کد خبر: ۷۲۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تعداد بازدید: ۳۹۵
پس از پيروزي حسن روحاني در ٢٩ ارديبهشت و قطعي شدن دو دوره‌اي رياست‌جمهوري او فرهنگيان نيز به گمانه‌زني و بحث و گفت‌وگو پيرامون تثبيت يا تغيير وزير آموزش و پرورش پرداختند و به حدي اين مساله در فضاي رسانه‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي گسترده شد كه به نظر مي‌رسد كمتر وزارتخانه‌اي به اين زودي و با اين گستردگي موضوع وزير دولت دوازدهم آن در افكار عمومي مطرح شده باشد.
یک زن، وزير آموزش و پرورش خواهد شد؟ به گزارش خبرداغ ، يكي از دلايل اين امر علاوه بر حضور فعال و گسترده فرهنگيان در كمپين انتخاباتي آقاي روحاني، طرح سهم سه زن در كابينه دوم دولت روحاني است؛ طرح موضوعي كه آموزش و پرورش را در كنار آموزش عالي و وزارت بهداشت به‌عنوان يكي از سه وزارتخانه‌هايي قرار داد كه ممكن است كرسي آنها به زنان تعلق گيرد، لذا بر آن شديم تا در در اين زمينه تهيه كنيم و آن را در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار دهيم تا گفتماني را كه به بهانه تثبيت يا تغيير وزير مطرح شده است تقويت كنيم و به بهانه موضوع وزير، مساله تعليم و تربيت را به سپهر عمومي بكشانيم تا تربيت نيز همانند امنيت و سلامت در اولويت مسوولان و مردم قرار گيرد. 
 
در نظر دارم در صفحه مدرسه روزنامه اعتماد موضوع وزارت زنان در آموزش و پرورش را به بحث بگذارم و با توجه به اينكه شما نيز يكي از گزينه‌هاي مطرح هستيد آيا آمادگي داريد كه به چند پرسش ما پاسخ دهيد؟

با بحران مديريتي كه آقايون به وجود آوردند هيچيك از خانم‌ها صلاح نيست وزير شوند 
فاطمه تندگويان كه در برخي از گروه‌ها از او به‌عنوان يكي از گزينه‌ها نام برده مي‌شود در پاسخ به درخواست براي مصاحبه گفت اگر به‌عنوان گزينه نباشم حاضرم مصاحبه كنم در غيراين‌صورت تمايلي به مصاحبه ندارم كه ما هم از ايشان خواستيم صرف نظر از اين موضوع نظرشان را در مورد تصدي وزارت آموزش و پرورش توسط يكي از زنان توانمند ابراز كند كه او اين‌گونه پاسخ داد: به نظر من در حال حاضر با بحران مديريتي كه آقايون در آموزش و پرورش به وجود آوردند هيچيك از خانم‌ها صلاح نيست وزير شوند. 
 
هر زمان پيشنهاد شد بررسي مي‌كنم و پاسخ خواهم داد 
از خانم زهرا شجاعي هم خواستيم با توجه به اينكه در نظر داريم در صفحه مدرسه روزنامه اعتماد موضوع وزارت زنان در آموزش و پرورش را به بحث بگذاريم و با توجه به اينكه شما نيز يكي از گزينه‌هاي مطرح هستيد آيا آمادگي داريد كه به چند پرسش ما پاسخ دهيد؟ ايشان پاسخ دادند كه تمايلي به گفت‌وگو در اين زمينه ندارند اما وقتي پرسيديم كه مي‌دونيد در ميان فرهنگيان نام شما مطرح است؟ او فقط به اين دو كلمه اكتفا كرد كه: لطف دارند. 
  
سپس از او پرسيديم در كل شما آمادگي پذيرش اين مسووليت را داريد؟ كه پاسخ دادند هنوز كسي پيشنهادي نداده است. در پاسخ پرسش بعدي «اعتماد» مبني بر اينكه اگر به شما پيشنهاد شود پاسخ شما چيست؟ گفت: هر زمان پيشنهاد شد، بررسي مي‌كنم وپاسخ خواهم داد. 
 
اعتقادى مبنى بر اولويت زن بر مرد به‌عنوان يك سياست ندارم 
مرضيه گرد هم كه خود در حال حاضر يكي از نيروهاي زن شاغل در پست‌هاي ارشد وزارتي است در پاسخ به درخواست مصاحبه ما گفت: از لطف شما ممنونم ولى من اصلا گزينه مطرحى نبوده و نيستم و در انتخاب وزير ديدگاه من شايسته‌سالاري است و آموزش و پرورش نبايد دچار چنين جوى شود و راستش اعتقادى به اين مبحث ندارم. 
  
او در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه شما به‌عنوان يك خانم كه در سطح معاون وزير در وزارتخانه تجربه كار داريد آيا بر اين باور هستيد كه اگر يك زن شايسته براي وزارت آموزش و پرورش انتخاب شود با اين وضعيت موجود مي‌تواند موفق شود؟ گفت: البته من الان مسووليتم معاون وزير و رييس سازمان است و شرايط كارى بسيار جدى دارم و سختى‌هاى كار براى خانوم‌ها را خوب درك مي‌كنم و حرف‌هاى زيادى پيرامون مديريت زنان دارم اما اعتقادى مبنى بر اولويت زن بر مرد به عنوان يك سياست ندارم بحثم دقيقا اين است كه شايستگى حرف اول را مي‌زند و سپس بايد ديد امكان خدمت در اين شرايط چگونه است و بايد مساله باز شود. 
  
وزارت بانوان شرايط خاص خودش را دارد ان‌شاءالله در يك فرصت مناسب با شما گفت‌وگو مي‌كنم ضمنا تغييرات زياد در آموزش و پرورش مضر است و آسيب جدى مي‌رساند الان تازه وزيرى انتخاب شده است كه زمان براى بررسى عملكرد ايشان لازم است تا بتوانند برنامه‌شان را به ثمر برسانند. 
 
ترجيح من اين است كه فعلا حرفي نزنم 
شهين دخت ملاوردي كه نامش بيش از سايرين مطرح بوده است هم در پاسخ به درخواست مصاحبه «اعتماد» گفت: با توجه به اينكه موضوع در حد گمانه‌زني است ترجيح مي‌دهم در اين مورد و در اين مرحله صحبتي نداشته باشم. وي در واكنش به اين پرسش اعتماد كه، باتوجه به اينكه در عرصه افكار عمومي فرهنگيان و در ميان فعالان صنفي و سياسي معلمان و شبكه‌هاي مجازي اين موضوع مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد، بهتر نيست به اين گفتماني كه حول محور تغيير يا تثبيت شكل گرفته كمك كنيم؟ گفت: كمك به جريان‌سازي خيلي خوب است اما ترجيح من اين است كه فعلا حرفي نزنم. ا 
  
و در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما آمادگي پذيرش اين مسووليت را داريد؟ نيز گفت: تمايلي به پاسخ دادن به اين سوال هم ندارم. 
 
من گزينه مناسبي براي آموزش و پرورش هستم ولي دليلش زن بودن من نيست 
رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش هم در پاسخ گفت: من به صراحت اعلام كرده‌ام كه تا زماني كه دكتر دانش بخواهند باشند و دولت هم ايشان را بخواهد از نظر اخلاقي وظيفه دارم از ايشان حمايت كنم اگر شرايط عوض شد قطعا خوشحال مي‌شوم پاسخگوي سوالات شما باشم. حكيم‌زاده در ادامه و در واكنش به اين توضيح «اعتماد» كه: مي‌شود پرسش‌هاي ما را در همين راستا پاسخ بدهيد اتفاقا خيلي موضع خوب و اخلاقي است و تاكنون هم انعكاس خوبي داشته است، افزود: معتقدم صرف اينكه من چون يك زن هستم مطرح شوم در كنار برخي زنان ديگر كم‌لطفي است. 
  
ببينيد من در نامه بيش از صد نفر از متخصصان رشته در كنار آقاي دكتر نجفي و آقاي دكتر دانش و آقاي دكتر مهرمحمدي به عنوان يك شخص و يك گزينه پيشنهاد شدم و نه صرفا يك زن. لذا با در نظر گرفتن اينكه من يك متخصص تعليم و تربيت هستم كه سوابق مديريتي در معاونت آموزشي دانشكده، كميسيون علوم اجتماعي رفتاري دانشگاه، و برنامه و بودجه و تشكيلات بزرگ‌ترين و مهم‌ترين دانشگاه كشور را دارم و سابقه تدريس در دبستان تا دانشگاه را نيز دارم طرح خودم از منظر زنانه صرف را مغاير شايسته‌سالاري مي‌دانم به عبارت ديگر من گزينه مناسبي براي آموزش و پرورش هستم ولي دليلش زن بودن من نيست در ضمن مهم‌ترين نكته هم تجربه مديريتي هرچند كوتاه‌مدت به‌عنوان معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش است.

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: