کد خبر: ۷۲۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
تعداد بازدید: ۶۷۴
تنها هشت درصد از مقدار برنج آسیاب نشده را پوسته یا سبوس تشکیل می دهد اما همین مقدار حاوی ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن است چیزی مشابه میزان روغن در دانه ی سویا.
خواص باور نکردنی روغن سبوس برنج برای پوستروغن سبوس برنج محصولی شگفت انگیز است که از پوسته خارجی و قهوه ای رنگ برنج که با شلتوک متفاوت است، تهیه می شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفاآنلاین،تنها هشت درصد از مقدار برنج آسیاب نشده را پوسته یا سبوس تشکیل می دهد اما همین مقدار حاوی ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن است چیزی مشابه میزان روغن در دانه ی سویا. برای اطلاعات بیشتر راجع به روغن سبوس برنج با مجله سلامتی راستینه همراه شوید.

شرایط سخت نگهداری از سبوس برنج و روغن کشی از آن

محتوای بالای کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه آزاد و آنزیم ها در روغن سبوس برنج باعث بروز مشکلاتی در مدت نگهداری آن می شود. برای روغن کشی باید از سبوس برنجی استفاده کرد که آنزیم های آن به طور مناسبی غیر فعال شده باشند. در همین زمینه بزرگترین مشکل صنعت تولید روغن خوراکی از سبوس برنج، توان انبار کردن کم آن پیش از فرایند استحصال است. رطوبت سبوس، دما و رطوبت نسبی بالای انبار و بسته بندی نامناسب موجب فساد سبوس و تغییرات نامطلوب در روغن حاصله از آن می شود که البته با اعمال فرایند های حرارتی مناسب و موثر می توان از این فساد جلوگیری کرد.

روغن سبوس برنج حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع شامل ۳۴/۸ درصد اسید اولئیک، ۳۴/۴ درصد اسید لینولئیک، ۲/۲ درصد اسید لینولنیک و همچنین اسیدهای چرب اشباع شامل ۲۱/۵ درصد اسید پالمتیک و ۲/۹ درصد اسید استئاریک است.

خواص تغذیه ای روغن سبوس برنج چیست؟

روغن سبوس برنج به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری، تغذیه سالم را تضمین می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روغن سبوس برنج در برنامه غذایی کلسترول و بویژه کلسترول نوع LDL یعنی کلسترول بد را کاهش داده و با افزایش کلسترول نوع HDL یعنی کلسترول خوب برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می کنند، ایده آل است.

نکته: تندی کسایشی یا طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می شود معمول ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسیدهای چرب غیر اشباع با اکسیژن موجب بروز آن می شود. روغن سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است ، این پایداری با آنتی اکسیدانهای مختلف طبیعی موجود در آن ارتباط دارد.

ازجمله اکسیدانهای موجود در روغن سبوس برنج می توان به ویتامین E و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی اکسیدان ها برای طولانی مدت پایداری اکسیداسیون را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می کنند و موجب ماندگاری بالای غذاهای پخته شده با روغن سبوس برنج می شوند. همچنین کلسترول خون را نیز کاهش می دهند.

مطابق توصیه سازمان بهداشت جهانی ترکیب مناسب دریافتی از انواع اسیدهای چرب در رژیم روزانه برابر است با ۱۰ : ۱۵ – ۱۰ : ۱۰، (اسید های چرب اشباع، اسیدهای چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه و اسیدهای چرب غیراشباع با بیش از یک پیوند دو گانه)که درمیان روغن های خوراکی موجود، روغن سبوس برنج به این ترکیب نزدیک تر است.

این روغن سبوس برنج نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن های گیاهی(Vegetable oils) دارد، ۲۴۵-۲۵۷ درجه سانتی گراد.

این روغن به دلیل مقدار نسبتا بالای اسید لینولنیک نباید برای مدت زمان طولانی تحت حرارت بالا قرار بگیرد و یا در آشپزخانه و فروشگاه در مجاورت نور و حرارت باشد زیرا به پدیده ی برگشت طعم در روغن منجر می شود.

روغن سبوس برنج که تصفیه شده باشد با رنگ روشن و طعم مطلوب، روغن مناسبی برای تولید سس مایونز و مصرف در صنعت مارگارین سازی، مصرف در سالادها و نیز تحت شرایط خاص، مطلوب برای سرخ کردن است.

یادآور می شویم روغن سبوس برنج به دلیل وجود آنتی اکسیدان های طبیعی، تغذیه کننده ی پوست، ضد پیری، ضد چروک و مناسب برای پوست است.

همچنین برای تهیه و تولید ضدآفتاب ها و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: