از تلاش‌های صدر برای حفظ تعادل در روابط خود با کشورهای همسایه است تا تضمین کنند که تنش‌های فرقه‌ای در عراق کاهش می‌یابند و موقعیت او به عنوان یک رهبر عراقی تقویت می‌شود. 



سایت المانیتور با اشاره به این که روابط عربستان سعودی و عراق شاهد یک پیشرفت چشمگیر پس از روابط بسیار خشن میان دو کشور در اوایل دهه ۹۰ میلادی به این سو بوده است، می‌نویسد: «پیش از این صدر در موقعیت‌های مختلف موضعی تند در قبال وقایع داخلی عربستان سعودی و نوع برخورد دولت آن کشور با شیعیان در عربستان داشت. برای مثال، در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی او نسبت به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه، واکنش تندی نشان داد و این موضوع را نشانه‌ای از بی‌عدالتی علیه اقلیت‌ها و ظلم و ستم علیه آنان قلمداد کرد.با این حال، موضع صدر در مورد این مسائل در طول اخرین دیدار او کاملا متفاوت بود و او تصمیم گرفت تا بر مسائل مرتبط با عراق تمرکز کند.

 «صلاح العبدی» سخنگوی صدر در مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه اگوست گفت که مداخله‌ای در امور داخلی عربستان سعودی صورت نمی‌گیرد. این موضوع یک واگرایی آشکار از گفتمانی است که در آن امت را برپایه مذهبی و یا فرقه تعریف می‌کند و مفهوم مدرن دولت – ملت را به رسمیت نمی‌شناسد. به نظر می‌رسد اکنون روحانیون شیعه با تحولی فکری در عراق درباره مفهوم ملت و امت مواجه شده‌اند. برای مثال، آیت‌الله سیستانی روحانی شیعه خواستار تشکیل دولتی مدنی در عراق شده‌اند. نوعی دولت سکولار که به باورهای مردم و ویژگی های مذهبی احترام می گذارد. صدر نیز تلاش دارد تا خود را با شرایط روز منطبق سازد و از ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری میان فرقه‌های مختلف مذهبی می‌گوید. 

این سایت می‌نویسد با این حال در ایران و لبنان انتقادهایی درباره دیدار اخیر صدر با محمد بن سلمان مطرح شده است و آنان معتقدند که با این دیدار به بی‌عدالتی اعمال شده علیه اقلیت شیعه در عربستان سعودی بی‌اعتنایی شده است. علاوه بر آن منتقدان می‌گویند که این سفر در راستای اهداف عربستان سعودی برای منزوی‌کردن ایران بوده است. 

المانیتور در ادامه می‌نویسد: «محمد اسلامی» رییس مرکز خلیج فارس برای مطالعات ایران با اشاره به تلاش عربستان سعودی برای نزدیکی به گروه‌های شیعه به منظور منزوی‌کردن ایران می‌گوید که این تلاش در نجف و کربلا با قوت زیادی از سوی ریاض دنبال می‌شود». 

المانیتور ادامه می‌نویسد: «اقدام اخیر صدر نشان می‌دهد که او تمایل دارد تا خود را از ایران دور کند. «فانار حداد» پژوهشگر ارشد در موسسه خاورمیانه در دانشگاه سنگاپور در این‌باره می‌گوید: «به دلایل شخصی، ایدئولوژیک و عملی صدر در قبال موضع‌اش در حمایت از ایران تحت فشار بود. او با دیدار، این پیام را به ایران و سایر متحدان عراقی آن کشور یعنی رقبای جریان صدر می‌دهد که او گزینه‌های دیگری نیز در اختیار دارد. صدر می‌خواهد بر بعد عرب بودن خود تاکید کند. به نظر می‌رسد در این میان ایران گزینه‌های زیادی برای ارائه کردن به صدر ندارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: